;
coinex

محققان ستاره‌ای کشف کردند که شراره‌های آن 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید ماست

کشف ستاره‌هایی که شراره‌های خورشیدی آنها 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید منظومه شمسی است اتفاق جالبی‌ست که اخترشناسان رقم زدند.

شراره‌ی خورشیدی از انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد شش ضربدر 10 بتوان 25 ژول می‌شود. اکنون دانشمندان موفق به کشف ستاره هایی شدند که میتواند شراره‌های بین صدتا ده هزار برابر درخشان تر از شراره‌های خورشید تولید کنند.

بیشتر بخوانید:  تلسکوپ فضایی جیمز وب لحظه مرگ یک ستاره را با جزئیات ثبت کرد

شراره‌های خورشیدی توانایی این را دارند که تمام زیرساخت‌های‌های برقی و ارتباطاتی را از بین ببرند اما دانشمندان از طریق تلسکوپ‌های فضایی کپلر (Kepler) و تس (TESS)  ستاره‌هایی را کشف کرده‌اند که شراره‌های خورشیدی منظومه‌ی شمسی در برابر شراره‌ی آنها ناچیز به حساب می‌آیند. البته این ستارگان خارج از منظومه‌ی ما وجود دارند.

محققان مؤسسه نجوم «دانشگاه هاوایی» مدلی ساخته‌اند که بتواند آنها را در شناخت این شراره ستاره‌ای که از ستارگان خارج از منظومه شمسی ما ساطع می‌شوند، کمک می‌کند. «کای یانگ»، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای در وب‌سایت دانشگاه می‌گوید: «با به‌کاربردن تکنیک‌هایی که در مورد خورشید آموخته‌ایم بر سایر ستاره‌های خنک‌تر، توانستیم فیزیک محرک این شراره‌ها را شناسایی کنیم؛ درصورتی‌که حتی نمی‌توانستیم آنها را به‌طور مستقیم تماشا کنیم. تغییر روشنایی این ستارگان در طول زمان به ما کمک کرده است تا این شراره‌ها را که واقعاً برای مشاهده مستقیم بسیار کوچک هستند، ببینیم.»

شراره‌های خورشید
شراره‌های خورشید

شراره‌های ساطع شده از ستارگان نقاط مشترکی هم با شراره‌های خورشیدی دارند هر دو از آزاد شدن ناگهانی انرژی مغناطیسی تولید می‌شوند. با این وجود این شراره‌های ستاره‌ای رفتارهای عجیبی مانند افزایش روشنایی اولیه و کوتاه در کنار یک شراره ثانویه طولانی‌تر اما با شدت کمتر از خود نشان می‌دهند.

دانشمندان در تحقیقات خود این فرضیه را هم بیان کردند انتشار ماده از حلقه‌های تاج یک ستاره (که درواقع ساختارهای پلاسمای داغ در محدوده میدان مغناطیسی آن هستند) می‌تواند در ستارگانی که ابرشراره‌ها را تجربه می‌کنند نیز مشاهده شود.

به هرحال محققان تحقیقات خود را اینگونه به پایان رساندند که: «این مطالعات نشان می‌دهد که ما تنها زمانی که گازِ فوق‌العاده داغ در بالاترین قسمت حلقه سرد می‌شود، چنین نور شعله‌ور برآمده‌ای را مشاهده خواهیم کرد. این ماده درخشان سپس به‌دلیل جاذبه سقوط می‌کند و باعث ایجاد چیزی می‌شود که آن را «باران تاجی» می‌نامیم که اغلب در خورشید قابل مشاهده است. این امر به تیم ما این اطمینان را داده که مدل ساخته‌شده واقع‌بینانه است.»

این تحقیقات در مجله مجله Astrophysical Journal منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی کشف این ستاره چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر