;
coinex

دانشمند ایرانی موفق به کشف یک سینگال رادیویی مرموز در خوشه ۴۷ توکانا شد

پس از 450 ساعت مطالعه، یک دانشمند ایرانی موفق به شناسایی و ثبت تصویر سیگنال رادیویی مرموز در خوشه ستاره‌ای باستانی 47 توکانا شد.

در یک پروژه مطالعاتی با همکاری یک ستاره شناس استرالیایی و دکتر آرش بهرامیان، سینگال رادیویی عجیب در خوشه باستانی 47 توکانا کشف شد. این دو محقق بیش از 450 ساعت را صرف مشاهده خوشه ستاره‌ای کردند.

بیشتر بخوانید: کاوشگر ماه Peregrine قبل از رسیدن در جو زمین می‌سوزد

خوشه ستاره‌ای توکانا که دومین خوشه کروی درخشان بعد از امگا قنطورس محسوب می‌شود، اولین بار در دهه 1700 فهرست‌بندی شد. این خوشه با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

ستاره شناسان پس از 450 ساعت رصد با «آرایه فشرده تلسکوپ استرالیا»(ATCA) موفق به ثبت تصویری شدند که وجود سینگال رادیویی مرموز را اثبات می‌کند. اکنون این تصویر به عنوان حساس‌ترین تصویر ضبط شده توسط یک تلسکوپ رادیویی استرالیای عنوان می‌شود.

آرش بهرامیان ستاره‌شناس ایرانی «مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی»(ICRAR) در استرالیا در این باره می‌گوید: «خوشه‌های ستاره‌ای، یادگاری‌های باستانی از کیهان اولیه و گوی‌های بسیار قدیمی و غول‌پیکر از ستاره‌هایی هستند که در اطراف کهکشان راه شیری می‌بینیم. آنها فوق‌العاده متراکم هستند و ده‌ها هزار تا میلیون‌ها ستاره را شامل می‌شوند که در یک کُره در کنار هم قرار گرفته‌اند. عکس ما، ۴۷ توکانا را نشان می‌دهد که یکی از پرجرم‌ترین خوشه‌های کروی در کهکشان است و بیش از یک میلیون ستاره و یک هسته بسیار درخشان و بسیار متراکم دارد.»

دکتر «الساندرو پادوانو» (Alessandro Paduano) از دیگر پژوهشگران این پروژه افزود: «دو دلیل احتمالی برای حضور این سیگنال وجود دارد. اولین دلیل این است که این خوشه یک سیاه‌چاله دارد که کشف بسیار مهمی خواهد بود و دوم اینکه یک تپ‌اختر در آن وجود دارد. وجود یک تپ‌اختر در این فاصله نزدیک به مرکز خوشه نیز از نظر علمی یک کشف جالب به شمار می‌رود زیرا می‌توان از آن برای جست‌وجوی یک سیاه‌چاله مرکزی استفاده کرد که هنوز کشف نشده است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی سینگال رادیویی کشف شده در خوشه ستاره‌ای توکانا چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر