coinex
راهنمای خرید تکراتو

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی دارو ؛ طراحی سریع و هوشمندانه‌تر

به مرور زمان، کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌ پزشکی نیز افزایش یافته و در یکی از آنها، شاهد استفاده از هوش مصنوعی در طراحی دارو هستیم.

تحقیقات اخیر نشان داده است که استفاده از مدل‌سازی توسط هوش مصنوعی می‌تواند به طراحی نانوذرات با خواص رهایش دقیق دارو کمک کند.

افزایش توجه به درمان شخصی سرطان منجر به تأکید بیشتر بر تولید زیست‌موادی شده است که به محرک‌های خارجی پاسخ می‌دهند. این زیست‌مواد قادرند دارو را به ناحیه‌های خاصی در بدن منتقل کرده و از ورود دارو به نواحی دیگر بدن جلوگیری نمایند. در این زمینه، نانوذرات مبتنی بر پلی لاکتیک- Co-گلیکولیک اسید (PLGA) چشم‌انداز امیدوارکننده‌‌ای دارند و در سیستم‌های تحویل هدفمند دارو نقش مهمی دارند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


استفاده از هوش مصنوعی در طراحی دارو

اخیرا در مجله Biomatials مقاله‌ای منتشر شده که در آن به چهار روش یادگیری ماشین (ML) اشاره شده که برای پیش‌بینی و درک عوامل تأثیرگذار بر ویژگی‌های نانوذرات مبتنی بر PLGA استفاده می‌شود. این مدل‌ها با استفاده از پارامترهای مربوط به اندازه نانوذرات، راندمان محصور سازی (E.E. ٪) و بارگذاری دارو (D.L. ٪) آموزش داده شده‌اند و از شاخص‌هایی مانند «کمترین میزان کوچک شدن» و «اپراتور انتخاب» برای شناسایی ویژگی‌های مؤثر بر این پارامترها استفاده شده است.

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی دارو ؛ طراحی سریع و هوشمندانه‌تر

مدل‌ها از یک روش اعتبارسنجی تأیید شده و با استفاده از معیارهایی همچون خطای مطلق، میانگین خطای مطلق و R-Square مورد بررسی قرار گرفته‌اند. حوزه نانودارو که طراحی داروهای نانویی و عوامل تصویربرداری را شامل می‌شود، شاهد ورود روش‌های جدید هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بوده است.

این روش‌های محاسباتی دقت بیشتری دارند و می‌توانند پیچیدگی سیستم‌های تحویل دارو را بهتر از روش‌ سنتی آزمایش و خطا بفهمند. این مطالعه بر پتانسیل هوش مصنوعی در طراحی فرمولاسیونی با بهبود کنترل خواص و نتایج بهینه تأکید کرده است و این مهم، نشان دهنده کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم‌های میکروسیالی و بهینه‌سازی خصوصیات میکروذرات است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره استفاده از هوش مصنوعی در طراحی دارو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر