;
coinex

قابلیت سایدلودینگ (sideloading) فقط در آیفون‌ها فعال خواهد شد

قابلیت سایدلودینگ فقط در آیفون‌ها فعال می‌شود و کاربران آیپدها شامل آن نخواهند شد. علت این نابرابری و تبعیض میان کاربران این دو دستگاه چیست؟

اپل به تازگی نسخه بتا iOS 17.4 را منتشر کرده و همراه با آن تغییرات فراوانی را مطابق با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا معرفی کرده است. در این به‌روزرسانی، امکان سایدلودینگ برای کاربران اروپایی فراهم شده است. فرآیندی که در آن کاربران می‌توانند برنامه‌ها را از منابعی به جز فروشگاه رسمی اپل (اپ استور) دانلود و نصب کنند. حال اپل اعلام کرده که این قابلیت، فقط به آیفون‌ها محدود می‌شود و آیپدها سهمی از آن نخواهند داشت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


فعال شدن قابلیت سایدلودینگ در گوشی های آیفون

علیرغم اینکه iPadOS و iOS ریشه یکسانی دارند و در بیشتر زمینه‌ها مشابه یکدیگر هستند، اپل تصمیم گرفته که قابلیت سایدلودینگ را فقط در گوشی‌های آیفون فعال کند. این بدان معناست که کاربران iPad نمی‌توانند فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث را نصب و از آن برنامه‌ای دانلود کنند. علاوه بر این، گزینه‌هایی مانند انتخاب موتورهای جستجو جایگزین یا تغییر برنامه پیش‌فرض پرداخت و کیف پول فقط به آیفون‌ها می‌آیند.

قابلیت سایدلودینگ

کاربران آیفون این تغییرات را مدیون DMA اتحادیه اروپا هستند که سعی دارد با کاهش محدودیت‌ها یک بازار رقابتی و سالم را به وجود آورد. بر اساس این قانون، iOS به عنوان یک پلتفرم باید از چنین آپشن‌ها و گزینه‌هایی برخوردار باشد. جالب اینجاست که اتحادیه اروپا iPadOS را یک پلتفرم مجزا از iOS می‌داند و به احتمال زیاد تصمیم اپل برای محدود کردن سایدلودینگ به آیفون‌ها، به همین مسئله برمی‌گردد.

قوانین اتحادیه اروپا روی اپ استور هم تاثیراتی داشته که باعث تغییر در ساختار حق کمیسیون توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها شده است. بر این مبنا، در ابتدا، حق کمیسیون هر یک از توسعه‌دهندگان 17 درصد و پس از یک سال 10 درصد خواهد بود. این نرخ‌های جدید در تمام دستگاه‌های اپل، از جمله آیپدها و آیفون‌ها اعمال خواهند شد.

اینکه اپل به صورت انتخابی و رندوم قوانین اتحادیه اروپا را در دستگاه‌های خود اجرا می‌کند، آزادی کاربران را زیر سوال می‌برد. یعنی با اینکه کاربران آیفون از حق انتخاب برخوردار می‌شوند، کاربران آیپد احساس می‌کنند که با آنها به عنوان شهروندان درجه دوم در همان اکوسیستم رفتار می‌شود. مسلما چنین حسی خشنودکننده نخواهد بود و نارضایتی کاربران را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره قابلیت سایدلودینگ و دیگر تغییرات ایجاد شده در گوشی های آیفون چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: gizmochina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر