;
coinex

تسلا قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان را با هزینه 500 میلیون دلاری خواهد ساخت

به گفته تسلا، قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان به زودی توسط این شرکت در یکی از گیگافکتوری‌ها توسعه و ساخته خواهد شد که حدودا 500 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
تسلا قصد دارد در کارخانه Gigafactory نیویورک، ابرکامپیوتری به نام “Dojo” را بسازد. این پروژه به عنوان بخشی از یک سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری که فرماندار نیویورک اعلام کرده است، طراحی شده است.

هدف از ایجاد ابرکامپیوتر Dojo، پردازش داده‌های بزرگ مرتبط با خودروهای تسلا و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی برای خودروهای خودران و کاربردهای دیگر است. این ابرکامپیوتر قرار است با انتزاع از رهبری فعلی این حوزه توسط انویدیا، یکی از خوشه‌های قدرتمند کامپیوتری جهان باشد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان

به طور کلی، ابرکامپیوترها سیستم‌های قدرتمندی هستند که برای پردازش و تحلیل حجم بزرگی از داده‌ها و محاسبات پیچیده استفاده می‌شوند. آن‌ها قادرند به صورت همزمان با استفاده از منابع محاسباتی بسیار بزرگ، مانند سرورهای قدرتمند یا شبکه‌های کامپیوتری متصل به هم، محاسبات را انجام دهند.

در مورد ابرکامپیوتر Dojo که توسط شرکت تسلا در کارخانه Gigafactory نیویورک ساخته می‌شود، هدف اصلی آن پردازش داده‌های بزرگ مرتبط با خودروهای تسلا و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی برای خودروهای خودران است. با استفاده از این ابرکامپیوتر، تسلا قادر خواهد بود به طور موثر و سریع‌تر از قبل، اطلاعات جمع‌آوری شده از خودروهای خودران را تحلیل کرده و سیستم‌های هوشمند خودرو را بهبود بخشد.

فرماندار نیویورک، “کتی هوچول”، در جلسه‌ای درباره توسعه اقتصادی این ایالت، به این سرمایه‌گذاری اشاره کرد و تأثیر مثبت آن را بر روی اشتغال و اکوسیستم نوآوری منطقه بیان کرد. همچنین اعلام کرد که ایالت نیویورک از دانشگاه ایالتی نیویورک نیز در پروژه ایجاد یک ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جداگانه با بودجه 275 میلیون دلاری و حمایت مالی دولتی و خصوصی بیش از 400 میلیون دلاری حمایت خواهد کرد.

مدیرعامل تسلا، “ایلان ماسک”، این برنامه‌ها را تأیید کرد و به تفاوت هزینه‌ها اشاره کرد. او بیان کرد که مبلغ 500 میلیون دلاری فقط برای یک سیستم کوچک‌تر بر اساس تراشه‌های انویدیا است و هزینه ابرکامپیوتر Dojo بسیار بیشتر خواهد بود.

از آنجا که داده‌هایی که توسط خودروهای خودران تسلا جمع‌آوری می‌شوند، حجم بسیار بزرگی دارند و نیاز به پردازش سریع و همزمان دارند، استفاده از یک ابرکامپیوتر قدرتمند و قابل اعتماد بسیار مهم است. این ابرکامپیوتر با استفاده از تراشه‌های قدرتمند و بکارگیری تکنولوژی‌های مدرن مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، قادر به پردازش سریع و بهینه داده‌ها و آموزش مدل‌های هوشمند خواهد بود.

برنامه‌های ابرکامپیوتر Dojo برای تسلا بسیار گسترده است و علاوه بر بهبود خودروهای خودران، می‌تواند در زمینه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد، مانند تحلیل داده‌های صنعتی، پیش‌بینی‌های هواشناسی، تحقیقات علمی و غیره. این ابرکامپیوتر با توانایی پردازش بالا و سرعت فوق‌العاده، تسلا را در رقابت با سایر شرکت‌ها در عرصه هوش مصنوعی و خودروهای خودران تقویت خواهد کرد.

در حال حاضر، کارخانه Gigafactory تسلا در نیویورک، علاوه بر تولید پنل‌های خورشیدی، سقف‌های خورشیدی و قطعات سوپرشارژر، تیمی از تحلیلگران داده Autopilot را نیز در خود جای داده است. هنوز مشخص نیست که ابرکامپیوتر Dojo زمانی کامل خواهد شد، اما این پروژه به عنوان یک تغییر بزرگ برای صنعت هوش مصنوعی این ایالت مطرح شده است که در چند سال آینده انتظار می‌رود به یک صنعت با ارزش 1.3 تریلیون دلار تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ساخت قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان توسط شرکت تسلا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر