;
coinex

دانشمندان موفق به ساخت کامپیوترهای زیستی با قابلیت محاسبه و تشخیص صدا شدند

تیمی از دانشمندان چندین دانشگاه برتر جهان موفق به ساخت اولین کامپیوترهای زیستی شدند که قابلیت محاسبه و تشخیص صدا را خواهند داشت.

طبق تحقیقاتی که با همکاری چندین دانشگاه و یک بیمارستان کودکان انجام شده است، دانشمندان موفق به ساخت یک سیستم محاسباتی و شناختی بر اساس ترکیبی از بافت مغزی و سخت‌افزار الکترونیکی شدند. این تحقیقات به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در زمینه ساخت کامپیوترهای قدرتمند زیستی محسوب می‌شود و طبق گفته محققان، ممکن است محدودیت‌های فعلی هوش مصنوعی را برطرف کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اولین کامپیوترهای زیستی

کامپیوترهای زیستی نمادی از ترکیب جهان طبیعی و فناوری هستند و از اجزای بیولوژیکی مانند سلول‌ها، پروتئین‌ها و فرایندهای بیوشیمیایی برای محاسبه استفاده می‌کنند. در این تحقیقات جدید، تمرکز بر روی نوعی از دستگاه‌های محاسبه به نام “نورومورفیک” یا “عصب‌گون” بوده است که از سلول‌های مغز انسان برای یادگیری سریع‌تر و بهینه‌تر استفاده می‌کند.

فاینانشال تایمز در یک مقاله در مجله نیچر الکترونیکس نوشته است:

“سخت‌افزار رایانشی الهام‌گرفته شده از مغز قرار است ساختار و الگوهای کار مغز را شبیه‌سازی کند و می‌توان از آن برای رفع محدودیت‌های فعلی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی استفاده کرد.”

در این تحقیقات، تیمی از دانشگاه بلومینگتون ایالت ایندیانا، دانشگاه فلوریدا و دانشگاه کنتیکت همکاری کردند تا یک سیستم به نام “برینووِر” را ایجاد کنند. این سیستم از یک ساختار عصبی سه بعدی بر اساس سلول‌های بنیادی انسان استفاده می‌کند.

این تیم برای ارسال محرک‌های الکتریکی به این ساختار عصبی و خواندن فعالیت عصبی ناشی از آن از یک سخت‌افزار کامپیوتری استفاده کرده است. در نهایت، این سیستم توانست آواهای صدادار ژاپنی را تشخیص داده و یک نقشه ریاضی را پیش‌بینی کند.

کامپیوترهای زیستی

در آزمایشاتی که در آن هشت گوینده مرد ژاپنی در 240 کلیپ صوتی صدایشان ضبط شده بودند، این سیستم به عنوان Brainoware مورد آزمایش قرار گرفت. پس از آموزش الگوریتمی بسیار سریع، عملکرد آن بهبود یافت و دقت در این وظیفه از حدود 51 درصد به تقریباً 78 درصد افزایش یافت.

در آزمایش ریاضیاتی نیز، محققان سعی کردند سیستم را متقاعد کنند که یک نقشه هنون را که نمادی از یک فعالیت بی‌نظم است، پیش‌بینی کند. در این مورد، دقت Brainoware کمتر از شبکه‌های سیلیکونی بود اما در زمانی 90 درصد کوتاه‌تر از رقبای فلزی خود آموزش دید.

به هر حال، محققان اقرار می‌کنند که تا ده‌ها سال طول می‌کشد تا سیستم‌های زیستی آموزش دیده شده و استفاده از آنها در دنیای واقعی واقعیت پیدا کند، اما آزمایش Brainoware ظرفیت بزرگ این حوزه را به تصویر می‌کشد.

سه محقق از دانشگاه جانز هاپکینز در یک نقد منتشر شده در مجله نیچر الکترونیکس ذکر کردند که تحقیقات در حوزه رایانش بیولوژیکی احتمالاً چشم‌اندازهای مهمی در مکانیزم‌های یادگیری، توسعه عصبی و پیامدهای ذهنی بیماری‌های زوال عصبی ارائه می‌دهند. در چند سال آینده، سیستم‌های عصبی پیشرفته‌تری را خواهیم داشت که می‌توانند با محیط‌های پیچیده مصنوعی که احتمالاً پدیدار می‌شوند ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اولین کامپیوتر‌های زیستی جهان چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: financial times

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر