;
coinex

فناوری هنوز به اندازه کافی برای مراقبت از محیط زیست تلاش نمی‌کند

پریسیلا چومبا-کینیوا، مدیر ارشد فناوری صلح سبز، می‌گوید: «ما در یک بحران آب و هوایی قرار داریم و فناوری به اندازه کافی برای مراقبت از محیط زیست تلاش نمی‌کند.»

Priscilla Chomba-Kinywa مدیر ارشد فناوری صلح سبز می گوید: «ما در یک بحران آب و هوایی قرار داریم و فناوری می تواند یا بخشی از مشکل یا نیرویی برای خیر باشد.»

بیشتر بخوانید: کاوشگر ماه Intuitive Machines اولین تصاویر خود را به خانه فرستاد

او می‌گوید: «طبق پنل بین‌المللی تغییر آب و هوا، ما کمتر از هفت سال تا قبل از اینکه زندگی روی زمین دشوار شود، فرصت داریم. تنها در سال گذشته، جهان شاهد آتش سوزی‌های جنگلی در آمریکای شمالی، سیل در جنوب آفریقا و حتی تراژدی مضاعف سیل و آتش سوزی در مکان‌هایی مانند یونان بود.»

او توضیح داد: «رسانه‌های اجتماعی به مردم از سرتاسر جهان اجازه می‌دهند با هم ارتباط برقرار کنند، اما ما شاهد اطلاعات نادرست و بی‌اعتنایی بی‌رویه به پایداری توسط برخی از این پلتفرم‌ها هستیم و متأسفانه، مردم گزینه‌های زیادی ندارند».

Chomba-Kinywa می‌گوید: « VCها، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و فن‌آوران باید روی پلت‌فرم‌های جایگزین سرمایه‌گذاری کنند که سبز، اخلاقی و مبتنی بر ارزش هستند و به ما جایگزینی برای آنچه در حال حاضر داریم، ارائه می‌دهند. آنقدر علاقه‌مند به محیط زیست هستند که به نام سود دست به فروش نخواهند زد. حتی اگر قرار است سرمایه‌گذاری معمولی ارزش سهامداران را به حداکثر برساند.»

او استدلال می‌کند سرمایه‌گذاری در این پلتفرم ارزش هزینه کردن دارد، زیرا به زودی مشتریان  زیادی خواستار آنها خواهند شد.

Chomba-Kinywa به شرکت‌هایی مانند هیوندای که قبلاً اقداماتی را انجام داده‌اند تبریک می‌گوید. هیوندای اخیراً متعهد شده است تامین ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده برای استخراج غیرقانونی معدن در آمازون را متوقف کند.  او می‌گوید: «این امر از طریق استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فشار رهبران جوامع بومی امکان‌پذیر بود، که منجر به گزارشی شد که هیوندای نمی‌توانست نادیده بگیرد.»

او توضیح می‌دهد که داده‌های خوب بسیار حیاتی هستند چراکه (Greenpeace) گرینپیس از سال 2009 از آن استفاده می‌کند تا برخی از شرکت‌های فناوری را متقاعد کند که به 100 درصد از انرژی تجدیدپذیر بهره ببرند. برای کسانی که امتناع کردند، سازمان غیرانتفاعی فعال در زمینه فعالیت‌های اجتماعی به سادگی از مذاکره کناره‌گیری کرد. او می‌گوید که سازمان‌های دیگر باید همین کار را بکنند.»

او پرسید: «اگر بتوانید از نفوذ خود برای اعمال فشار بر این سازمان‌ها برای تغییر استفاده کنید، چه؟ بگویید ما داده‌ها را بررسی کرده‌ایم، به برنامه‌های شما نگاه کرده‌ایم. شما به اندازه کافی کار نمی کنید و ما پول خود را به شما نمی‌دهیم. سپس شاید بتوانیم کمی تغییر ایجاد کنیم.»

در نهایت، او می‌گوید که کسب‌وکارها باید با جوامعی مانند سنگال، زامبیا، نیجریه، بنگلادش و مکزیک برای درک و حمایت از جنبش‌هایشان کار کنند. او پیشنهاد می کند: «با بزرگان جوامعشان بنشینید، به دانش بومی که به آنها اجازه می‌دهد با طبیعت همزیستی کنند گوش دهید و شروع به بکارگیری مجدد برخی از این اصول کنید آنها برای زندگی خود تقلا می‌کنند.»

Chomba-Kinywa همچنین می‌گوید که مکالمات در مورد هوش مصنوعی باید بر روی سیاره متمرکز شود. او می‌گوید: «ما در مورد ارزش‌ها، اخلاقیات و قرار دادن نرده‌های محافظ صحبت می‌کنیم – اما نمی‌توانیم بدون صحبت در مورد محیط این کار را انجام دهیم. ما باید به هزینه‌های زیست محیطی هوش مصنوعی فکر کنیم. هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که به ما در حل برخی از چالش‌های بزرگ بشریت کمک کند، اما این تنها زمانی مفید است که بشریت یک سیاره قابل زندگی داشته باشد.»

این مقاله در شماره 2024 مجله WIRED UK آمده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی تاثیر فناوری بر محیط زیست چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

منبع: wired

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر