;
coinex

45 سال پیش، فضاپیمای وویجر ناسا از کنار مشتری عبور کرد [+مقایسه تصاویر قدیمی با تصاویر جدید]

45 سال پیش، فضاپیمای وویجر ناسا از کنار مشتری عبور کرد. در ویدیویی نمادین که به تازگی منتشر شده می‌توانید عکس‌های امروزی سیاره را با گذشته‌ با یکدیگر مقایسه کنید.

فضاپیمای وویجر 1 ناسا 45 سال پیش از کنار مشتری عبور کرد و تصاویری نمادین را ثبت کرد. فیلم کاوشگر وویجر از مشتری تاریخ ساز شد و این سیاره را آنگونه که قبلاً دیده نشده بود، آشکار کرد. حال ببینید چگونه این تصاویر قدیمی، با تصاویر جدید از مشتری که در ماموریت جونو ناسا گرفته شده است مقایسه می‌شود.

بیشتر بخوانید: نامتان را بر روی یه کاغذ بنویسید تا ناسا آن را به سیاره مشتری ببرد

مقایسه تصاویر فضاپیمای وویجر از مشتری با تصاویر جدید

وویجر یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ماموریت‌های ناسا بود و مشتری بدون شک زیباترین سیاره منظومه شمسی است. بنابراین وقتی این دو برای اولین بار ملاقات کردند، تاریخ و اثر هنری در حال شکل‌گیری بود. ناسا فضاپیمای دوقلوی وویجر خود را در تابستان 1977 به فضا پرتاب کرد. وویجر 1 اولین فضاپیمایی بود که به مشتری نزدیک شد و در مارس 1979 وارد مدار غول گازی شد. همانطور که این کاوشگر در بهار 1979 به بزرگترین و چرخان ترین سیاره منظومه شمسی ما نزدیک می‌شد، ویدیوی نمادین زیر را ثبت کرد. این فیلم یک تایم لپس است که از 66 تصویر ساخته شده است. وویجر 1 تصاویر نزدیک شدن خود به این سیاره را در 60 روز مشتری در سال 1979 ثبت کرد.

فضاپیمای وویجر

بردفورد اسمیت، که رهبری تیم تصویربرداری را برعهده داشت، در یک نشست مطبوعاتی در فوریه، حتی قبل از اینکه وویجر به اندازه کافی برای ساخت این ویدئو نزدیک شود، گفت: “مشتری در حرکات جوی خود بسیار پیچیده‌تر از آنچه ما تصور می‌کردیم، است.” او افزود که تیمش “با خوشحالی دچار سردرگمی شده است.”

حتی در اوایل ژانویه 1979، زمانی که وویجر هنوز 34 میلیون مایل دورتر بود، این کاوشگر مشتری را طوری نشان می‌داد که هیچکس تا آن زمان آن سیاره را آنگونه ندیده بود.

فضاپیمای وویجر

این فضاپیما در 5 مارس 1979 به نزدیکترین فاصله خود با مشتری رسید.

تصاویر ثبت شدده تاریخی بودند. اگر بخواهیم آن را در منظر قرار دهیم، قبل از وویجر، بهترین تصاویر نزدیک از مشتری از فضاپیمای پایونیر 10 بود. آنها به این شکل بودند:

فضاپیمای وویجر

در بالا، تصاویری که فضاپیمای پایونیر 10 ناسا هنگام نزدیک شدن و دور شدن از مشتری گرفت را مشاهده کردیم. فضاپیمای وویجر یک ارتقاء بزرگ بود.

فضاپیمای وویجر 1 به مدت 4 ماه از مشتری عکس گرفت و 19000 عکس را ثبت کرد. وویجر 2 در حالی وارد مدار مشتری شد که وویجر 1 در حال خروج بود و قبل از تکمیل رویارویی با مشتری در آگوست 1979، 14000 عکس دیگر گرفت.

45 سال از این تصاویر می‌گذرد. به لطف فضاپیمای مدرن‌تر جونو ناسا که از سال 2016 به دور این غول گازی می‌چرخد، امروز انبوهی از عکس‌های فوری رنگارنگ و با جزئیات خیره‌کننده از مشتری و قمرهای آن داریم.

فضاپیمای وویجر

در تصویر بالا که توسط جونو ثبت شده است می‌بینیم که چگونه کمربندهای ابرهای چرخان رنگارنگ روی سطح مشتری در حال چرخیدن هستند.

در مقایسه با اولین نگاه اجمالی فضاپیمای وویجر به مشتری، پرتره‌های جونو ویژگی‌های پیچیده آن را با جزئیات دقیق‌تری به تصویر می‌کشند. با کمک پردازش تصویر مدرن، رنگ‌ها، الگوها و آب و هوای خشن مشتری به طور کامل نمایش داده می‌شود. مشتری همانطور که توسط وویجر 1 (سمت چپ) ثبت شده است، جزئیات بسیار کمتری نسبت به تصاویر بهبودیافته مشتری که توسط جونو گرفته شده، دارد.

فضاپیمای وویجر

لکه قرمز بزرگ نمادین این سیاره یک پاد سیکلون به اندازه کافی بزرگ است که زمین را ببلعد. داده‌های جونو نشان داده است که این لکه تا 310 مایل زیر سطح مرئی جو ژوپیتر گسترش یافته است. این اندازه بیشتر از فاصله بین شما و ایستگاه فضایی بین‌المللی زمانی که ایستگاه بالای سر شما باشد، است. جونو این نمای نزدیک از نقطه قرمز بزرگ مشتری (راست) را با جزئیات واضح‌تری نسبت به وویجر 1 (سمت چپ) ثبت کرد.

فضاپیمای وویجر

جونو حتی گاهی اوقات قمرهای مشتری را از نزدیک می‌بیند. مانند آیو، که وویجر کشف کرد که آتشفشان‌های فعالی دارد که گدازه‌ها را به فضا پرتاب می‌کند. در تصویر زیر مشتری و قمر فعال آتشفشانی آیو توسط فضاپیمای جونو با هم در یک فریم گرفته شده اند.

فضاپیمای وویجر

جونو حتی سایه آیو را در حال سر خوردن بر روی سطح متلاطم مشتری مشاهده کرده است. در تصویر زیر آیو بر مشتری سایه افکنده است.

فضاپیمای وویجر

فضاپیماهای وویجر اکنون در فضای بین ستاره‌ای قرار دارند، تنها اجرام ساخته‌شده توسط انسان که تاکنون منظومه شمسی را ترک کرده‌اند. و هر دو به آرامی در حال از دست دادن منبع تغذیه خود هستند. جونو باید حداقل تا سپتامبر 2025 همچنان دور مشتری بچرخد و تصاویر فوق العاده‌ای مانند تصویر زیر را ارسال کند.

فضاپیمای وویجر

کمربند معتدل جنوبی نارنجی متمایل به قرمز مشتری، با لکه قرمز بزرگ، غالب‌ترین ویژگی جوی در نیمکره جنوبی این سیاره است.

سپتامبر 2025 زمانی است که ماموریت فعلی جونو به پایان می‌رسد، اما اگر این فضاپیما همچنان کاربردی باشد، ناسا ممکن است ماموریت آن را برای سال‌های بیشتری ادامه دهد.

بیشتر بحوانید:

انتظار دارید در آینده انسان بتواند چه اطلاعات بیشتری از سیارات منظومه شمسی به دست آورد؟ آیا شاهد تصاویر با جزئیات بیشتر از سیارات خواهیم بود؟  دیدگاه‌های خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مبنع: businessinsider

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    این تازه اول راهه بشر با هوش مصنوعی جهان رو تسخیر میکنه

    پاسخ