;
coinex

بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران ؛ معرفی جذاب‌ترین و پرفروشترین‌ها

کمپانی جیپ یکی از بزرگترین و مهم‌ترین خودروسازان در حوزه تولید خودروهای آفرودی و شاسی‌بلند است. در معرفی بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران با ما باشید.

عمر کمپانی جیپ حالا نزدیک به 80 سال شده و این شرکت بزرگ و تاریخی در طول تاریخچه طولانی خود شماری از نمادین‌ترین و مهمترین خودروهای آفرودی را تولید و روانه بازار کرده است. از یک شاسی‌بلند آفرودی مخصوص میدان نبرد که در جنگ جهانی دوم نقش مهمی ایفا کرد گرفته تا واگونیر اس 2024 به عنوان یک شاسی‌بلند همه فن حریف و برقی، جیپ همیشه نامی مترادف با سرسختی، توانایی و قدرت بوده است. ما در این مطلب تصمیم داریم بهترین ماشین های جیپ در طول تاریخ آن را معرفی کنیم. با ما باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

خطوط کلی طراحی خودروهای آفرودی جیپ، خصوصا خودروهای مناسب طبیعت‌گردی آن، همچنان و از دوران جنگ جهانی دوم تا امروز برای حفظ اصالت و هویت نام جیپ حفظ شده است.

خودروسازی جیپ با وجود تغییرات مکرر در مالکیت شرکت در سالیان متمادی فعالیتش، همچنان هدف از طراحی خودرو را حفظ کرده و با وجود برخی خلاقیت‌های مدرن مانند سری گرند چروکی یا سری واگونیر، این برند همچنان با سری جیپ رانگلر، گلادیاتور و حتی ریکان نوستالژی طراحی دوران قدیم را حفظ کرده است.

بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران
بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در حال حاضر حاضر مالکیت خودروسازی جیپ با گروه استلانتیس بوده که شرکتی حاصل از ترکیب فیات کرایسلر و گروه PSA است. در حاضر حاضر محصولات این شرکت در شش کشور جهان تولید و در بیش از 140 کشور جهان به فروش می‌رود.

با توجه به محبوبیت محصولات خودروسازی جیپ در همه سالیان فعالیتش در سراسر جهان، و با توجه به شهرت آن در ایران قصد داریم در این مطلب به معرفی بهترین اتومبیل های جیپ بپردازیم.

شرکت جیپ برای چه کشوری است ؟

پیش از اینکه به معرفی بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران بپردازیم، به این سوال همیشگی باید پاسخ بدهیم که شرکت جیپ برای چه کشوری است ؟ بسیاری از افراد به غلط جیپ را یک کشور انگلیسی یا حتی بعضا ایتالیایی می‌دانند. اما با کمی فکر کردن هم مشخص می‌توان از سبک کار جیپ حدس زد که چنین محصولات سرسخت، مستحکم و عضلانی مانند آفرودی‌های جیپ، بیش از هرچیز به صنعت خودروسازی آمریکا مشابه هستند.

در حال حاضر مالکیت جیپ با گروه استلانتیس است که یک شرکت چندملیتی و ششمین گروه خودروسازی بزرگ دنیا بعد از گروه فولکس‌واگن، تویوتا، اتحاد رنو–نیسان–میتسوبیشی، جنرال موتورز و گروه هیوندای موتور محسوب می‌شود.

بهترین خودروهای قدیمی جیپ

این گروه خودروسازی در حال حاضر و به جز خودروسازی جیپ مالک 15 برند خودرو در سراسر دنیاست که این برندها عبارتند از آبارت، آلفارومئو، سیتروئن، داج، دی‌اس، فیات، فیات پروفشنال، کرایسلر، لانچیا، مازراتی، اوپل، رم، پژو و واکسول و موپار.

شرکت استلانتیس که دفتر آن در هلند واقع شده، یک گروه چند ملیتی متشکل از سهامدارانی از ایتالیا، آمریکا،‌ فرانسه و چین است.

اما اگر بپرسید شرکت جیپ برای چه کشوری است ؟ در پاسخ باید گفت که اگر ملاک را سبک خودروسازی و تاریخ جیپ بدانیم، جیپ شرکتی آمریکایی است. اما مالک فعلی این شرکت همانطور که گفتیم یک گروه چندملیتی مستفر در هلند است و بزرگترین سهامداران آن یک شرکت ایتالیایی با 17 درصد سهام و سپس یک شرکت آمریکایی با 12 درصد سهام هستند.

حالا که مشخص شد شرکت جیپ برای چه کشوری است ، در ادامه به معرفی مدل های مختلف جیپ و بهترین ماشین های جیپ در تاریخ آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای برقی 2024

بهترین خودرو های بی ام و 2024

ویلیس ام بی ؛ پدربزرگ تمام آفرودی‌های دنیا

بهترین خودروهای جدید جیپ

تاریخ جیپ با جنگ جهانی دوم پیوند خورده و اساسا جیپ را باید شرکتی زاده جنگ، خصوصا جنگ جهانی دوم بدانیم. در واقع اولین خودرو جیپ بنابر ضرورت‌ها و نیازهای متفقین در جبهه‌های جنگ دوم جهانی طراحی و ساخته شد و جیپ تا چند سالی با همان مدل شناخته می‌شد تا اینکه اولین مدل غیرنظامی جیپ در سال 1945 ساخته و روانه بازار شد.

ایده اصلی ساخت اولین ماشین جیپ یعنی ویلیس ام بی سالها قبل و در اواخر جنگ جهانی دوم مطرح شده بود. جایی که فرماندهان نظامی به محدودیت‌های حرکتی انسان و اسب‌ها در میادین باتلاقی و گل‌آلود جنگ خصوصا در اروپا پی بردند و در نتیجه تلفات زیادی را متحمل شدند.

این نیاز به یک خودرو چندمنظوره که در نخستین طرح‌های اولیه هم آن را جیپ به معنای چندمنظوره و حاصل از ترکیب دو واژه General Purpose می‌نامیدند، به تدریج منجر به پیدایش اولین خودرو دو دیفرانسیل جهان به نام جیپ شد.

داستان اولین ماشین جیپ به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران اما در سال 1939 و در زمان جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود. جایی که جو فریزر، رئیس هیئت مدیره شرکت ویلیس با علم به نیاز ارتش آمریکا در جبهه اروپا به یک خودرو چابک و قدرتمند برای اهداف نظامی و شناسایی و با مذاکراتی با برخی از مقامات بالارده ارتش، قراردادی برای ساخت یک خودرو مناسب میدان جنگ به دست آورد. در پاییز همان سال سران شرکت ویلیس متوجه شدند که شرکت بنتام نیز در این داستان دستی دارد.

بهترین ماشین های جیپ
بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

طرح اولیه اولین خودرو جیپ با مشخصات فنی خاص خود در ژوئیه 1940 از سوی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا ارائه شد و از بین 135 شرکت صنعتی که برای کار روی این مدل دعوت شده بودند، تنها سه شرکت داوطلب انجام کار شدند یعنی شرکت‌های ویلیس، بنتام و فورد.

اولین ماشین جیپ به عنوان یک مدل اولیه چهار سیلندر در سال 1940 به سفارش بنتام و توسط شرکت کنتیننتال ساخته شد و این مدل امروزه به عنوان قدیمی ترین خودرو جیپ شناخته می‌شود.

نمونه اولیه خودرویی که سپس به اولین ماشین جیپ یعنی ویلیس ام بی بدل شد را مهندسی به نام کارل پرابست اهل دیترویت طراحی کرد. او که پیش از این برای چندین خودروساز کار کرده بود توسط رئیس کمیته مشورتی پدافند ملی یعنی ویلیام اس. نادزن استخدام شد و پذیرفت که وظیفه طراحی اولین خودرو جیپ را بدون دریافت هیچ دستمزد و حقوقی انجام دهد.

او که از 17 ژوئیه 1940 کار خود را آغاز کرد، ظرف تنها دو روز طراح‌های اولیه اولین ماشین جیپ و یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران را آماده کرد و ارائه داد.

بعد از مدتی اما بنتام از روند تولید اولین خودرو جیپ کناره گیری کرد و در نتیجه ویلیس و فورد ساخت نمونه‌های اولیه جیپ را بر مبنای طرح‌های بنتام که توسط ارتش به آن‌ها ارائه شده بود شروع کردند. البته در فرایند تولید، ویلیس در نمونه خود که کوآد یا چهارگوش نامگذاری شده بود و فورد در نمونه خود به نام پیگمی یا کوتوله هر یک تغییراتی به تناسب تجربه خود ایجاد کردند. در نهایت اما این طرح ویلیس بود که به عنوان طرح نهایی برای اولین و قدیمی ترین خودرو جیپ انتخاب شد.

در نتیجه این مهم، قرارداد ارزشمند ساخت قدیمی ترین خودرو جیپ توسط ارتش به شرکت ویلیس سپرده شد و از آنجا که ارتش آمریکا به تعداد زیادی از این خودرو در کوتاه مدت نیاز داشت، ویلیس از دولت وقت آمریکا درخواست صدور مجوز غیرانحصاری ساخت را کرد تا بتواند به شرکت‌های دیگر امکان ساخت خودرو بر اساس مشخصات ویلیس را اعطا کند. با ارائه این مجوز توسط دولت، ویلیس مشخصات کامل خودرو مدنظر خود را به شرکت فورد که در زمینه تولید خودرو در تیراژ بالا مهارت داشت ارائه داد.

در طول جنگ جهانی دوم، ارتش آمریکا در حدود 700 هزار نسخه از ویلیس ام بی سفارش داد که 640 هزار تعداد از این مورد از بهترین خودروهای قدیمی جیپ در شرکت ویلیس ساخته شد. قدیمی ترین خودرو جیپ با این آمار به پرفروش ترین محصول جیپ نیز بدل شد.

بهترین اتومبیل های جیپ

قدیمی ترین خودرو جیپ که به تدریج به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شد، ظرفیت حمل سه خدمه را داشت و فاصله بین دو محور آن 1.905 متر بود. شیشه تاشو در جلو، پیشرانه با قدرت 60 اسب بخار و گشتارو 115 نیوتن متر و وزن خالص950 گرمی از دیگر مشخصات این مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران است.

این خودرو که برای سخت‌ترین شرایط نظامی و تردد در جبهه‌های جنگ ساخته شده بود، بدنه کاملا بازی داشت و بدون در طراحی شده بود تا رانندگان و سرنشینان بتوانند به ساده‌ترین و سریعترین شکل ممکن از خودرو خارج شوند.

رنگ خودرو متناسب با نیازهای نظامی به رنگ سبز تیره بود که در زیر نور خورشیدن درخششی نداشت تا همیشه از دید دشمن مخفی بماند. شیشه جلو به صورت صاف روی کاپوت می‌خوابید تا اجازه هدف‌گیری و شیک به سمت جلو برای سرنشین فراهم باشد. در مجموع ویلیس ام بی به عنوان اولین خودرو جیپ همچنان یکی از بهترین خودروهای قدیمی جیپ شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای کیا 2024

بهترین خودروهای بنز 2024

جیپ CJ-2A: سال 1945 تا 1949

پرفروش ترین محصول جیپ

در حالیکه شرکت ویلیس به عنوان نخستین سازنده خودروهای نظامی در کلاس جیپ، در حال تولید انبوه ویلیس ام بی با سیستم چهار چرخ محرک برای ارتش در طول جنگ جهانی دوم بود، برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای آفرود به منظور استفاده عمومی را نیز آغاز کرد.

بعد از آزمایش دو نمونه اولیه به نام‌های CJ-1 به عنوان جیپ غیرنظامی و CJ-2، این شرکت نهایتا بازاریابی برای CJ-2A را به عنوان یک خودرو مناسب در دامداری، کشاورزی و به طور کلی کاربری‌های صنعتی آغاز کرد. تولید این خودرو به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران از سال 1945 شروع شد.

مدل های مختلف جیپ CJ-2A به عنوان یکی از بهترین خودروهای قدیمی جیپ به طور کلی ساختار و دی‌ان‌ای مشترکی با جد نظامی خود یعنی ویلیس ام بی داشت و از بدنه باز و بدون در و در عقب و چرخ یدکی نصب شده در کنار خودرو برخوردار بود.

از نظر فنی اولین دسته از مدل‌های CJ-2A که به آن جیپ جیپ جهانی هم گفته می‌شد از همان قوای فنی ویلیس ام بی برخوردار بود. پیشرانه L-134 Go-Devil با حجم 134.2 اینچ مکعب، طراحی L شکل با سوپاپ‌های موازی با سیلندرها، قدرت 60 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر در کنار گیربکس سه سرعته T-90 از دیگر مشخصات این مورد از بهترین خودروهای قدیمی جیپ بود.

مدل های مختلف جیپ CJ-2A به عنوان یکی از بهترین ماشین های جیپ اما از نظر ظاهر با چراغ‌های جلو بزرگتر و هم‌سطح و جلوپنجره هفت‌شیار خود که جایگزین جلوپنجره 9 شیار ویلیس ام بی شده بود نسبت به آن خودرو تمایز پیدا می‌کردند.

این محصول به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران با آپشن‌های جدیدی مانند صندلی برای سرنشین جلو، صندلی برای سرنشینان عقب، رویه برزنتی و بخاری برای کابین عرضه شد که در ام بی وجود نداشت. پاور تیک آف جلو و عقب، بالابر هیدرولیک عقب، برف روب، ژنراتور، فنرهای سنگین، پله‌های جانبی و محافظ میل محرک نیز از دیگر ویژگی‌های این مدل از بهترین اتومبیل های جیپ است.

در طول دوران پنج‌ساله تولید این مدل از بهترین خودروهای قدیمی جیپ حدودا 214 هزار و 760 دستگاه از این خودرو تولید شد که بیشتر آن‌ها برای استفاده عمومی روانه بازار شد. البته برخی از مدل‌های این مورد از پرفروش ترین محصول جیپ نیز برای اهداف نظامی به کار بسته شد.

جیپ CJ-5: سال 1955 تا 1983

زیباترین ماشین جیپ
بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در سال 1955 میلادی، شرکت خودروسازی کایزر موتورز خودرو جدید CJ-5 را معرفی کرد که جیپ ارتشی ویلیس ام دی را به یک خودرو قدرتمندتر، بادوام‌تر و راحت‌تر بدل می‌کرد. اساسا مدل‌های CJ جیپ به عنوان بهترین خودروهای قدیمی جیپ محصولاتی آفرودی با بدنه کوچک باز هستند که به تعریف کلاسیک برند جیپ کمک کرده‌اند و در شمار کلاسیک‌ترین و نمادین‌ترین خودروهای این سبک نزد مشتریان جای می‌گیرند.

مدل های مختلف جیپ CJ-5 به عنوان یکی از بهترین ماشین های جیپ در حدود بیش از 30 سال تولید شدند که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تولید یک خودرو در تاریخ جیپ محسوب می‌شود. جالب اینکه این مدل از بهترین اتومبیل های جیپ از جریان تغییرات متعدد مالکیت جیپ و دست‌به‌دست شدن شرکت بین کرایسلر، AMC، کایزر، FCA، دایملر کرایسلر و ویلیس جان سالم به در برد.

جیپ علاوه بر این تغییرات متعددی در CJ-5 ایجاد کرد و این مدل را از یک خودرو نظامی نسبتا ضعیف از نظر قدرت پیشرانه، به یکی از اولین خودروهای جیپ با پیشرانه V8 بدل کرد. البته در طول تاریخ این مدل از بهترین اتومبیل های جیپ موتورهای متعددی در این خودرو به کار رفت که از جمله باید به پیشرانه چهار سیلندر Hurricane و پیشرانه V6 بیوک با قدرت 155 اسب بخار و حجم 3.7 لیتر اشاره کرد.

مهمترین تغییر در CJ-5 البته به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران در سال 1972 رخ داد که شرکت آمریکایی AMC که در سال 1970 کایزر را تصاحب کرده بود، موتور GM را بازنشست و آن را با موتور خود یعنی یک پیشرانه 4.2 لیتری و یک پیشرانه 5 لیتری V8 جانشین کرد.

تغییر ایجاد شده در این مدل از بهترین خودروهای قدیمی جیپ منجر به تغییراتی در شکل بدنه شد و برای مثال کاپوت و گلگیرها حدودا 127 میلی‌متر و فاصله بین دو محور حدودا 75 میلی‌متر افزایش یافته تا جا برای موتور جدید و قدرتمندتر افزایش یابد. به دلیل عمر طولانی و قابلیت‌های آفرودی فوق‌العاده، این محصول به یکی از پرفروش ترین محصول جیپ در تاریخ بدل شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای Audi 2024

بهترین خودروهای هیوندای 2024

جیپ CJ-5: سال 1971 تا 1988

زیباترین خودرو جیپ

شاید جیپ را بیشتر به خاطر خودروهای کلاسیک و مدل‌های آفرود و شاسی‌بلند آن بشناسید و نه به خاطر پیکاپ‌هایش، اما سریJ محصولات این شرکت به عنوان برخی از بهترین خودروهای قدیمی جیپ باعث شد تا نام جیپ با پیکاپ‌های قدرتمند مناسب استفاده عمومی نیز شناخته شود. امروزه خریدارانی که به دنبال خودروهای آفرودی قدیمی هستند همچنان علاقه زیادی به پیکاپ‌های سری J جیپ به عنوان زیباترین خودرو جیپ دارند.

جیپ بعدها و در دهه 70 میلادی این کامیون‌های کوچک را که از جمله بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران محسوب می شوند با موتورهای شش سیلندر مستقیم، یک موتور 5.4 لیتری V8 با قدرت 250 اسب بخار و یک موتور 5.7 لیتری V8 بیوک با قدرت 230 بخار عرضه کرد.

این شرکت همچنین طی سال‌های 1971 و 1972 یک پیشرانه سفارشی 5 لیتری V8 با قدرت 210 اسب بخار را نیز در اختیار مشتریان قرار داد و نمونه 6 سیلندر را با یک موتور 6 سیلندر خطی 4.2 لیتری با قدرت 112 اسب بخار جایگزین کرد.

طرفداران این مدل از زیباترین خودرو جیپ تا اواخر سال 1988 از بین چندین مدل موتور V8 امکان انتخاب داشتند و این شامل یک موتور 5.9 لیتری AMC با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 399 نیوتن متر و موتور V8 بزرگ و 6.6 لیتری با قدرت 225 اسب بخار و گشتارو 433 نیوتن‌متری بود.

در سال 1974 میلادی این شرکت این مدل از بهترین ماشین های جیپ را برای اولین بار به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز کرد. این سیستم به هر چهار چرخ اجازه می‌داد تا با سرعت‌های مختلف بچرخند. از طرفی و با وجود دیفرانسیل لغزشی، قدرت به طور خودکار بین محورهای عقب و جلو توزیع می‌شد.

در سال 1977 جیپ سری J را با سیستم چهار چرخ محرک دانا نیز عرضه کرد تا به این خودرو به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران بدل شود. این سیستم فقط تا زمانی که راننده به طور دستی آن را فعال کند غیرفعال است اما می‌تواند نیرو را صرفا به چرخ‌های عقب انتقال دهد. در سال 1983 نیز این مدل از بهترین اتومبیل های جیپ یک تحول دیگر را تجربه کرد و سیستم Quadra-Trac با سیستم 4WD Selec-Trac جایگزین شد که به صورت سفارشی برای مدل J10 طراحی و ساخته شده بود و از جعبه انتقال دو سرعته برخوردار بود.

جیپ CJ-8 اسکرامبلر: سال 1981 تا 1985

مدل های مختلف جیپ

در اواخر دهه 80 میلادی، وانت‌های کوچک و سبک ژاپنی در بازار آمریکا به محبوبیت زیادی رسیده بودند. در این دوران یک پیکاپ تخت کوچک و کم مصرف برای افرادی که به دنبال رانندگی روزمره با خودروهایی با قابلیت حمل بار بودند برای عموم خریداران جذابیت زیادی داشت.

گرچه مهمترین عرضه‌کنندگان این خودروها در آن زمان تویوتا و داتسون بودند، به تدریج خودروسازان آمریکایی نیز با تشخیص نیاز بازار مینی‌پیکاپ‌هایی مانند دوج D-50، شورولت LUV و فورد Courier را روانه بازار کردند.

در سال 1981 جیپ هم با عرضه یکی از زیباترین ماشین جیپ وارد این بازار شد. خودرو CJ-8 اسکرامبلر به عنوان نماینده جیپ در این دسته ترکیبی از شاسی‌بلند CJ-7 و کامیون محسوب می‌شد که بسیاری از طرفداران جیپ آن را رانگلر 4 در 4 سابق می‌دانستند.

جیپ CJ-8 اسکرامبلر به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران محوری بلندر و 25.4 سانتی‌متری با طول کلی 60 بیشتری نسبت به CJ-7 داشت و از یک موتور چهار سیلندر 151 اینچ مکعبی استاندارد برخوردار بود. البته از آنجایی که مدل های مختلف جیپ اسکرامبلر وجود داشت، عمده خریداران آن را با پیشرانه شش سیلندر خطی 258 اینچ مکعبی سفارش می‌دادند که از گیربکس 4 یا 5 سرعته دستی برخوردار بود.

این مدل از زیباترین خودرو جیپ در تمامی مدل‌ها به طور استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک و با جعبه انتقال دانا 300 و قفل دیفرانسیل عرضه شد. با طول و فاصله محوری بیشتر در سه تریم مختلف و دوام فوق‌العاده بی‌نظیر، این مدل در اوایل دهه هشتاد میلادی به عنوان یک وسیله نقلیه باری و آفرودی باکیفیت به یکی از پرفروش ترین محصول جیپ بدل شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای میتسوبیشی 2024

بهترین خودروهای فورد 2024

جیپ رانگلر YJ: سال 1987 تا 1995

شرکت جیپ برای چه کشوری است

در سال 1987 میلادی، رانگلر YJ با اندک تغییراتی در بدنه و فریم جانشین AMC CJ-7 شد که مهمترین ویژگی آن چراغ‌های مربعی جلو و بحث‌برانگیز آن بود. در حالی که AMC خودرو XJ را با قابلیت‌های آفرودی سنتی تولید می‌کرد، جیپ ویژگی‌های را اضافه کرد که برای رضایت بیشتر رانندگان معمولی در رانندگی روزمره طراحی شده بود.

جیپ راحتی کابین را افزایش داد و فاصله کف خودرو از سطح زمین را نیز کاهش داد تا ورود و خروج از خودرو برای کاربر ساده‌تر شود. تا سال 1988 میلادی این مدل از زیباترین ماشین جیپ به قفل‌ها فولادی جدیدی مجهز شد و درگیرهای بهبود‌یافته‌ای برای رویه‌های سقف آن نصب شد.

جیپ رانگلر YJ به سیستم تعلیق فنر جدیدی مجهز شد که با استفاده از میله‌های نوسانی و فنرهای پهن‌تر منجر به بهبود هندلینگ خودرو می‌شد. یک قاب ورقی گالوانیزه مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی نیز وجود داشت و گیربکس آرام‌تر و نرم‌تر نیز سروصدای کمتری تولید می‌کرد.

مدل اولیه XJ تا سال 1991 تولید می‌شد و از یک موتور 2.5 لیتری با توان تولید 112 اسب بخار قدرت و 284 نیوتن‌متر گشتاور  عرضه می‌شد اما مدل‌های بعدی YJ با موتور 6 سیلندر 4 لیتری عرضه شد که توان تولید قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 298 نیوتن‌متر را داشت.

این مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تا سال 1994 با یک موتور 4 سیلندر و گیربکس 4 سرعته دستی عرضه می‌شد اما در این سال با عرضه گیربکس اتوماتیک TF 904 اوضاع متفاوت شد و جیپ موتورهای شش سیلندر را با گیربکس اتوماتیک TF 999 یا پنج سرعته دستی BA-10/5 عرضه کرد.

رانگلر YJ نه فقط از زیباترین خودرو جیپ که از محبوب‌ترین و پرفروش ترین محصول جیپ بود و برخی از مالکان آن حتی امروزه از برخی مدل‌های آن با طول عمر 30 ساله همچنان به خوبی استفاده می‌کنند و از رانندگی با آن لذت می‌برند.

جیپ گرند چروکی: سال 1993 تا 1998

قدیمی ترین خودرو جیپ

جیپ گرند چروکی از سال 1993 تا امروز همواره یکی از محبوبترین سری خودروهای جیپ و البته زیباترین ماشین جیپ بوده است. با وجود شهرت زیاد محصولات جیپ به خاطر قابلیت‌های آفرودی فوق‌العاده که البته ریشه در سابقه نظامی محصولات آن دارد، گرند چروکی به وجه تمایز این برند با شاسی‌بلندهای این کلاس مانند تویوتا راو 4 و فورد اکسپلور بدل شد و همواره یکی از قدرتمندترین و قابل‌اعتمادترین خودروهای بازار بوده است.

جیپ گرند چروکی در طول پنج سال تولید در این سری مدنظر ما در چندین حوزه از اولین‌ها و برترین‌ها بود و همیشه از رقبایش بهتر عمل می‌کرد. جیپ مدل 1993 را را با اولین کیسه هوای جانبی راننده برای یک SUV عرضه کرد. ترمزهای ضد قفل چهارچرخ به طور استاندارد و بهترین سیستم تهویه در این خودرو از دیگر ویژگی‌های این مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران بود.

این مدل از زیباترین ماشین جیپ از ساختار یکپارچه‌ای برخوردار بود و محکم‌تر و سبک‌تر از سبک مونتاژ بدنه روی قاب بود که در عموم رقبا استفاده می‌شد. نتیجه این موضوع هم سواری بهتر، هندلینگ بهتر و سروصدای کمتر در داخل و خارج از جاده بود.

جیپ گرند چروکی به طور استاندارد با پیشرانه چهار لیتری شش سیلندر، با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 318 نیوتن‌متری و گیربکس پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. جیپ در سال 1993 مدل برتر گرند واگونیر را با موتور 5.2 لیتری V8 هم عرضه کرد که قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 386 نیوتن‌متری داشت. علاوه بر مدل‌های دوچرخ محرک، جیپ این مدل را با سه سیستم چهار چرخ محرک نیز عرضه کرد که این‌ها شامل Command-Trac پاره وقت، Selec-Trac تمام وقت و قابلیت تعویض بین 2WD و 4WD و Quadra-Trac بود که به عنوان یک سیستم 4WD همیشه فعال می‌شدند.

نوآوری‌های خودروسازی جیپ در گرند چروکی در سال‌های 1993 تا 1998، طیف وسیعی از موتورها و سیستم‌های چهار چرخ محرک و عملکرد چشمگیر خودرو در جاده و مسیرهای آفرودی، در مجموع گرند چروکی را به یکی از بهترین خودروهای جدید جیپ بدل کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای پورشه 2024

بهترین خودروهای جی ام سی 2024

جیپ رانگلر TJ: سال 1997 تا 2006

اولین خودرو جیپ

جیپ رانگلر TJ با ظاهر نمادین و کلاسیک خود و چراغ‌های گرد، بار دیگر طرفداران جیپ را به یاد آفرودی‌های کلاسیک این شرکت می‌انداخت، اما جذابیت‌های زیباترین ماشین جیپ بیش از موارد ظاهری بود.

شاسی قوی‌تر، موتورهای قدرتمندتر و ابعاد دقیقتر رانگلر تی جی را به یک محصول ایده‌آل برای انواع مسیرهای خارج از جاده شامل مسیرهای خاکی، گل‌آلود و شیب‌دار بدل کرده بود. این خودرو بین سال‌های 1997 تا 2006 از چند پیشرانه مختلف برخوردار بود که معروف‌ترین آن‌ها یک پیشرانه 4 لیتر و شش سیلندر خطی از AMC با قدرت 190 اسب بخار و گشتارو 318 نیوتن‌متری بود که در سال 1986 معرفی شد و در خودروهایی مانند رانگلر، واگنیرز، چروکی، گرند چروکی و کومانچی از آن استفاده شد.

این موتور قابل اعتماد و بادوام که حداقل تا 300 هزار مایل نیاز به هیچ تعمیر اساسی نداشت از عمده‌ترین دلایل موفقیت تی جی به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران بود.

این محصول از سال 1997 تا 2022 با گیربکس پنج سرعته دستی یا سه سرعته اتومات عرضه می‌شد و بعدها یک گیربکس چهار سرعته اتومات و شش سرعته دستی نیز به این ترکیب اضافه شد. خودرو با برخورداری از سیستم چهارچرخ محرک و جعبه انتقال دو سرعته اولیه که با یک اهرم فعال می‌شد یکی از بهترین خودروهای جدید جیپ بود.

برند جیپ در سال 2003 نسخه روبیکان این خودرو را که از جعبه انتقال قوی‌تر و محورهای دانا 44 یا یک نسخه دیفرانسیل عقب با لغزش محدود و گیربکس دستی برخوردار بود نیز عرضه کرد. گرچه این محصول در مدل‌های 2003 تا 2006 قیمت به مراتب بالاتری نسبت به دیگر مدل‌های رانگلر داشت اما یک انتخاب ایده‌آل برای افرادی محسوب می‌شد که به دنبال برترین آفرودی بازار بودند.

جیپ Commander: سال 2005 تا 2010

اولین ماشین جیپ

در طراحی جیپ Commander به عنوان بزرگترین شاسی‌بلند این شرکت کارایی آیرودینامیکی و مصرف سوخت نادیده گرفته شده بود اما در عوض مدل 7 نفره با سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای پرده‌ای جانبی و ترمزهای دیسکی ضدقفل در هر چهار چرخ، سرنشینان را به راحتی در هر نوع آب‌وهوایی جابجا می‌کرد.

اولین و تنها نسل کماندر از پلتفرم، ساختار یکپارچه، سیستم تعلیق جلو مستقل و فاصله بین دو محور کاملا مشابه با گرند چروکی برخوردار بود، با این حال این خودرو بلندتر و طویل‌تر از گرند چروکی بود و این مسئله برای یک خودرو خانواده‌محور طبیعی به نظر می‌رسید.

این محصول به عنوان یکی از بهترین خودروهای جدید جیپ در زمان عرضه خود به دومین خودرو بزرگ تولید انبوه جیپ و یکی از بهترین خودروهای تاریخ این شرکت بدل شد.

کماندر به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران در دو تریم به بازار عرضه شد. تریم پایه با یک موتور 3.7 لیتری V6 و توان تولید 210 اسب بخار قدرت و تریم لیمیتد با دو نوع موتور V8 شامل یک موتور 4.7 لیتری با قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 409 نیوتن‌متر و دیگری یک موتور قدرتمندتر 5.7 لیتری با قدرت 330 اسب بخار و گشتاور 498 نیوتن‌متر.

همه این موتورها با یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک عرضه شدند و هر دو تریم پایه و لیمیتد در نسخه‌هایی با سیستم 2 در 4 و 4 در 4 عرضه شدند.

جیپ کماندر وزن بیش از دو تن داشت و ظرفیت یدک‌کشی آن هم به 3500 کیلوگرم می‌رسید. شتاب صفر تا صد این مدل 7.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن هم 207 کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود. اگرچه کماندر در کلاس خود خودرویی پرمصرف محسوب می‌شد، اما راحتی، ویژگی‌های ایمنی و استایل کلاسیک آن را به یکی از محبوبترین و  بهترین خودروهای جدید جیپ بدل کرد.

جیپ رانگلر JK:‌ مدل 2007 تا 2018

بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در سال 2007 میلادی، جیپ نخستین بازسازی اساسی از رانگلر را از سال 1998 اعمال کرد و آن را به بهترین شاسی‌بلند در خط تولید خود بدل کرد. نه تنها ویژگی‌های آفرودی این خودرو در این رده بی‌نظیر بود بلکه قیمت آن نیز در محبوبیت بیشتر آن موثر بود و فروش بیشتری را برایش به عنوان یکی از بهترین خودروهای جدید جیپ به ارمغان آورد.

رانگلر اصلاح‌شده جدید در سه تریم ایکس، روبیکان و Sahara عرضه شد که هر یک از تجهیزات آفرودی مختلفی برخوردار بودند. تریم ایکس در نسخه پایه در از سیستم چهار چرخ محرک NV241 Command-Trac با جعبه انتقال دو سرعته، محور دانا 30 در جلو دانا 44 در عقب و چرخ‌های 16 اینچی برخوردار بود. تریم Sahara اما عمده ویژگی‌های آفرودی تریم ایکس را داشت اما برای سیستم تعلیق بهتر و قوی‌تر، سیستم دو لوله‌ای ایکس در تریم ایکس با کمک فنرهای تک لوله‌ای در تریم Sahara جایگزین شد.

تریم روبیکان به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران هم از همان سیستم چهار چرخ محرک با محورهای دانا 44 و سیستم دیفرانسیل قفل‌کننده سنگین برخوردار بود. ویژگی‌های آفرودی اضافه از جمله یک نوار تثبیت‌کننده جلو با قطع الکترونیکی برای افزایش فاصله از زمین و سه صفحه لغزنده زیر بدنه نیز در تریم روبیکان وجود داشت.

بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران
بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

جیپ رانگلر جی کی ارتقا یافته با یک موتور 3.8 لیتری V6 با توان تولید 205 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن‌متر گشتاور و یک گیربکس شش سرعته دستی یا چهار سرعته اتومات عرضه می‌شد و شتاب صفر تا صد این خودرو نیز بین 9.5 تا 10.5 ثانیه بود. این اعداد خیلی ایده‌آل به نظر نمی‌رسند اما عملکرد آن در مسیرهای آفرود به مراتب بیشتر از شتاب آن اهمیت داشت.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای کادیلاک 2024

بهترین خودروهای آمریکایی 2024

جیپ گرند چروکی: سال 2011 تا 2020

بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

جیپ گرند چروکی یکی از بهترین خودروهای جدید جیپ محسوب می‌شود که اولین بار در سال‌های 1993 تا 1998 به محبوبیت بالایی رسید و با قابلیت‌های آفرودی بی‌نظیر خود استانداردهای جدیدی به بازار SUVها آورد. اما این خودرو طی سالیان 2011 تا 2020 تفسیر مدرن‌تر و پیچیده‌تری از ظاهر و امکانات ویژگی‌های خودروهای شاسی‌بلند ارائه کرد.

در مدل جدید گرند چروکی به عنوان یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران توجه بیشتری به آیرودینامیک محصول شد وبدون از دست رفتن سبک اصیل و سنتی جیپ، این شاسی‌بلند با ضریب درگ 0.37 در مقایسه با 0.41 مدل قدیمی، هوا را به مراتب بهتر انتقال می‌داد.

جیپ گرند چروکی استاندارد طی سالیان 2011 تا 2020 با یک موتور جدید و 3.6 لیتری V6 با توان تولید 290 اسب بخار قدرت و گشتاور 352 نیوتن‌متری عرضه شد که شتاب صفر تا صد 8.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 215 کیلومتری را به ارمغان می‌آورد.

یک پیشرانه قدرتمندتر 5.7 لیتری Hemi V8 با شتاب بهتر در حدود 7.4 ثانیه نیز وجود داشت که حداکثر سرعت خودرو با آن به 233 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

جیپ گرند چروکی Trackhawk مدل 2018

بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در حالی که گرند چروکی استاندارد یک SUV با عملکرد ایده‌آل و ویژگی‌های مناسب برای رانندگی درون و بیرون از جاده، عموم خریداران را راضی می‌کرد اما مدل Trackhawk گرند چروکی، عملکرد این خودرو را به سطح بالاتری برد. گرند چروکی Trackhawk یک موتور سوپرشارژ 6.2 لیتری هلکت داشت که قدرت شگفت‌انگیز 707 اسب بخار و گشتاور 874 نیوتن‌متری را ارائه می‌کرد.

این مدل که گرانترین جیپ ساخته‌شده تا آن روز محسوب می‌شود در قیاس با دیگر شاسی‌بلندهای سطح بالا کلاس خود، ارزش خرید بسیار بالایی داشت. گرند چروکی ترک هاوک از یک گیربکس هشت سرعته اتومات و سیستم AWD با کنترل پرتاب برای تیک‌آف بی‌عیب‌ونقص برخوردار بود. گیربکس خودرو به خودی خود و به آرامی تعویض می‌شود اما حالت دستی هم دارد که با پدال‌های تعویض دنده نصب شده روی فرمان فعال می‌شود و پاسخگویی سریعی هم دارد.

قدرت 707 اسب بخاری ترک هاوک عملکرد شگفت‌انگیز و شتاب بسیار بالایی برای این مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران به ارمغان می‌آورد. شتاب صفر تا صد این خودرو 3.5 ثانیه است و  با این اوصاف از چلنجر، بسیاری از رقبای شاسی‌بلند رده بالا و حتی برخی از خودروهای اسپرت حرفه‌ای مانند مک لارن S570 و پورشه 911 کاررا سریعتر است.

سوالات متداول

بهترین خودروهای قدیمی جیپ کدامند؟

جیپ CJ-2A، جیپ CJ-5، جیپ CJ-8، جیپ رانگلر YJ و مدل‌های قدیمی گرند چروکی از بهترین خودروهای جیپ هستند.

بهترین خودروهای جدید جیپ کدامند؟

سری‌های جدید رانگلر و گرند چروکی همگی از بهترین خودروهای جدید جیپ محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر