;
coinex

 کشف دو سیاره عظیم با دورهای طولانی در فضا

تیم علمی بین‌المللی با استفاده از تلسکوپ ماهواره‌ای TESS ناسا موفق به کشف دو سیاره عظیم با دورهای طولانی در فضا شده‌اند که اطلاعات جالبی را مشخص می‌کند.

تیم علمی بین‌المللی با استفاده از تلسکوپ ماهواره‌ای TESS ناسا، دو سیاره جدید با اندازه‌هایی نزدیک به ماهواره مشتری، حول یک ستاره مشابه به خورشید ما، در فاصله ۷۰۰ سال نوری از زمین، کشف کرده‌اند. سیاره بیرونی این دو، با طول سال ۴۸۳ روز، طولانی‌ترین سال را دارد که تاکنون توسط TESS شناسایی شده و جزء سردترین سیاراتی است که تاکنون شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: به نمایش درآمدن نقاشی کودکان ایرانی در فضا توسط یاسمن مقبلی

کشف دو سیاره عظیم با دورهای طولانی در فضا

این دو سیاره با نام‌های TOI-4600 b و c می‌توانند به ما در درک بهتر از چگونگی تشکیل و تکامل سیارات گازی بزرگ کمک کنند. همچنین، این کشف‌ جدید به پر کردن حفره‌ای که در دانش ما درباره سیارات گازی در منظومه شمسی مانند مشتری و زحل و “مشتری‌های داغ” در مناطق مختلف کهکشان وجود دارند، کمک می‌کنند.

تاکنون، تیم‌های علمی موفق به کشف بیش از ۵۵۰۰ سیاره حول ستاره‌های دیگر در راه شیری شده‌اند اما این کشفیات بیشتر به سیارات با دوره‌های زمانی کوتاه متمرکز شده‌اند. در مطالعه‌ای انجام شده در سپتامبر ۲۰۲۳، تیم بین‌المللی دانشمندان اعلام کردند که سیاره‌های TOI-4600 b و c دوره‌های زمانی طولانی دارند: ۸۳ روز برای سیاره b و ۴۸۳ روز برای سیاره c.

این سیارات به عنوان گنجینه‌های اطلاعات مهم عنوان شده‌اند زیرا کمترین تعداد سیارات با دوره‌های طولانی‌اند که تاکنون شناسایی شده‌اند. در حالی که تلسکوپ‌های فضایی توانسته‌اند برخی از ویژگی‌های جوی مشتری‌های داغ و گرم را اندازه‌گیری کنند، TOI-4600 b و c امکان نمایش مواد جوی سیارات گازی با “اقلیم معتدل” را بدون حرارت شدید فراهم می‌کنند.

البته باید توجه داشت که این اصطلاح “معتدل” نسبی است. دمای جو TOI-4600 b که کمی کوچک‌تر از زحل است، تقریباً ۱۶۵ درجه فارنهایت (۷۴ درجه سلسیوس) است، در حالی که دمای سیاره c، اندازه مشابه زحل داشته و حدود ۱۱۶ درجه فارنهایت (منفی ۸۲ درجه سلسیوس) را دارد. این دو سیاره از سردترین سیاراتی هستند که TESS تاکنون کشف شده اند.

این تحقیق توسط تیم بین‌المللی به رهبری استارشناس اسماعیل میرلس از دانشگاه نیومکزیکو، در سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را درباره‌ی این مطلب با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر