;
coinex

بیشترین خرید تسلیحات نظامی را کدام کشورها دارند؟

در طول 5 سال گذشته، صادرات تسلیحات نظامی توسط ایالات متحده و فرانسه به متحدان خود به شدت افزایش یافته؛ در حالی که آمارها نشان می‌دهند که میزان صادرات تسلیحات از جانب روسیه روند کاهشی داشته است.

با توجه به گزارش جدید از موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، مشخص شده که سیاست‌های تهاجمی برخی از دولت‌ها، منجر به افزایش فروش تسلیحات در مناطقی از جهان از جمله اروپا، خاورمیانه و آسیا در طول 5 سال گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: تانک مرکاوا چیست ؟

اوکراین رتبه‌ اول بیشترین خرید تسلیحات نظامی

این موسسه در یک گزارش اعلام کرده که تنش‌ها و جنگ روسیه و اوکراین، باعث افزایش 2 برابری خرید تسلیحات در اروپا در دوره 2019 تا 2023 نسبت به دوره 2014 تا 2018شده است  و اوکراین در حال حاضر بزرگترین واردکننده تسلیحات در منطقه و چهارمین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد اوکراین در رتبه‌ی اول بیشترین خرید تسلیحات نظامی قرار دارد.

کشورهای عربی خلیج فارس و مصر در دوره 2019 تا 2023 بیش از 25 درصد از کل خرید تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده‌اند. عربستان سعودی در این مدت، با 8.4 درصد از کل، دومین بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان بوده که در مقایسه با دوره قبلی، یعنی 2014 تا 2018، کاهش 28 درصدی داشت.

همچنین، قطر با 7.6 درصد در جایگاه سوم جهان قرار دارد، که تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با دوره گذشته با افزایش 396 درصدی روبرو است.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات برای هر دو کشور (سعودی با 75 درصد و قطر با 45 درصد) شناخته می‌شود؛ در رتبه‌ی دوم فرانسه (سعودی با 7.6 درصد و قطر با 25 درصد) قرار دارد.

در این لیست، کشورهایی چون کویت (2.7 درصد) و امارات (2.4 درصد) نیز جایگاه خود را دارند.

بیشترین واردات تسلیحات این کشورها به دلیل نگرانی‌ها از تهدیدات ایران و جنبه‌های مختلف قدرتی در منطقه بوده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ صادرات تسلیحات نظامی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار روز را با ماا دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر