;
coinex

خیز دولت آمریکا علیه انحصارگرایی اپل ؛ اگر اپل شکست بخورد چه اتفاقی می‌افتد؟

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه شکایتی علیه انحصارگرایی اپل تنظیم کرد که این شرکت را متهم می‌کند انحصار گوشی‌های هوشمند را با شگردهایی نظیر «به تعویق انداختن یا مسدود کردن کامل» پنتنت‌های فناوری در دست گرفته است.

اگر شکایت دولت آمریکا از اپل موفقیت آمیز باشد، بوروکرات‌های دولتی می‌توانند اپل را مجبور کنند تا اقداماتی را برای دسترسی بیشتر به اکوسیستم محصولاتش فراهم کند تا شرکت‌های دیگر بتوانند تعاملات بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، اپل می‌تواند رنگ سبز پیامک‌ها را که برای گوشی‌های غیر ای‌او‌اس (ios) درنظر گرفته، حذف کند یا به سایر گزینه‌های کیف پول و اپ‌استورهای شخص سوم اجازه دهد روی اکوسیستم اپل اجرا شوند.

بیشتر بخوانید:

خیز دولت آمریکا علیه انحصارگرایی اپل

اپل نیز در دفاع از استدلال کرده است که شکایت وزارت دادگستری می‌تواند مشکلات زیادی را برای کاربران آیفون به بار آورد – از نگرانی‌های امنیتی بگیرید تا به حفظ حریم خصوصی و کاهش کیفیت تجربهٔ کاربری و تمام این‌ها ربطی به انحصارگرایی اپل ندارد.

در همین خصوص اپل در بیانیه‌ای به نشریهٔ بیزینس اینسایدر (Business Insider) گفت:

«اصول ما و محصولاتی که ما به بازار ارائه می‌کنیم با این شکایت به خطر افتاده است. اگر [این شکایت] موفقیت آمیز باشد، توانایی ما را برای ایجاد فناوری‌های مورد انتظار‌ــ‌ به دلیل فقدان یکپارچگی در سخت‌افزار و نرم‌افزار‌ــ با مشکل روبه‌رو می‌کند.»

به عبارت دیگر، اپل اساساً می‌گوید که با این وضعیت، مجبور است یک آیفون ضعیف بسازد.

نگرانی‌های امنیتی اپل از باج‌افزارها و نر‌م‌افزارهای جاسوسی

انحصارگرایی اپل آماج حملهٔ منتقدان بوده و  این شرکت در پاسخ می‌گوید کنترل این شرکت بر اپ‌استوری که خریداران آیفون می‌توانند برنامه‌ها را از آن دانلود کنند، به حفظ امنیت بیشتر کاربران کمک می‌کند.

انحصارگرایی اپل
شکایت دولت آمریکا علیه انحصارگرایی اپل

در صورت موفقیتِ شکایت وزارت دادگستری این امر می‌تواند منجر به تغییرات مشابهی در ایالات متحده شود که در قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) دیده می‌شود؛ مقرراتی که برای حفظ بازار فناوری منصفانه و رقابتی با ممانعت از «در‌بانان / gatekeepers» طراحی شده است.

در اوایل این ماه مارس (اسفند / فروردین)، اپل در یک کاغذ سفید 32 صفحه‌ای از مقررات جدید اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت که با اجازه دادن به اپ‌استورهای شخص سوم روی دستگاه آیفون، کاربران را در برابر بسیاری از مسائل امنیتی و حریم خصوصی از جمله برنامه‌های جعلی و کلاهبرداری، جاسوس‌افزار، باج‌افزار و افزایش خطر محتوای نامناسب مانند پورنوگرافی کودکان با مشکل روبه‌رو می‌سازند.

 

«گزینه‌های جدیدی که برای مطابقت با قانون DMA معرفی می‌کنیم به این معنی است که ما نمی‌توانیم به همان شیوه از کاربران محافظت کنیم که پیش‌تر قادر به انجامش بودیم» – اپل

 

نگرانی اپل: ضربهٔ کاری به حفاظت از حریم خصوصی کاربران

اپل مدت‌هاست که هشدار داده که ممکن است مشکلات امنیتی و  عدم حفظ حریم خصوصی با به حاشیه رفتن اپ‌استور رسمی ایجاد شود. تیم کوک، مدیر عامل اپل، در سال 2022 گفت که قوانین رقابتی‌ای که درِ سیستم عامل آی‌او‌اس را به روی سایر اپ‌استورهای شخص سوم باز می‌کند، می‌تواند تلاش‌های این شرکت برای محافظت از اطلاعات کاربران را به باد دهد.

کوک در آن زمان گفت: «این بدان معناست که شرکت‌های تشنهٔ داده‌کاوی می‌توانند از قوانین حفظ حریم خصوصی ما اجتناب کنند و یک بار دیگر کاربران ما را برخلاف میل‌شان ردیابی کنند.»

بندیکت ایوانز، تحلیلگر فناوری، گفت که اجازه دادن به توسعه‌دهندگان از آزادی‌ای که وزارت دادگستری خواستار آن است، خطراتی به همراه دارد و خطاب به طرفداران چنین قوانینی گفت:

«شما به طور جدی می‌خواهید به هر توسعه دهنده‌ای اجازه دهید هر کاری که می‌خواهد با دستگاهی که میلیاردها نفر هر روز حمل می‌کنند انجام دهد؟»

ایوانز در تردز Threads چنین مباحثی را مطرح کرد و کسانی را که طرفدار وادار کردن اپل به باز کردن اکوسیستم، تعامل با اپ‌استورهای شخص سوم و بارگذاری جانبی هستند مورد انتقاد قرار داد. اما در پاسخ می‌توان گفت که کمپانی‌ها نباید با پیچیده‌تر شدن مسئله به‌کلی صورت مسئله را حذف کنند، اپل چه بخواهد و چه نه‌ــ‌ که البته می‌خواهد!ــ‌ یک اکوسیستم بسته درست کرده است که در طولانی مدت می‌تواند باعث انحصارگرایی شود پس گفتمانی که علیه انحصارگرایی اپل شکل گرفته، آ‌ن‌چنان هم نادرست نیست!

 

لطمه به تجربه کاربری یک‌پارچهٔ آیفون

به گفته برخی کارشناسان، شکایت دولت آمریکا از اپل می‌تواند تأثیر مخربی بر تجربه کاربری اپل و اتمسفر آن داشته باشد. جنیفر هادلستون، پژوهشگر سیاست فناوری در اندیشکده آزادیخواه کاتو، که توسط برادران کوچ تأسیس شده و قبلاً در یک نبرد قانونی مشابه از اپل هم حمایت کرده بود، به بیزینس اینسایدر گفت که قبلاً شکایات کاربران اپل را در رابطه با این موضوع دیده است.

 

محدودیت‌های جدید اتحادیه اروپا بر اپل و شکایت وزارت دادگستری می‌تواند تأثیر مشابهی در ایالات متحده رقم بزند. -بیزینس اینسایدر

 

هادلستون اضافه می‌کند:

«در پایان کار آیا ما می‌خواهیم بوروکرات‌های دولتی نقش طراح محصولات را بازی کنند یا می‌خواهیم‌که نوآوران، طراحان و مخاطبان بهترین طرح را برای مصرف‌کنندگان ارائه دهند؟»

انحصارگرایی اپل

اشاره هاردلستون همان ادغام و همسان‌سازی سیاست‌های جدید اتحادیه اروپاست که در همین خصوص، اپل یک پنجرهٔ پاپ‌آپ اضافه کرد که از کاربران می‌پرسید آیا ترجیح می‌دهند به سرویس رقیب منتقل شوند یا خیر؟ این افزوده، منجر به انتقاد برخی از کاربران شد که در همین خصوص، این سوال را مطرح ساختند: آیا اپل عمداً یک رابط کاربری ضعیف و غیر قابل اتکا ساخته تا کاربرانی را که ممکن است خدمات رقیب را انتخاب کنند، منصرف سازد؟

مقاومت اپل بر سر امنیت آیفون

علاوه بر این، اپل گفته است که برنامه‌هایی که خارج از اپ‌استور رسمی دانلود می‌شوند ممکن است به درستی با سایر سرویس‌های این شرکت، مانند گزینه تعیین محدودیت‌های خرید برای اپ استور، ادغام نشوند.

هادلستون به بیزینس اینسایدر گفت که این شکایت می‌تواند برخی از تفاوت‌های بین گوشی‌های هوشمند اپل و برخی از تفاوت‌های بین گوشی‌های هوشمند اپل و سایر گوشی‌های موجود در بازار را از بین ببرد.

آدام کوواچویچ، مدیر ارشد تحقیقاتی، در ایکس (توییتر سابق) نوشت:

«اگر شما جزو میلیون‌ها آمریکایی‌ای هستید که به دلیل ویژگی‌های یکپارچه‌ای مانند Find My Phone، Apple Pay، iMessage یا ادغام با Airpods و Apple Watch، آیفون خریداری کرده‌اند، بهتر است امیدوار باشید که این شکایت با شکست مواجه شود.»

 

انحصارگرایی اپل مزایایی هم دارد: کاربران اپل شاید تجربه اندروید را نخواهند!

دیو لی (Dave Lee) در یکی از ستون‌های بلومبرگ نوشت که تجربه اندرویدی که او آن را یک «افتضاح داغ» می‌نامد برای همه مناسب نیست – به‌ویژه برای افرادی که با فناوری کمتر آشنا هستند؛ او تلویحاً می‌گوید که انحصارگرایی اپل در بعضی‌جهات خوب هم هست… .

او مثال می‌زند که به فرض، آیا برای کاربران بهتر است که کارت‌های اعتباری، بلیط هواپیما و شناسه‌های‌شان در اپلیکیشن‌های مختلف بانکی، خطوط هوایی و هر چیز دیگری در یک پلتفرم یکپارچه حذف شوند؟ یا ترجیح می‌دهند آنها را، همانطور که اپل هم‌اکنون مجبور می‌کند، در یک کیف پول واحد که می‌دانستند امن است داشته باشند؟

با این حال، در حالی که ممکن است شکایت دولت آمریکا از اپل، به ویژه برای توسعه دهندگان، مزایایی داشته باشد، دیپنجان چاترجی، تحلیلگر  فورستر (Forrester)، گفت که این موضوع در نهایت به این بستگی دارد که آیا مصرف کنندگان می‌خواهند توانایی انتخاب برای خود را داشته باشند یا به سادگی از تجربه انتخاب شده اپل لذت ببرند.

چاترجی به فورچون گفت: «وسواس اپل دربارهٔ تجربه مخاطبین خود باعث می‌شود که اکوسیستم را به شدت کنترل کند، از طرف مشتریانش تصمیم بگیرد و تجربه‌ای را حفظ کند که وعده داده است.»

بیشتر بخوانید: 

برگرفته از نشریه‌ٔ اینترنتی بیزینس اینسایدر

دیدگاه شما دربارهٔ انحصارگرایی اپل چیست؟ آیا اقدام دولت آمریکا و اتحادیه اروپا را در تغییر قانون و دستکاری بازار مناسب می‌دانید؟ لطفاً دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر