;
coinex

پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی [+معرفی بهترین ابزارهای AI برای پیش‌بینی ارز دیجیتال]

در این مطلب نگاهی به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی خواهیم داشت و با چند اپلیکیشن پرکاربرد در این حوزه آشنا می‌شویم.

شاید پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال با هوش مصنوعی از نظر عده‌ای غیرممکن به نظر برسد اما مدت زیادی است که شاهد انجام مطالعاتی برای استفاده از هوش مصنوعی جهت پیش بینی بازار هستیم. برای مثال در سال 2015 مقاله‌ای در ژورنال بین المللی اپلیکیشن‌های کامپیوتری منتشر شده بود که راجع به یک سیستم هوشمند پیش بینی بازارهای سهام صحبت می‌کرد. این سیستم با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های عصبی و سیستم‌های استنتاج فازی، الگوها را از سیستم‌های غیرخطی و بی‌نظم استخراج می‌کرد.

به گفته نویسندگان این تحقیق، سیستم آنها برای شبیه‌سازی قیمت‌های آینده سهام، تنها حدود 1.84 درصد خطا داشته است. محققان بر این باورند که اگر یک پایگاه دانش قوی ساخته و سیستم خودمان را با مجموعه داده‌های ورودی گسترده‌تری آموزش دهیم، می‌توانیم پیش بینی قیمت‌ها را با خطای کمتری انجام دهیم.

با توجه به این پیشرفت‌ها، در ادامه مطلب با بهترین ابزارها و نرم افزارها برای پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

معمولاً محققان برای پیدا کردن الگو در حجم زیادی از داده‌ها از شبکه‌های عصبی مصنوعی (artificial neural network یا به اختصار ANN) استفاده می‌کنند چون انجام این کار توسط انسان بسیار زمانبر خواهد بود. پیشرفت‌های چشمگیر به دست آمده در این حوزه، باعث شده که بعضی از محققان تصمیم به طراحی مدل‌هایی برای ارایه پیش بینی هوش مصنوعی از آینده ارز دیجیتال بگیرند.

پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی
پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

یکی از این مقالات در سال 2021 توسط مؤسسه انتشارات چند رشته‌ای منتشر شد که در آن یک مدل هوش مصنوعی برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال معرفی شده است.

به گفته نویسندگان این مقاله، این مدل می‌تواند بسته به میانگین درصد مطلق خطا (MAPE) پیش بینی‌های دقیقی انجام دهد. MAPE یک معیار آماری است که برای ارزیابی صحت یک مدل پیش بینی کاربرد دارد. محققان این مطالعه اعلام کرده‌اند که این الگوریتم برای بیت کوین، اتریوم و لایت کوین به درصد MAPE کمی دست پیدا کرده است.

به گفته این محققان، برای آموزش دادن این هوش مصنوعی از 80 درصد داده‌های گذشته (ژانویه 2018 تا اکتبر 2020) و برای آزمایش آن از 20 درصد داده‌ها (اکتبر 2020 تا ژوئن 2020) استفاده شده است. باز هم مشخص نیست که این مدل در بلند مدت چه عملکردی خواهد داشت؛ به خصوص با توجه به اینکه شرایط بازار دائماً در حال تغییر است.

محققان سخت در تلاش هستند تا تحلیل ارز دیجیتال با هوش مصنوعی از جمله پیش بینی‌های هوش مصنوعی از بازار رمز ارز در سال جدید روزبروز پیشرفته‌تر و دقیق‌تر شود؛ اما در حال حاضر کاربردهای عملی این فناوری بسیار محدود هستند. با این وجود، برای اشخاصی که به دنبال ترید ارز دیجیتال با هوش مصنوعی هستند، یکسری ابزار تحلیل و پیش بینی بازار با کمک هوش مصنوعی طراحی شده که در ادامه مطلب به معرفی آنها می‌پردازیم.

Santiment

یکی از راهکارهای پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی Santiment است که با کمک تکنولوژی هوش مصنوعی، خلاصه‌ای از گفتگوها و بحث‌های موجود درباره ارزهای دیجیتال مختلف در اینترنت تولید می‌کند.

پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

این راهکار، به صورت مستقیم باعث پیش بینی تغییرات بازار با هوش مصنوعی نمی‌شود؛ بلکه این سیستم، از هوش مصنوعی برای کمک به تحلیل هر چه بهتر بازار توسط تریدرها استفاده می‌کند. به این ترتیب می‌توانید سریع‌تر حجم زیادی از داده‌ها را تحلیل کرده و تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشید.

ChatGPT Trend Master و Crypto Tactics

ارایه دهنده هر دوی این ربات‌ها، OctoBot Cloud است و به ادعای این سایت، برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال از ChatGPT استفاده می‌شود. در حال حاضر، عملکرد Trend Master نسبت به ماه پیش 0.812 درصد افت داشته اما در مجموع نسبت به 6 ماه اخیر، 26.22 درصد ارتقاء داشته است. Crypto Tactics نسبت به ماه پیش سقوط 2.2 درصدی و نسبت به 6 ماه اخیر، صعود 26.12 درصدی را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال

ارز نوت کوین (Notcoin) تلگرام چیست؟

KepingAI Long Short TF

ربات بعدی که برای تحلیل و پیش بینی هوش مصنوعی از قیمت ارزهای دیجیتال طراحی شده، KepingAI Long Short TF Free نام دارد که اطلاعات محدودی در رابطه با مکانیزم‌های عملکردی آن در دست است و تنها اشاره شده که این ربات از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. در سایت این ربات هم داده‌هایی در رابطه با عملکرد گذشته آن وجود ندارد.

PionexGPT

PionexGPT از هوش مصنوعی برای نوشتن اسکریپت‌های پاین اختصاصی تریدینگ ویو استفاده می‌کند تا آنها را با ربات‌های Pionex ادغام کند. به عبارت دیگر، این پلتفرم از هوش مصنوعی برای ایجاد ربات‌های تریدینگ سنتی استفاده می‌کند.

پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

CryptoHopper

CryptoHopper از یک هوش مصنوعی خاص استفاده می‌کند که همه استراتژی‌های ارایه شده به آن را تحلیل کرده و می‌تواند بهترین استراتژی را برای شما انتخاب کند. این سیستم، همزمان چندین استراتژی را بک تست می‌کند. سپس، هوش مصنوعی همه این استراتژی‌ها را برای همه بازارهای فعالی که کاربر در آنها حضور دارد، رتبه بندی کرده و به گفته طراحان این سیستم، بهترین گزینه را برای بازار فعلی انتخاب می‌کند.

آیا پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی راهکار ممکن و مطمئنی است؟

با وجود پیشرفت‌های به دست آمده در این حوزه، کاربران باید هنگام استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های تحلیل ارز دیجیتال با هوش مصنوعی بسیار مراقب باشند. در ابتدای سال جاری میلادی، کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده به کاربران هشدار داد که استفاده از ربات‌های طراحی شده برای ترید ارز دیجیتال با هوش مصنوعی یکی از روش‌های کلاهبرداری مخفیانه پرطرفدار است.

پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

به گفته این نهاد، متأسفانه هوش مصنوعی تبدیل به یک ابزار جدید برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ناآگاه شده است.

دیدگاه بعضی از کارشناسان هوش مصنوعی هم نسبت به ابزارهای ساخته شده برای پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی چندان خوشبینانه نیست.

لورنس مورونی، مدیر بخش هوش مصنوعی شرکت گوگل هم پاییز سال گذشته اعلام کرده بود که کاربردهای بالقوه این تکنولوژی همچنان محدود خواهد بود.

به گفته او، اگر مدل‌های هوش مصنوعی را صرفاً بر اساس داده‌های به دست آمده از اکسچنج‌های معتبر و تراکنش‌های موفق آموزش دهیم، احتمالاً به نتایج قابل اطمینان‌تری دست پیدا خواهیم کرد؛ اما نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد. سال‌هاست که تلاش برای انجام چنین تحلیل‌هایی با استفاده از هوش مصنوعی و علوم داده سنتی وجود دارد. اما هیچکس قادر نیست که قیمت‌ها را به صورت دقیق پیش بینی کند.

طبق توضیحات مورونی اگر عده زیادی به صورت همزمان از این مدل استفاده کنند، دقت آن به مرور کمتر می‌شود چون مدل، بر جهت حرکت بازار تأثیر خواهد داشت.

او می‌گوید: “من به آینده ربات‌های معاملاتی به این روش باور ندارم و نگران هستم که اگر یک میلیون ربات داشته باشیم که همگی به این روش کار کنند، حرکات بازار را تحت تأثیر قرار دهند.”

پیشنهاد این کارشناس این است که به جای کنار زدن کارشناسان اقتصادی توسط هوش مصنوعی، این تکنولوژی می‌تواند با استخراج اطلاعات معنادار از مجموعه داده‌های عظیم، بهره‌وری آنها را افزایش دهد. همانطور که ساخت فایل‌های صفحه گسترده باعث کنار زدن حسابداران سنتی نشده؛ بلکه توانمندی‌های آنها را ارتقاء داده است.

بیشتر بخوانید

بهترین نرم افزارها برای ترید ارز دیجیتال

پیش بینی قیمت بیت کوین 2024

انتخاب برترین راهکارهای بررسی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

همانطور که کارشناسان اعلام کردند، پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال با هوش مصنوعی به صورت کاملاً دقیق و مطمئن ممکن نیست؛ اما قرار نیست که یک ربات معاملاتی خوب، حتماً آینده را پیش بینی کند. در واقع، تریدرهای موفق افرادی هستند که سود آنها بیشتر از ضررشان باشد. این کار با مدیریت ریسک، به حداقل رساندن ضرر معاملات ناموفق و به حداکثر رساندن سود معاملات موفق انجام می‌شود. بعضی از تریدرها حتی در مواقعی که بیشتر معاملاتشان موفق نباشد هم سودآور هستند؛ چون از استراتژی‌هایی کارآمدی استفاده می‌کنند.

پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

بنابراین، اگر یک هوش مصنوعی عملکرد درستی داشته باشد، احتمال اینکه هر از گاهی بسیار سودآور باشد وجود دارد. اما از آنجایی که مالکان این نرم‌افزارها می‌توانند بدون به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران به سود برسند، انگیزه بسیار کمی برای ارایه آنها به بازار وجود دارد.

در سال 2019، صندوق‌های پوشش ریسک، ادغام هوش مصنوعی را در عملیات خودشان آغاز کرده بودند. بر اساس گزارش بانک نیویورک ملون در آن زمان، “تعدادی از صندوق‌های پوشش ریسک از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های انبوه، پیش بینی نوسان عرضه و تقاضا و پیش بینی تغییرات بازار برای تخصیص دارایی استفاده می‌کنند.”

همانطور که کارشناسان اشاره کرده بودند، این ابزارها بیشتر برای کمک به انسان‌ها طراحی شده‌اند تا اینکه جایگزین آنها باشند. آنها به مدیران سرمایه‌گذاری و تیم‌های آنها کمک می‌کنند و البته راهکارهای مبتکرانه‌تر هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در سال‌های اخیر، یک گروه خاص از صندوق‌های پوششی شروع به فعالیت کرده‌اند که کاملاً بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کار می‌کنند از جمله Aidiyia Holdings، Cerebellum Capital و غیره.

Numerai هم که یکی از صندوق‌های پوششی معروف مبتنی بر هوش مصنوعی است، مدل کسب و کار این صندوق‌ها را متحول کرده و با برگزاری مسابقاتی بین کارشناسان هوش مصنوعی، ریاضیدانان و دانشمندان علوم داده، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری جدید را کشف می‌کند.

در وبسایت این شرکت، یک تابلوی امتیاز وجود دارد که عملکرد دانشمندان علم داده و مدل‌های آنها را نشان می‌دهد. طبق این اطلاعات، میانگین بازده یک ساله این مدل‌ها، 40.18 درصد است.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی، دو مورد از مهم‌ترین تکنولوژی‌های امروزی محسوب می‌شوند که ترکیب آنها با یکدیگر منجر به ایجاد فرصت‌ها و ابتکاراتی جدید می‌شود و قابلیت‌هایی مثل پیش بینی تکامل ارزهای دیجیتال با هوش مصنوعی و بررسی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

در عین حال مثل هر راهکار و فناوری جدیدی، باید نسبت به پیش بینی‌های هوش مصنوعی از بازار رمز ارز هم محتاط باشید و قبل از انتخاب هر ربات یا اپلیکیشن معاملاتی، تحقیقات و بررسی‌های کامل را انجام دهید. امیدواریم که این مطلب به عنوان یک مقدمه، به شما برای آشنایی با قابلیت‌ها و آینده پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی کمک کرده باشد.

سوالات پرتکرار

آیا پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی ممکن است؟

بدون شک هوش مصنوعی می‌تواند برای یک تریدر حرفه‌ای ابزار بسیار مفیدی باشد؛ اما برای همه مناسب نیست. پلتفرم‌هایی مثل OctoBot Cloud ارائه‌دهنده ربات‌های معاملاتی هستند اما ممکن است این ربات‌ها عملکرد منسجمی نداشته باشند. بهترین راهکار این است که خود شما مناسب‌ترین استراتژی را برای خودتان طراحی کنید.

آیا اپلیکیشنی برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

اپلیکیشن‌هایی مثل OctoBot Cloud دارای ربات‌های معاملاتی مجهز به هوش مصنوعی هستند، اما ممکن است عملکرد صددرصد دقیقی نداشته باشند. در مجموع بهتر است که این ربات‌ها و اپلیکیشن‌ها را به عنوان ابزار کمکی در نظر بگیرید نه ابزار اصلی معامله ارزهای دیجیتال.

بهترین ابزار برای پیش بینی هوش مصنوعی از آینده ارز دیجیتال چیست؟

پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی، بیشتر یکسری ابزار اختصاصی هستند که در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی قرار دارند. این شرکت‌ها برای حفظ مزیت رقابتی، از افشای این مدل‌ها خودداری می‌کنند. در سایت Numerai امتیاز عملکرد انواع مدل‌ها مشخص شده است که طبق آن، در حال حاضر Koerrie304 جایگاه برتر را در اختیار دارد و مدل‌هایی مثل JOS_XB_SMART هم سود قابل توجهی به دست آورده‌اند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره پیش بینی ارز دیجیتال با هوش مصنوعی چیست؟ به نظر شما این ابزارها چقدر قابل اطمینان هستند؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ai ضرر های زیادی میزنه، با تحلیل و اخبار خیلی بهتره !

    پاسخ