coinex
راهنمای خرید تکراتو

خورشید گرفتگی کامل 2024 بهترین زمان برای مطالعه ستاره منظومه شمسی

خورشید گرفتگی کامل 2024 در تاریخ 8 آوریل (20 فروردین 1403) در آمریکای شمالی رخ خواهد داد. این پدیده، که یکی از نادرترین و جذاب‌ترین پدیده‌های آسمانی است زمانی رخ می‌دهد که ماه بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد و کاملاً صورت خورشید را مسدود می کند. در این هنگام آسمان به قدری تاریک خواهد شد که به نظر می‌رسد صبح یا غروب است.اولین مساله‌ای که در زمان خورشیدگرفتگی باید به آن توجه کرد، امنیت است. چراکه که این واقعه با تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی که دارد، در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی به چشم‌ها و پوست آسیب جدی وارد می‌کند. پس باید به این نکته دقت کرد که در هنگام وقوع کسوف از عینک‌های و ابزار ویژه‌ای که به منظور همین کار طراحی شده‌اند استفاده شود.

در این مطلب، به برخی از جنبه‌های مرتبط با خورشید‌گرفتگی و اصول ایمنی که سایت ناسا اعلام کرده پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: 

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان با دقت 3,200 مگاپیکسلی آماده نصب است [+تصاویر]

خورشید گرفتگی کامل 2024

در مطلب ناسا آمده، در حالتی که ماه صورت درخشان خورشید را کاملاً مسدود می‌کند، به جز زمان کوتاهی که کل خورشید توسط ماه پوشیده شدهه و کاملا تاریک می‌شود نگاه مستقیم به خورشید بدون استفاده از وسایل حفاظتی مناسب برای مشاهده  آسیب رسان خواهد بود و امن نیست.

هنگامی که کسوف کامل نیست، چه قبل و جه بعد از کامل شدن این پدیده، باید به صورت مداوم از عینک‌های مشاهده خورشیدی ایمن (“عینک‌های کسوف”) یا یک مشاهده‌گر خورشیدی دستی ایمن استفاده کرد. عینک‌های کسوف عینک‌های معمولی نیستند؛ عینک‌های معمولی، مهم نیست چقدر تیره باشند، برای مشاهده خورشید ایمن نیستند. مشاهده‌گرهای خورشیدی ایمن هزاران برابر تیره‌تر هستند و باید با استاندارد بین‌المللی ISO 12312-2 همخوانی داشته باشند. NASA  هیچ برند خاصی از مشاهده‌گرهای خورشیدی را تأیید نمی‌کند.

خورشید گرفتگی کامل 2024
خورشید گرفتگی کامل 2024

همیشه پیش از استفاده عینک‌های کسوف یا مشاهده‌گر دستی خود را بررسی کنید؛ اگر پاره، خراشیده شده یا به طور دیگر آسیب دیده باشد، دستگاه را دور بیندازید. همیشه کودکان را هنگام استفاده از مشاهده‌گرهای خورشیدی تحت کنترل داشته باشید.

هرگز در حالی که عینک‌ کسوف یا هر مشاهده‌گر دیگری به چشم دارید از طریق لنز دوربین، تلسکوپ یا هر دستگاه نوری دیگری به خورشید نگاه نکنید؛ چراکه “تجمع شعاع‌های خورشیدی به فیلتر نفوذ می‌کند و آسیب جدی به چشم می‌زند.”

خورشید گرفتگی کامل 2024
یک فیلتر خورشیدی به انتهای تلسکوپ رو به خورشید متصل است.

پیش از استفاده از فیلتر خورشیدی با دوربین، تلسکوپ یا هر دستگاه نوری دیگر، از یک استاد علم فضاپیما مشاوره گرفته و توصیه‌های متخصصانه را دنبال کنید. توجه داشته باشید که فیلترهای خورشیدی باید به جلوی هر تلسکوپ، دوربین، لنز دوربین یا دیگر اپتیک‌ها متصل شوند.

در طول مراحل اولیه کسوف، (منظور قبل و بعد از کلیت) از طریق عینک کسوف یا مشاهده‌گر دستی، خورشید را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید زمانی می‌توانید غیر مسلح به خورشید نگاه کنید که به صورت کامل توسط ماه پوشیده شده باشد و در کامل‌ترین (کلیت) حالت کسوف قرار گرفته باشد. در غیر این صورت ایمن نیست و نباید بدون ابزار یا مشاهده‌گرهای ویژه مستقیم به خورشید نگاه کنید.

خورشید گرفتگی کامل 2024
زنی از طریق دوربین دوچشمی به خورشید نگاه می کند که دارای فیلترهای خورشیدی است. دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌ها تنها زمانی می‌توانند برای نگاه کردن به خورشید استفاده شوند که از فیلترهای خورشیدی که مخصوص این منظور طراحی شده‌اند استفاده شوند.

هرگاه حتی کمی از خورشید از حالت کلیت خارج می‌شود، فوراً عینک کسوف خود را برگردانید یا از یک مشاهده‌گر خورشیدی دستی برای نگاه به خورشید استفاده کنید.

خورشید گرفتگی کامل 2024 و امنیت پوستی

حتی در حالت کسوف جزئی یا حلقه‌ای، یا در مراحل جزئی یک کسوف کلی، خورشید بسیار درخشان خواهد بود. اگر شما یک کسوف کلی را تماشا می‌کنید، ممکن است ساعت‌ها در نور مستقیم خورشید باشید. به خاطر داشته باشید که از کرم ضد آفتاب، یک کلاه و لباس‌های محافظتی استفاده کنید تا از آسیب پوستی جلوگیری کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید فیلمبرداری یا عکسبرداری از خورشید‌گرفتگی باعث آسیب رسیدن به گوشی نمی‌شود. اما توصیه می‌شود که از عدسی‌های مخصوص خورشیدی برای دوربین‌ها استفاده کنید تا از آسیب به دستگاه جلوگیری شود.

مشاهده علمی

دانشمندان در این خورشید‌گرفتگی از فرصت‌های منحصربه‌فردی برای مطالعه و تحقیقات علمی استفاده می‌کنند. آنها به دنبال مشاهده تاج خورشید (اتمسفر خورشید) در حالی که دور ماه به رقص درآمده، و واکنش حیات وحش به این رویداد آسمانی هستند. همچنین برای مشاهده واکنش جو زمین به کسوف کامل، موشک‌ها به هوا فرستاده می‌شوند.

خورشید گرفتگی کامل 2024
این تصویر ترکیبی از یازده تصویر، پیشرفت یک خورشید گرفتگی کامل را بر فراز مدرس، اورگان، در 21 اوت 2017 نشان می دهد.

مسیر خورشید‌ گرفتگی کامل 2024

خورشید‌گرفتگی کامل از غرب مکزیک تا شرق کانادا می‌گذرد. مکان‌هایی که در مسیر این خورشید‌گرفتگی قرار دارند، حداکثر تا چهار دقیقه به تاریکی فرو خواهند رفت.

جالب است که ناسا برای مشاهده خورشید‌ گرفتگی 2024 به گروه‌هایی که هر چند دقیقه از این پدیده فیلم خواهند گرفت، آموزش و تجهیزات ارائه دادهو قرا است این ویدئو‌ها به منظور انجام تحقیقات علمی به یک فیلم یک ساعته تبدیل خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر