coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

جمنای : از قمر زحل تا صورت فلکی دوقلوها، داستان انتخاب نام هوش مصنوعی گوگل

بعد از کنفرانس I/O 2023، نام جمنای در تمامی ابزارهای هوش مصنوعی گوگل دیده می‌شود. در پی به‌روزرسانی محصولات جمنای، گوگل رسماً توضیح داد که این نام از کجا آمده است.طبق گفته تیم Google DeepMind، در ابتدا قرار بود نام این پروژه تایتان باشد که برگرفته از اساطیر یونانی داشت. اما جف دین مدیر ارشد جمینی گفته که از آن خوشش نیامده اما جرقه‌ای را در ذهنش ایجاد کرده است. اینکه نامی انتخاب کند که با فضا مرتبط باشد

این موضوع گوگل را به نام “جمینی” — یا به لاتین “دوقلوها” — رساند و از نمادهای درخشان ستارگان استفاده کرد. در علم نجوم، این نام به یک صورت فلکی اشاره دارد که با دوقلوهای اساطیری یونانی، کاستور و پولوکس، مرتبط است؛ دو ستاره‌ی درخشانی که نامشان از این دو اسطوره گرفته شده؛ بنابراین پشت نام هوش مصنوعی گوگل یک معنای دوگانه وجود دارد


بیشتر بخوانید:


جمنای ، نامی برگرفته از کهکشان برای هوش مصنوعی گوگل

تیم گوگل معتقد بود جمینی که «شخصیت دوگانه، توانایی سازگاری سریع، ارتباط با طیف وسیعی از افراد و دیدن مسائل از دیدگاه‌های مختلف»، بسیار مناسب با آنچه در گوگل در حال وقوع بود، است. این تغییرات شامل ادغام تیم‌های DeepMind و تیم تحقیقاتی گوگل موسوم به «Brain» می‌شد.

جف دین می‌گوید: «تلاش برای جمنای از اینجا شروع شد که ما می‌خواستیم تیم‌های خود که روی مدل‌سازی زبان کار می‌کردند به هم نزدیک‌تر کنیم. احساس کردم که جنبه دوقلو بودن نام ‘جمنای’ بسیار مناسب است. دوقلوها در اینجا نماینده اعضای تیم‌های قدیمی Brain و DeepMind هستند که روی این پروژه جاه‌طلبانه مدل چند‌وجهی با هم کار می‌کنند.»

جمنای همچنین اشاره‌ای به پروژه جمنای ناسا در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ دارد که به آزمایش فناوری‌ها پیش از فرود آپولو روی ماه کمک کرد. اهمیت پروژه جمنای برای موفقیت برنامه آپولو به تیم گوگل الهام بخشید. جف در یکی از جلسات  تیم پیشنهاد داد که نام جمنای انتخاب شود و این نام باقی ماند. اوریول وینیالز، همکار فنی ارشد جمنای، می‌گوید: «بلافاصله از آن خوشم آمد، زیرا چراکه تلاش ما برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ با روحیه‌ی پرتاب راکت‌ها همخوانی داشت.»

گوگل همچنین به بررسی نامگذاری مدل‌ها با نام ستارگان در کیهان پرداخت، زیرا ستارگان با اندازه‌های مختلفی وجود دارند. امروزه ما مدل‌هایی با نام‌های Nano، Flash، Pro و Ultra داریم، اگرچه فعلاً دو اندازه مختلف دارند.

در این مصاحبه، اوریول توضیح داد که چرا جمینای به عنوان یک اسم کاربرپسند انتخاب شد و گفت: «جمینی به عنوان یک برنامه تحقیقاتی برای ایجاد قوی‌ترین مدل‌های جهان متولد شد و اضافه کرد امیدوار است با انتخاب این نام، کاربران خلاقیت و نوآوری مستمری که تیم ما ارائه خواهند کرد را احساس کنند.»

بیشتر بخوانید: 

منبع: 9to5google

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر