coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

راهنمای عکاسی سیاه و سفید با گوشی ؛ چطور عکس‌های سیاه و سفید زیباتری بگیریم؟

در این مطلب با نکات و ترفندهای مفید برای عکاسی سیاه و سفید با گوشی آشنا می‌شوید که با رعایت آنها می‌توانید عکس‌های هنری و متفاوتی بگیرید.

خرید بلیط هواپیما

عکاسی سیاه و سفید با گوشی می‌تواند جایگزین بسیار جذاب و خیره کننده‌ای برای عکاسی رنگی باشد. اما بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند، با قدرت عکاسی سیاه و سفید آشنا نیستند و آن را نادیده می‌گیرند یا اینکه مهارت‌های کافی را در این زمینه ندارند.

در این مطلب شما را با باورهای غلط درباره عکاسی سیاه و سفید آشنا کرده و با ارایه نکات و ترفندهای مفید، به شما آموزش می‌دهیم که چطور به بهترین نتایج برسید؛ چون اگر عکاسی سیاه و سفید را درست انجام داده و با ترفندهای آن آشنا باشید، قطعاً به نتایج خیره کننده‌ای دست پیدا می‌کنید. پس اگر شما برای شما هم سوال است که چطور با گوشی عکس سیاه و سفید بگیریم ، با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


عکاسی سیاه و سفید با گوشی

عکاسی سیاه و سفید، انواع ژانرهای عکاسی را پوشش می‌دهد و برای انجام این کار لزوماً نیازی به تجهیزات حرفه‌ای و پیشرفته‌ای مثل بهترین گوشی های چهار دوربینه بازار ندارید. در واقع می‌توانید از گوشی هم برای تجربه کردن عکاسی سیاه و سفید استفاده کنید – به خصوص با توجه اینکه معمولاً همیشه گوشی را همراه خودتان دارید. بعضی از ژانرهای عکاسی – مثل عکاسی خیابانی، کلوزاپ و پرتره – برای عکاسی سیاه و سفید کاملاً مناسب هستند که گوشی‌های هوشمند امروزی همگی تجهیزات لازم را برای عکاسی با این سبک‌ها دارند.

عکاسی سیاه و سفید با گوشی
عکاسی سیاه و سفید با گوشی

خیلی از گوشی‌ها، کنترل‌های دستی مخصوصی هم دارند تا عکاسی سیاه و سفید با گوشی را کاملاً به همان روشی که دوست دارید انجام دهید. بعضی دیگر از گوشی‌ها کنترل‌های کمتری دارند؛ اما فیلترهای سیاه سفید و قابلیت عکاسی در حالت سیاه و سفید را دارند که می‌تواند بسیار مفید باشد. احتمالاً شما هم از اینکه گوشی‌های هوشمند برای عکاسی سیاه و سفید چه امکانات متنوعی دارند، شگفت زده می‌شوید.

در ادامه مطلب با ترفندهای عکاسی سیاه و سفید با گوشی آشنا می‌شوید اما اگر به عکاسی علاقه دارید، سایر مطالب سایت ما مثل ترفندهای عکاسی با موبایل در شب یا بهترین گوشی ها برای فیلمبرداری را فراموش نکنید.

سوژه‌های مناسب برای عکاسی سیاه و سفید با گوشی

اولین نکته‌ای که باید برای عکاسی سیاه و سفید با موبایل در نظر داشته باشید، انتخاب سوژه‌های مناسب است. قطعاً می‌توانید عکاسی سیاه و سفید را روی انواع سوژه‌ها امتحان کنید چون تجربه و امتحان کردن نقش مهمی در ارتقای مهارت‌های عکاسی دارد؛ اما بدون شک یکسری از سوژه‌ها برای عکاسی سیاه و سفید مناسب‌تر هستند.

عکاسی سیاه و سفید با گوشی

تصاویر پرتره، عکاسی‌های خیابانی و چشم‌اندازهای شهری همگی جزء سوژه‌های بسیار مناسب برای عکاسی سیاه و سفید هستند؛ چون حالت سیاه و سفید، تصاویر را واقعی‌تر می‌کند. به طور کلی، سوژه‌هایی با عناصر برجسته‌تر که متکی بر رنگ‌ها نیستند، برای عکاسی و سفید انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. در نتیجه، خطوط قوی، الگوها، اشکال و بافت‌ها می‌توانند انتخاب خوبی باشند. همچنین اختلاف زیاد بین سطوح نور و صحنه‌هایی که حالت غم انگیزتری دارند برای عکاسی سیاه و سفید با گوشی بهتر هستند.

اما ممکن است عکاسی سیاه و سفید برای هر صحنه‌ای به نتایج مطلوب برسد؛ به همین دلیل، امتحان کردن عکاسی سیاه و سفید برای هر سوژه‌ای توصیه می‌شود که انجام این کار با گوشی‌های هوشمند بسیار راحت است چون تنها با فشردن یک دکمه می‌توانید حالت عکاسی را روی سیاه و سفید تنظیم کنید. بنابراین، برای عکاسی سیاه و سفید با موبایل اول سوژه‌هایی را هدف بگیرید که برای این کار مناسب‌تر هستند اما بعد، صحنه‌ها و سوژه‌های دیگری را اضافه کنید که می‌توانند خوب باشند.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین سلفی

سایت ساخت عکس با هوش مصنوعی

در نظر داشتن دیدگاه سیاه و سفید هنگام عکاسی

معمولاً خیلی از ما عکاسی با گوشی را به صورت ناگهانی و در همان لحظه‌ای که یک صحنه یا ایده جذاب و الهام بخش را می‌بینیم انجام می‌دهیم. همین موضوع باعث می‌شود که اصول و پایه‌های ثبت تصاویری زیبا و جذاب را نادیده بگیریم. این در حالیست که حتی در صورت در اختیار داشتن بهترین دوربین گوشی 2024 برای عکاسی با گوشی، باید چند لحظه‌ای را صرف تنظیم صحنه و قاب تصویر کنید که این نکته در رابطه با عکاسی سیاه و سفید با گوشی هم صدق می‌کند.

عکاسی سیاه و سفید با گوشی

توانایی تصور کردن صحنه مورد نظر در حالت سیاه و سفید، یک مهارت مهم است اما می‌توانید به مرور زمان این مهارت را کسب کنید. کلید موفقیت، سیاه و سفید دیدن دنیا (با سایه‌های خاکستری مختلف) است. پس صحنه را فریم بندی کرده و آن را در حالت سیاه و سفید تصور کنید.

آیا عناصر برجسته خاصی در تصویر هستند که با سایر عناصر تصویر کنتراست داشته باشند یا همه چیز در تصویر به یک سطح و یک شکل ترکیب می‌شود؟ آیا نقطه کانونی قوی خاصی در تصویر وجود دارد که چشم مخاطب را به خود جلب کند؟ آیا نقاط سیاه و سفید خاصی در تصویر وجود دارد؟ آیا عنصر جذابی در تصویر هست که در صورت حذف شدن رنگ‌ها، توجه مخاطب را جلب کند؟

بیشتر بخوانید

بهترین برنامه های ادیت ویدیو در آیفون

تبدیل گوشی به وبکم

نکاتی برای عکاسی سیاه و سفید با گوشی

در این قسمت نگاهی به نکات و ترفندهای عکاسی سیاه و سفید با گوشی داریم. اولین نکته این است که نیازی نیست زحمت عکاسی سیاه و سفید را بکشید! بلکه می‌توانید عکاسی را رنگی انجام داده و بعداً رنگ‌ها را سیاه و سفید کنید. همه نرم‌افزارهای ادیت عکس از جمله گوگل فوتوز و اسنپ اسپید (Snapseed) ابزارها و فیلترهایی برای سیاه و سفید کردن تصاویر دارند. اما این به آن معنا نیست که نباید هنگام عکاسی، تصویر مورد نظر را در حالت سیاه و سفید تصور کنید.

عکاسی سیاه و سفید با گوشی

سایر ترفندهای عکاسی سیاه و سفید با گوشی عبارتند از:

  • هنگام عکاسی، به دنبال فرصت‌ها و صحنه‌هایی باشید که در حالت سیاه و سفید خوب به نظر می‌رسند. این ترفند شامل به کار بستن خطوط پیش رو، استفاده از قانون عدد سه، پیدا کردن نشانه‌های تقارن، ثبت الگوها و بافت‌های جذاب و در نظر داشتن یک رویکرد مینیمالیستی است. با کمی تمرین می‌توانید پتانسیل عکاسی سیاه و سفید را همه جا پیدا کنید.
  • به دنبال عناصری در تصاویر باشید که در حالت سیاه و سفید جذاب به نظر می‌رسند و متکی بر رنگ‌های شاداب و زیبا نباشید. اگر سوژه وابسته به رنگ‌های پررنگ است، احتمالاً سوژه خوبی برای عکاسی سیاه و سفید با موبایل نیست. اما اگر کنتراست زیادی دارد، می‌تواند سوژه خوبی برای عکاسی سیاه و سفید باشد.
  • برای عکاسی سیاه و سفید با گوشی به دنبال منابع نور جذاب باشید؛ مثل ابرها، نوری که از یک قسمت خاص عبور می‌کند یا اضافه کردن کنتراست بیشتر به تصویر. نور، یکی از مهم‌ترین عناصر در همه انواع عکاسی است اما برای عکاسی سیاه و سفید، اهمیت بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید

آموزش ساخت زیرنویس فارسی فیلم

آموزش تبدیل ویدیو به گیف

نکاتی برای ویرایش عکس‌ها و سیاه و سفید کردن آنها با گوشی

همانطور که اشاره شد، بهتر است هنگام عکاسی، صحنه مورد نظر را در حالت سیاه و سفید در نظر گرفته و با این دیدگاه عکاسی کنید؛ اما امکان انجام این کار پس از ثبت تصویر هم وجود دارد.

عکاسی سیاه و سفید با گوشی

هنگام ویرایش عکس و تبدیل آن به حالت سیاه و سفید با گوشی، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • توصیه می‌شود که همه عکس‌های رنگی را به حالت سیاه و سفید تبدیل کنید تا ببینید که این حالت برای چه تصاویری بهتر است. با این روش، می‌توانید ذهن خودتان را آموزش دهید تا با اصول عکاسی سیاه و سفید آشنا شوید. پس از یک روز عکاسی، اپلیکیشن ادیت مورد نظرتان را باز کرده و فیلتر سیاه و سفید را به تک تک عکس‌ها اعمال کنید. اگر تصویر مورد نظر مورد پسندتان بود، آن را ذخیره کرده و در غیر این صورت، ویرایش را لغو کنید.
  • بیشتر اپلیکیشن‌های ادیت، فیلتر سیاه و سفید دارند که نتایج ایجاد شده توسط هر کدام کمی متفاوت است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که همه آنها را امتحان کنید. مثلاً Snapseed که برای تبدیل عکس‌ها به حالت سیاه و سفید توصیه می‌شود، ابزارهایی دارد که فراتر از یکسری فیلتر ساده هستند. تغییر دادن سطح روشنایی، کنتراست و یا حالت دانه دانه دار بودن تصویر می‌تواند تأثیر چشمگیری ایجاد کرده و باعث تولید تصاویر سیاه و سفید منحصربفردی شود.
  • سعی کنید عکس‌ها را قبل و بعد از تبدیل به سیاه و سفید، به روش‌های مختلف دیگر هم ویرایش کنید. از جمله افزایش و کاهش کنتراست یا شارپ شدگی تصویر. با تغییر دادن عناصر و اجزایی خاص، می‌توانید عکس‌های سیاه و سفید منحصربفردی ایجاد کنید. حتی می‌توانید برای عکس‌های مختلف، از تنظیماتی مشابه استفاده کنید تا یک سبک منحصربفرد برای خودتان بسازید.

جمع‌بندی

بسیاری از عکاس‌های آماتور، از عکاسی سیاه و سفید دوری کرده و عکاسی رنگی را به حالت تک رنگ و سیاه و سفیدترجیح می‌دهند. اما به لطف پیشرفته‌تر شدن دوربین گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای ادیت عکس، حالا عکاسی سیاه و سفید با گوشی بسیار راحت‌تر از قبل شده و همه می‌توانند آن را تجربه کنند. امیدواریم که این مطلب به سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد؛ از جمله اینکه چطور با گوشی عکس سیاه و سفید بگیریم.

سوالات پرتکرار

چطور با گوشی عکس سیاه و سفید بگیریم؟

گوشی را در حالت Monochrome قرار دهید، به دنبال منابع نور باشید، از نور استفاده کنید و هنگام عکس گرفتن، تصویر مورد نظر را در حالت سیاه و سفید تصور کنید.

چه اپلیکیشن‌هایی برای سیاه و سفید کردن عکس مناسب هستند؟

همه نرم‌افزارهای ادیت عکس از جمله گوگل فوتوز و اسنپ اسپید (Snapseed) ابزارها و فیلترهایی برای سیاه و سفید کردن تصاویر دارند و معمولاً خود گوشی‌ها هم چنین قابلیتی را دارند.

چه تصاویر و سوژه‌هایی برای عکاسی سیاه و سفید مناسب‌تر هستند؟

تصاویر پرتره، عکاسی‌های خیابانی و چشم‌اندازهای شهری همگی جزء سوژه‌های بسیار مناسب برای عکاسی سیاه و سفید هستند. به طور کلی، سوژه‌هایی با عناصر برجسته‌تر که متکی بر رنگ‌ها نیستند، برای عکاسی و سفید انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره عکاسی سیاه و سفید با گوشی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر