coinex
otetmarket
propification.com

راهنمای عکاسی پانوراما با گوشی ؛ معرفی چند ترفند کاربردی

در این مطلب با آموزش عکاسی پانوراما با گوشی همراه شما هستیم تا از قابلیت‌های گوشی اندروید یا آیفون خودتان برای گرفتن جذاب‌ترین عکس‌ها استفاده کنید.

در 20 سال اخیر، قابلیت‌های عکاسی تبدیل به یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند شده‌اند و به لطف فراگیر شدن گوشی‌هایی با دوربین‌های قوی و انواع سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ادیت و انتشار عکس، حالا بسیاری از کاربران علاقمند به ثبت و انتشار تصاویر هنری و زیبا شده‌اند.

اما گاهی اوقات نیاز به عکاسی با نسبت ابعادی بزرگتر از نسبت 3 به 2 معمولی دارید. در واقع، گاهی اوقات عکاسی از بعضی از سوژه‌ها مستلزم در هم شکستن مرزها و محدودیت‌های سنتی و استفاده از نسبت ابعاد مختلف است از جمله عکاسی پانوراما. در ادامه مطلب با راهنمای کامل عکاسی پانوراما با گوشی همراه شما هستیم و شما را با ترفندها و نکات این سبک از عکاسی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


عکاسی پانوراما با گوشی

اصطلاح پارانوها (به معنای سراسرنما) اواخر قرن 18 میلادی ابداع شد؛ اما این تکنیک حداقل از زمان امپراطوری رم کاربرد داشته است. این اصطلاح، برای توصیف یک سبک هنری خاص ابداع شده که در آن، نقاشی‌ها داخل یک استوانه به نمایش گذاشته می‌شدند و مخاطبان می‌توانستند صحنه‌ها را به صورت 360 درجه مشاهده کنند.

عکاسی پانوراما با گوشی
عکاسی پانوراما با گوشی

همزمان با افزایش محبوبیت نقاشی‌های پانوراما، تکنولوژی عکاسی هم روزبروز پیشرفته‌تر می‌شد. در ابتدا، عکاسان سعی داشتند تصاویری وسیع و پهناور شبیه به نقاشی‌های پانوراما ثبت کنند. به همین دلیل، لنزها و صفحات عکاسی طراحی مخصوصی شدند که آنها را به این هدف برسانند.

می‌توان گفت که سابقه عکاسی پانوراما به اندازه خود عکاسی دیرین و قدیمی است اما با پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های موبایل، امروزه کاربران زیادی با این سبک آشنا شده و از آن برای ثبت تصاویری منحصربفرد استفاده می‌کنند.

در ادامه مطلب، شما را با اصول عکاسی پانوراما با گوشی آشنا می‌کنیم اما اگر به عکاسی علاقه دارید، حتماً به سایر مطالب مرتبط سایت از جمله ترفندهای عکاسی با موبایل در شب و بهترین گوشی ها برای فیلمبرداری هم سر بزنید.

1. عکاسی در زمان مناسب از روز

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ارتقای کیفیت عکاسی از جمله عکاسی پانوراما با گوشی، انتخاب کردن زمان مناسب برای عکاسی است. مثلاً عکاسی در اوج ظهر روزهای گرم تابستان ایده چندان خوبی نیست چون در این اوقات، خورشید بیش از حد روشن و تابناک است. در مقابل، همین وقت از روز می‌تواند برای عکاسی در هوای سرد کاملاً مناسب باشد چون خورشید دقیقاً بالای سر شما نیست.

عکاسی پانوراما با گوشی

معمولاً برای انواع عکاسی از جمله عکاسی پانوراما با موبایل ساعت‌های طلایی روز بیشتر توصیه می‌شوند؛ اما عکاسی در روزهای ابری و نزدیک غروب هم می‌تواند منجر به نتایج زیبایی شود. در این زمان‌ها، نور ملایم‌تر است در نتیجه تصویر بهتری خواهید داشت. اگر چاره‌ای جز عکاسی در نور شدید ندارید، باید با روش‌ها و ترفندهای این کار آشنا باشید.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های سامسونگ از نظر دوربین

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین سلفی

2. ایجاد حداکثر فاصله ممکن

یکی از ترفندهای عکاسی پانوراما با گوشی که احتمالاً به مرور متوجه آن می‌شوید، این است که وقتی بیش از حد به سوژه نزدیک باشید، تصویر نهایی چندان زیبا نخواهد بود. راحت‌ترین روش برای استفاده از این ترفند، عقب ایستادن است اما رفتن به نقطه دید بالاتر هم می‌تواند مفید باشد.

وقتی فاصله خودتان را با سوژه افزایش می‌دهید، می‌توانید بخش بیشتری از سوژه و صحنه را در تصویر جا دهید بدون اینکه همه چیز بی‌جهت و ناهماهنگ به نظر برسد. بعلاوه، این کار باعث می‌شود که خود شما هم وارد تصویر نشوید (این یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی است که افراد مبتدی هنگام عکاسی پانوراما با گوشی مرتکب می‌شوند).

به جای اینکه از همه چیز و همه جا عکس پانوراما بگیرید، به این فکر کنید که قرار است از چه چیزهایی عکاسی کنید. به این ترتیب، می‌توانید بین سوژه و گوشی فاصله مناسبی ایجاد کنید.

3. استفاده از سایه‌ها و سایه نماها

به مرور و با پیشرفت مهارت‌های عکاسی خودتان، قطعاً یاد می‌گیرید که از جنبه‌های مختلف مناظر و سوژه‌ها برای ثبت تصاویری جذاب‌تر استفاده کنید. هنگام عکاسی پانوراما با موبایل هم می‌توانید برای ایجاد جلوه‌ای بهتر، از سایه‌ها و سایه نماها استفاده کنید. مثلاً هنگام عکس گرفتن از مناظر شهری، از سایه‌ها و انعکاس نور ساختمان‌ها استفاده کنید.

عکاسی پانوراما با گوشی

مهارت پیدا کردن در این ترفند نیاز به کمی تمرین و تجربه دارد چون گاهی اوقات، بعضی از سایه‌ها بیشتر مزاحم هستند تا اینکه تأثیر مطلوبی داشته باشند. برای شروع می‌توانید از درختان استفاده کنید و البته سایه و سایه نمای انسان‌ها هم می‌تواند به تصویر شما جلوه زیباتری ببخشد.

بیشتر بخوانید

سایت ساخت عکس با هوش مصنوعی

بهترین برنامه های ادیت ویدیو در آیفون

4. استفاده از دیافراگم در حالت پرتره

شاید تصور کنید که حالت پرتره آیفون یا بهترین گوشی های چهار دوربینه بازار صرفاً مخصوص عکاسی از افراد است اما یکی از روش‌های متفاوت استفاده از این حالت، عکاسی پانوراما با گوشی است. خیلی از کاربران هنگام عکاسی با دوربین‌هایی مثل دوربین بدون آینه، برای عکاسی از منظره‌ها از دیافراگم بسته‌تر (مثلاً f/8) استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید این کار را با حالت پرتره انجام دهید.

دقت داشته باشید که نمی‌توانید در آیفون همزمان از حالت پرتره و پانوراما استفاده کنید. اما با استفاده از این تکنیک، تصویری وسیع‌تر و شبیه‌تر عکس پانوراما دارید البته با زاویه‌ای کمتر از 180 درجه.

5. پیدا کردن ویژگی‌های جذاب در مناظر

یکی از مهم‌ترین ترفندهای عکاسی پانوراما با گوشی، فکر کردن به چشم‌انداز اطراف است. مثلاً می‌توانید هنگام عکاسی پانوراما از مناظر، اشیایی را در تصویر پوشش دهید که بعد جدیدی به آن می‌دهند مثل پرندگان در حال پرواز، شعله عدسی و غیره.

عکاسی پانوراما با گوشی

خوب به اطراف نگاه کرده و ببینید که اشیاء و سوژه‌های برجسته‌ای در تصویر وجود دارند یا خیر. اگر نزدیک یک رود یا دره هستید، می‌توانید در تصویر تقارن ایجاد کنید. چنین ویژگی‌هایی می‌توانند برای استفاده از خطوط هدایتگر در عکاسی هم مفید باشند. دریاچه‌ها و تکه‌های برف روی کوه‌ها هم از جمله ویژگی‌های جذاب دیگری هستند که می‌توانید هنگام عکاسی پانوراما با موبایل آنها را در تصویر پوشش دهید.

6. استفاده از زوم 0.5x

استفاده از زوم گوشی، به ندرت توصیه می‌شود چون می‌تواند باعث افت کیفیت تصویر شود اما گاهی اوقات zoom out کردن می‌تواند مفید باشد و جلوه بهتری به تصویر بدهد.

اگر گوشی شما از زوم 0.5x پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با استفاده از آن عکس‌های پانورامای خوبی بگیرید. در غیر این صورت، zoom out را تا حداکثر فاصله ممکن انجام دهید.

بیشتر بخوانید

تبدیل گوشی به وبکم

آموزش ساخت زیرنویس فارسی فیلم

7. استفاده از قابلیت صاف کردن تصویر

اگر تصاویر و فیلم‌های شما پس از بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی فاقد فریم و کادر بندی مناسب و یا لرزان و دارای تکان‌های شدید هستند، به شدت توصیه می‌شود که از قابلیت‌های خاص دوربین برای رفع این مشکلات استفاده کنید؛ مثلاً در گوشی‌های آیفون و بعضی دیگر از گوشی‌هایی که بهترین دوربین گوشی 2024 دارند، یک قابلیت خاص برای کمک به صاف کردن تصویر وجود دارد. پس از فعال کردن این قابلیت، وقتی که گوشی را صاف و مستقیم نگه دارید، خط نمایش داده شده زرد می‌شود.

عکاسی پانوراما با گوشی

علاوه بر قابلیت‌هایی مثل صاف کردن و لرزشگیر، می‌توانید از گرید هم استفاده کنید که به صاف کردن تصویر و تنظیم ترکیب کلی آن کمک می‌کند.

8. استفاده از گیمبال یا سه پایه برای لرزشگیری

گاهی اوقات بهتر است برای ثابت شدن هر چه بهتر تصویر، از امکانات بیشتری استفاده کنید؛ به خصوص وقتی عکاسی را در شرایط سخت مثل آب و هوای سرد یا طوفانی انجام می‌دهید. در محیط‌های شهری، می‌توانید از سطوح صافی مثل بالای دیوار استفاده کنید.

البته برای عکاسی پانوراما با گوشی، استفاده از گیمبال و سه پایه بیشتر توصیه می‌شود. با استفاده از چنین ابزارهایی، می‌توانید تصاویر بهتری ثبت کنید چون امکان تمرکز روی عکاسی به جای صاف بودن یا نبودن تصویر فراهم می‌شود.

جمع‌بندی

برای عکاسی پانوراما با گوشی و ثبت تصاویری حرفه‌ای و زیبا در این حالت، باید کارهایی فراتر از هدف گرفتن تصویر و عکاسی انجام دهید. در واقع باید چارچوب تصویر را ارزیابی کرده و به اینکه چه چیزهایی در تصویر پوشش داده می‌شود، فکر کنید. بعلاوه، باید از تنظیمات موجود در گوشی هم بهره ببرید. امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب متوجه شده باشید که چطور با گوشی عکس پانوراما بگیریم؟

سوالات پرتکرار

چطور با گوشی عکس پانوراما بگیریم؟

برای عکاسی پانوراما با گوشی، رعایت نکاتی مثل عکاسی در زمان مناسب از روز، ایجاد حداکثر فاصله ممکن، استفاده از سایه و سایه نماها، استفاده از دیافراگم در حالت پرتره، پیدا کردن ویژگی‌های جذاب در منظره و استفاده از لرزشگیر می‌تواند بسیار مفید باشد.

عکاسی پانوراما در گوشی چیست؟

حالت پانوراما یکی از قابلیت‌های خاص گوشی است که با استفاده از آن می‌توانید بخش بیشتری از صحنه را در تصویر پوشش دهید که این کار با ترکیب چند تصویر انجام می‌شود.

چگونه در گوشی اندروید عکس پانوراما بگیریم؟

پس از باز کردن اپلیکیشن دوربین یکسری گزینه خواهید داشت. صفحه را به سمت راست بکشید تا گزینه More را ببینید و بعد Pano را انتخاب کنید. حالا حالت عکاسی پانوراما باز می‌شود.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره عکاسی پانوراما با گوشی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر