coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

معماری تراشه اسنپدراگون ایکس الیت فاش شد؛ تراشه‌ای هم قدوقواره M4 اپل

بالاخره، پس از گذشت چندین ماه، معماری تراشه اسنپدراگون ایکس الیت فاش شد. این تراشه در برابر تراشه پرچمداری مانند M4 اپل هیچ‌جوره کم نمی‌آورد.

اگر به یاد داشته باشید، اولین لپ تاپ مجهز به تراشه Snapdragon X Elite در ژوئن سال جاری به بازار عرضه شد. این تراشه مبتنی بر ARM که برای رایانه‌های شخصی طراحی شده، در مقایسه با تراشه‌های اینتل، به دلیل بهره‌وری بالای انرژی، بسیار بهتر است. در واقع، این تراشه نه تنها عمر باتری طولانی‌تری را ارائه می‌دهد بلکه بدنه نازک و وزن پایین را تضمین کرده و هر گونه نیازی به سیستم‌های پیچیده و اقدامات خنک‌کننده را از بین می‌برد. تا به حال به این فکر کرده‌اید که کوالکام چگونه این تغییرات بزرگ را تنها با تعویض یک قطعه یعنی چیپست ممکن کرده است؟

راهنمای خرید تکراتو

معماری تراشه اسنپدراگون ایکس الیت

کوالکام، پیش از عرضه اسنپدراگون ایکس الیت، در تیزرهای تبلیغاتی خود مرتبا به بهره‌وری انرژی بالای این تراشه اشاره داشت و پس از آن نیز بررسی‌ها و آزمایش‌ها درباره عمر باتری دستگاه‌های مجهز به این تراشه مثبت بودند. با این حال، تا به امروز اطلاعات چندانی درباره کارایی و معماری دقیق این تراشه منتشر نشده بود. اکنون، به گزارش وب‌سایت خبری gizmochina، تصویری از هسته اسنپدارگون ایکس الیت و نقشه توزیع آن منتشر شده که کارشناسان با مقایسه این تصویر با تراشه Apple M4 به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند.

آن‌طور که از تصویر پیداست، هسته اسنپدراگون ایکس الیت 169.6 میلی‌متر مربع است که تقریبا مشابه Apple M4 می‌شود. با این حال، تراشه اسنپدراگون با فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده در حالی که تراشه M4 اپل مبتنی بر فرآیند 3 نانومتری TSMC است.

بنابراین تراشه Apple M4 در مقایسه با Snapdragon X Elite می‌تواند ترانزیستورهای بیشتری را در هر میلی‌متر مربع جای دهد. در حقیقت، با کوچک شدن فرآیندهای تولید، فضای بین ترانزیستورها کاهش می‌یابد و در نتیجه در یک ناحیه مشخص، ترانزیستورهای بیشتری قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که Apple M4 با وجود هسته مشابه، ترانزیستورهای بیشتری داشته و در نیتجه عملکرد و کارایی انرژی بهتری را در مقایسه با تراشه کوالکام در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما در کمال تعجب، تفاوت در عملکرد و بهره‌وری انرژی این دو تراشه چندان هم محسوس و بزرگ نیست.

برای توجیح این مسئله باید بگوییم که چگالی ترانزیستور فقط یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد تراشه است. عوامل دیگری مانند معماری، طراحی (تعداد هسته‌های CPU، اندازه حافظه پنهان، سرعت کلاک) و بهینه‌سازی نیز به طور قابل توجهی بر عملکرد تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، نوع طراحی هسته‌های تکی و استفاده از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی تاثیر بسزایی بر نحوه عملکرد تراشه دارند.

در ساخت اسنپدراگون ایکس الیت از 12 هسته Oryon برای پردازنده مرکزی با کد Phoenix در مساحت 2.55 میلی‌متر مربع استفاده شده است. این هسته کاملا مشابه هسته عملکردی تراشه A16 بوده و کمی کوچک‌تر از هسته 3 میلی‌متر مربعی تراشه M4 اپل است. هر هسته دارای 192 کیلوبایت حافظه دستورالعملی L1 و 96 کیلوبایت حافظه نهان L1 است؛ در حالی که هر چهار هسته 12 مگابایت کش 12 طرفه L2 (در مجموع 36 مگابایت) با مساحت گروهی 6.1 میلی‌متر مربع را به اشتراک می‌گذارند.

پردازنده مرکزی فضای زیادی را اشغال کرده اما پردازنده گرافیکی Adreno X1 تنها 24.3 میلی‌متر مربع است که تقریبا 25 درصد کوچک‌تر از M4 اپل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره معماری تراشه اسنپدراگون ایکس الیت چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر