coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

پرتاب ماهواره ظفر 1 ؛ اطلاعاتی تازه از ماهواره ظفر 2

پرتاب ماهواره ظفر 1 نزدیک است. به تازگی رئیس دانشگاه علم و صنعت گفته است که مراحل ساخت این ماهواره به اتمام رسیده و آماده پرتاب است.

3 هفته پیش بود ماهواره تحقیقاتی چمران 1 به فضای پرتاب و در مدار 550 کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره با همکاری پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان توسعه داده شده و توسط ماهواره‌بر قائم 100 راهی جو زمین شد.

راهنمای خرید تکراتو

پس از آن حسین سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، برنامه‌ پرتاب ماهواره در سال 1403 را مشخص و گفت که تا انتهای سال حداقل 5 و حداکثر 7 پرتاب دیگر خواهیم داشت.

اکنون که کمتر از 6 ماه تا پایان سال مانده است، رئیس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که مراحل ساخت ماهواره ظفر 1 به پایان رسیده است. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که برنامه پرتاب ماهواره ظفر 1 به زودی اعلام شد.

به نقل از ایسنا؛ داوود یونسیان، رئیس دانشگاه علم و صنعت، برنامه ساخت 2 ماهواره دیگر توسط این دانشگاه را اعلام کرد. یکی از این ماهواره‌ها، ماهواره ظفر 2 است که تا 2 سال دیگر پرتاب می‌شود.

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

یونسیان درباره ساخت 2 ماهواره توسط دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: «ما یک ماهواره مخابراتی با دقت تصویربرداری خوب (تصویر رنگی با رزولوشن ۱۶.۵ متر) به نام ظفر ۱ را در دانشگاه طراحی کردیم که تست‌های این ماهواره به پایان رسیده است؛ بنابراین در همین سال جاری پرتاب می‌شود.»

وی اضافه کرد:

«ماهواره دیگری نیز با عنوان ظفر ۲ با دقت تصویربرداری بالاتر (۱.۵ متر) در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده است که در مراحل نمونه‌سازی، تست نمونه و تولید محصول نهایی است که به نظر، سال آینده رونمایی می‌شود؛ اما ماهواره قبلی، برای پرتاب تحویل داده شده است.»

تاکنون 4 ماهواره توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است. یونسیان در این‌باره گفت: «ماهواره اول دانشگاه «نوید»، دومی «تدبیر» و سومی و چهارمی نیز با عنوان «ظفر ۱» و «ظفر ۲» نامگذاری شده‌اند.»

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:

«اولین ماهواره ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره نوید بود که با موفقیت پرتاب شد. این ماهواره، یک ماهواره مخابراتی/ سنجشی با دقت تصویربرداری ۴۰۰ متر بود. همچنین ماهواره ظفر ۱ نیز از سال ۱۳۹۸ با دو ماموریت مخابراتی و تصویربرداری (با دقت ۱۰۰ متر) ساخته شد. ماهواره چهارم نیز با ماموریت تصویربرداری با دقت ۱۶.۵ متر و انتقال داده از زمین به فضا و برعکس، به فضا پرتاب خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «سه پارامتر اصلی در موفقیت‌آمیز بودن ماهواره نقش دارد؛ ابتدا بحث پرتاپ آن است که این بخش در حوزه فعالیت دانشگاه نیست. دوم، قرار گرفتن ماهواره در مدار است و سوم، کارایی خود ماهواره می باشد. هر دو ماهواره‌ای که تا امروز از دانشگاه علم و صنعت ایران به فضا پرتاب شده، در وظایفی که باید انجام دهند، موفق بوده‌اند.»

داوود یونسیان در پایان گفت:

«ساخت ماهواره چهارم این دانشگاه به سفارش سازمان فضایی کشور به دانشگاه صورت می گیرد، این ماهواره نیز با ماموریت انتقال داده بین زمین و فضا با دقت، سرعت بیشتر و حجم بالاتر همینطور تصویربرداری با دقت بالا ساخته خواهد شد.»

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

مشخصات و مأموریت‌های ماهواره ظفر 1

ظفر 1 قطعاً با هدف انجام برخی مأموریت‌ها توسعه داده شده، در تصویر زیر به خوبی می‌توان این موضوع را متوجه شد:

 

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره پرتاب انواع ماهواره توسط ایران چیست؟ به نظر شما دولت از پرتاب ماهواره چه هدفی را دنبال می‌کند؟ منتظر نظرات شما هستیم.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر