coinex
راهنمای خرید تکراتو

بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان ؛ سود طلای سیاه از آن چه کشورهایی است؟

بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان چه کشورهایی هستند؟ سود سرشار طلای سیاه نصیب چه کسانی میشود؟ در این گفتار با ما همراه باشید.

به راستی که طلای سیاه نام برازنده ای است. از زمان ظهور صنعت نفت در اواسط قرن نوزدهم، این منبع انرژی، امکان تولید نیروی فراوانی را فراهم کرده و باعث به راه افتادن جنگ‌ها و تغییرات ژئوپلیتیکی در کشورهای مختلفی شده که برای کنترل عرضه رقابت می‌کنند.

زیرا نفت برای حمل و نقل، تولید برق و تأمین روشنایی منازل، فعالیت کارخانه‌ها و ماشین آلات و به عنوان یک ماده خام برای تولید کود به منظور افزایش تولید مواد غذایی و تولید مواد پلاستیکی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

میزان ذخایر نفتی برخی از کشورها مانند امریکا روز به روز افزون تر می شود که به دلیل اتخاذ شیوه های نوین استخراج نفت است. اکنون امریکا قادر به استخراج نفت و گاز از مناطقی می باشد که در گذشته میسر نبوده است.

چگونه نفت تشکیل می‌شود ؛ با انواع نفت خام و استخراج آن آشنا شوید

امریکا در سال 2012 با استفاده از «شکست هیدرولیکی» و «حفاری جهت دار» توانست برای اولین بار پس از 1975 به 36 میلیارد بشکه نفت دست یافته، یکی از بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان باشد. همین مسئله ایده ای شد برای ما تا به معرفی برخی از بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان با بیشترین دخیره نفتی جهان بپردازیم.

بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

بیشترین دخیره نفتی جهان متعلق به چه کشوری است؟

در ادامه مطلب و به ترتیبی صعودی به لیست ده کشور برتر در زمینه صنعت نفت، با بیشترین ذخیره نفتی جهان میپردازیم:

 نیجریه با 37 میلیارد بشکه جایگاه دهم بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 10

نیجریه بزرگترین تولیدکننده نفت در آفریقا است و تولید روزانه آن بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز است. ذخایر نفت این کشور 37 میلیارد بشکه برآورد شده است. اکنون اگر میدان نفتی جدیدی در این کشور کشف نشود، نفت استخراج شده فعلی آن قابلیت تضمین اقتصاد کشور نیجریه را در 45 سال آینده را خواهد داشت.

بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

لیبی با 48 میلیارد بشکه، بیشترین ذخیره نفت جهان در قاره سیاه

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 9

لیبی با 48 میلیارد بشکه ذخایر نفت، رتبه اول ذخایر نفت را در میان کشورهای آفریقایی بدست آورده است و رقابت تنگاتنگی با نیجریه دارد.همچنین منطقه وسیعی از لیبی که امکان وجود ذخایر جدید نفت را دارد، دست نخورده باقی مانده است.

بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

امارات متحده عربی با 98 میلیارد بشکه رتبه هشتم بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 8

امارات متحده عربی 98 میلیارد بشکه ذخایر نفت تا ژانویه سال 2016 داشت. ذخایر نفت میدان زکوم که سومین میدان نفتی بزرگ خاورمیانه است، 66 میلیارد بشکه برآورد شده است. بیش از 90 درصد از ذخایر امارات متحده عربی در ابوظبی و پس از آن دوبی و شارجه قرار دارند. تقریبا نفت 45% تولید ناخالص این کشور بشمار می رود.

بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

روسیه با 80 میلیارد بشکه، بیشترین ذخیره نفتی جهان در اروپا

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 7

روسیه 80 میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که قسمت اعظم آن در دشت‌های سیبری واقع شده‌اند. تولید نفت این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کاهش پیدا کرد اما با گذشت زمانی کوتاه با خصوصی سازی بخش انرژی، شروع به فعالیت کرد. با تداوم فعالیت اکتشافی، این احتمال قوت می گیرد که ذخایر نفت این کشور در قطب شمال افزایش پیدا کند.

روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت در اروپا

کویت با 104 میلیارد بشکه رتبه ششم بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه ۶

کشور کوچک کویت جایگاه بزرگی در سهم ذخایر نفتی جهان دارد. این کشور که یکی از اعضای اوپک است، 8 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. کویت 104 میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که 70 درصد آنها در میدان بورگان واقع شده که دومین میدان نفتی بزرگ جهان است. کویت از سال 1938 از این میدان نفت تولید می‌کند.

کویت از مهمترین تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه

عراق با 143 میلیارد بشکه رتبه پنجم بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 5

عراق با داشتن 143 میلیارد بشکه ذخایر نفت، در مقام پنجم قرار گرفته است. با این حال بخش انرژی این کشور از ناآرامی‌های داخلی و اشغال نظامی آسیب دیده است. برآورد می‌شود مناطق اکتشاف نشده این کشور ذخایر نفت وسیعی داشته باشند. تحریم‌ها و دو جنگی که این کشور پشت سر گذاشت، به زیربنای نفتی آن آسیب زد. بصره، بغداد و رمادی شهرهایی هستند که عمده ذخایر نفت عراق را دارند.

یزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان

ایران با 157.8 میلیارد بشکه چهارمین تولیدکنند بزرگ نفت جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 4

ایران در اولین بار در سال 1287 به نفت دست یافت و برخلاف عربستان که منابع استخراجی اش در چند میدان غنی قرار دارد نفت ایران در 150 میدان نفتی پراکنده شده است که بسیاری از آن ها دارای نفت خام و گاز طبیعی هستند.

تولید نفت و آسیب‌های محیط زیستی

جمهوری اسلامی ایران با تولید 160 میلیارد بشکه نفت به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت محسوب می شود که نقش بسزایی در این حوزه دارد. با این شرایط استخراج ایران بلعکس کشورهای دیگر تا 100 سال آینده نیز نفت خواهد داشت.

بزرگترین تولیدکننده های نفت در جهان

کانادا با 171 میلیارد رتبه سوم بزرگترین تولیدکننده های نفت جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 3

ذخایر ماسه نفتی در آلبرتای کانادا، بیش از 95 درصد از ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد. ماسه های نفتی یا ماسه های قیردار نوعی منبع غیر متعارف نفت هستند که به صورت ماسه های آزاد یا به صورت سنگ های سفت شده ای از مخلوط ماسه، گل رس، آب و قیر ( نفت بسیار سنگین و با گرانروی بسیار بالاتر است نفت طبیعی) یافت می شوند.

منابع نفتی غیرقابل دسترس کانادا خصوصا استان آلبرتا بسیار زیاد می باشد اما دولت این کشور تنها در مواقعی که قیمت نفت خام بالا باشد به منابع سرسخت دیگر می پردازد. با این حال و تولید گهگاه نفت در کانادا این کشور به عنوان سومین کشور بزرگ دارای ذخایر نفت محسوب می شود.

عربستان با 269 میلیارد بشکه رتبه دوم بیشترین ذخیره نفتی جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 2

با اینکه یک پنجم ذخایر نفتی دنیا در عربستان قرار گرفته اما این کشور فاصله زیادی با ونزوئلا به عنوان بزرگترین ذخایر نفت جهان دارد. اگرچه به مدت چندین دهه بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار داشت خود را ثروتنمد ترین کشور معرفی کرده است اما اکنون به رتبه دوم تنزل کرده.

کم ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با بی ارزش ترین واحدهای پولی دنیا آشنا شوید

البته این معرفی خود به عنوان غنی ترین کشور بر چهره سیاست بین المللی خود اثر گذاشته است. اگر عربستان سعودی فعالیت‌های اکتشافی خود را افزایش دهد، ذخایرش در آینده از ذخایر ونزوئلا بالاتر خواهد رفت. برای نمونه اطلاعاتی از سازمان زمین شناسی امریکا منتشر شده است که نشان می دهد بیش از 100 میلیارد بشکه نفت کشف نشده در اعماق بیابان های خشک عربستان سعودی وجود دارد.

ونزوئلا با 300 میلیارد بشکه رتبه نخست بیشترین ذخیره نفتی جهان

  • رتبه بندی ذخیره نفتی جهان : جایگاه 1

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد که به بیش از 300 میلیارد بشکه ذخایر قطعی بالغ می‌شود. این کشور در سال 2011 از عربستان سعودی به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفت پشت سر گذاشت و در صدر ایستاد.

با این حال توسعه این ذخایر عظیم، به دلیل ناآرامی سیاسی، در چند سال اخیر عقب افتاده است. این کشور همچنین ذخایر عظیمی از ماسه نفتی مشابه کانادا دارد. قیر های نفتی موجود در رودخانه اورونوکوی ونزوئلا میزان گرانروی و چسبناکی کمتری نسبت به ماسه های نفتی کانادا دارند بنابراین ماسه های موجود در این ناحیه قابل دسترس و کم هزینه تر از ماسه های نفتی کانادا می باشد.

بزرگترین تولیدکننده نفت جهان

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر