coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش درخواست کارت اهدای عضو در پی شایعه اهدای عضو بیماران کرونایی

انتشار شایعاتی مبنی بر اهدای اعضای بیماران کرونایی سبب کاهش درخواست کارت اهدای عضو شده است. با ما در ادامه این خبر همراه باشید.

شیوع کرونا در کشور ما احتمالا جزئی ترین و بعضا بی ربط ترین مسائل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به تازگی شایعاتی مبنی بر پیوند اعضای بیماران کرونایی و فروش اعضای این بیماران به خارج از کشور سبب شده است تا میزان درخواست برای کارت اهدای عضو تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

شیوع گسترده کووید 19 در کشور سبب شد تا تقریبا تمام مراکز درمانی به بستری کردن مبتلایان به کرونا اختصاص یابد. مرکز اهدای قلب نیز در این میان مستثنا نیستند و به محل بستری کردن بیماران کرونایی بدل شده و جان بیماران در انتظار پیوند را به خطر انداخته است.

کاهش درخواست کارت اهدای عضو در پی شایعه اهدای عضو بیماران کرونایی

در این میان، با وجود تلاش‌های بسیاری که برای آزمایش دقیق بیماران پیش از اهدای عضو صورت می‌گیرد، انتشار شایعه‌ای عجیب باعث هدررفت زحمات انجمن اهدای عضو شده است.

نجفی‌زاده در مورد فردی که در تبریز اظهار نظری غیر کارشناسی مبنی بر برداشت اعضای بیماران کرونایی برای اهدای عضو کرده بود، گفت: «این فرد که دستگیر هم شده، آنقدر اطلاعات و سواد ندارد که تحقیق کند و متوجه شود که درحال‌حاضر معضل پیوند عضو در دنیا و کشور ما، کاهش این عمل است. زیرا اگر حتی نسبت به وجود کرونا در گیرنده یا اهداکننده شک کنند، دیگر نمی‌توانند پیوند را انجام دهند. زیرا ایمنی بدن گیرنده‌ی عضو بسیار پایین است و حتی اگر یک ویروس کرونا در بدن گیرنده وارد شده باشد، او را از بین می‌برد. کدام عقل سلیمی می‌گوید که اعضای بیمار کرونایی را برای بیمار نیازمند پیوند بردارند؟ این اظهارات فقط حرف یک فرد بیمار است؛ زیرا به عاقبت کار خودش فکر نمی‌کند؛ فکر نمی‌کند که این حرف چه تبعاتی دارد و فکر نمی‌کند که اگر اعتماد جامعه به اهدای عضو از بین برود، چه اتفاقی می‌افتد.»

کاهش درخواست کارت اهدای عضو

مدیرعامل انجمن اهدای عضو در انتها خطاب به این فرد گفت: «آقایی که در تبریز چنین ادعایی می‌کنید، ما نمی‌توانیم از افراد کرونایی اهدای عضو انجام دهیم. تمام مراکز پیوند با مشکلات بسیار زیادی باید ثابت ‌کنند که آیا فرد مرگ مغزی مبتلا به ویروس هست یا نه و همچنین گیرنده را چک می‌کنند که نکند بی‌احتیاطی کرده و به کرونا مبتلا شده باشد. زمانی‌که کاملا مطمئن شوند هر دو منفی هستند، با رعایت کامل استریلیتی پیوند را انجام می‌دهند. بنابراین آمار پیوند عضو به‌شدت پایین آمده و این شایعه‌سازی‌هایی که اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که آمار پایین‌تر هم بیاید. باید پرسید چه کسی پاسخگوی بیمارانی است که در لیست انتظار پیوند از بین می‌روند؟ افرادی که چنین اظهارنظرهایی انجام می‌دهند، بیایند و جواب خانواده‌هایی را بدهند که به ‌دلیل نبود عضو، فرزندانشان را از دست می‌دهند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کاهش درخواست کارت اهدای عضو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر