coinex
otetmarket
propification.com

تاثیر دایناسورها بر پیری و درد مفاصل انسان ها

تاثیر دایناسورها بر پیری و درد مفاصل انسان ها توسط دانشمندان کشف شد. به نظر می‌رسد دایناسورها در زودتر پیر شدن پستانداران موثر هستند.

به گفته محققان، هرچند پستاندارانی چون انسان، نهنگ و فیل عمر نسبتا طولانی دارند، با این حال، به طرز عجیبی این دسته از موجودات سریع‌تر از بسیاری از خزندگان پیر می‌شوند. اما دلیل این اتفاق چه چیزی می‌تواند باشد؟


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


تاثیر دایناسورها بر پیری و درد مفاصل انسان ها چیست؟

پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام در این راستا، نظریه «گلوگاه طول عمر» را مطرح کرده‌اند که به درد مفاصل و علم پیری مرتبط است. متخصص مکانیسم‌های مولکولی پیری با نام پروفسور ژوائو پدرو دی ماگالاس مدعی شده تسلط دایناسورها در ۱۰۰ میلیون سال پیش با فرایند پیری پستانداران مرتبط است.

در واقع خزندگان، دوزیستان و پرندگان نسبت به انسان کمتر نشانه‌های روند پیری را نشان می‌دهند و این می‌تواند دلیلی بر وجود نیروهای فرگشتی باشد. طبق گفته پروفسور ماگالاس، مبارزه برای بقا در برابر دایناسورها بر محدودیت‌های ژنتیکی تأثیرگذار بر پستانداران، بازسازی بافت آنها و ترمیم DNA امروزی موثر بوده است. او توضیح می‌دهد:

فشار فرگشتی (تکاملی) اعمال شده توسط دایناسورها در دوران سلطنت خود در دوره مزوزوئیک ممکن است کلید درک این موضوع باشد که چرا پستانداران سریع‌تر از همتایان خزنده خود پیر می‌شوند. برخی از پستانداران اولیه مجبور بودند در انتهای زنجیره غذایی زندگی کنند و احتمالاً ۱۰۰ میلیون سال در دوران تکامل دایناسورها برای زنده ماندن از طریق تولید مثل سریع سپری کرده‌اند. من فکر می‌کنم آن دوره طولانی از فشار تکاملی، بر روند پیری ما انسان‌ها تأثیر گذاشته است.

نکته جالب این فرضیه این بوده که علیرغم عمر نسبتا طولانی انسان به عنوان یک پستاندار، خزندگان و گونه‌های دیگر به طرز شگفت انگیزی کندتر روند پیری را طی می‌کنند.

تاثیر دایناسورها بر پیری و درد مفاصل انسان ها

پژوهشگران گفته اند: «ما نمونه‌هایی را در دنیای حیوانات از ترمیم و بازسازی واقعاً قابل توجه می‌بینیم. این اطلاعات ژنتیکی برای پستانداران اولیه که خوش شانس بودند که به غذای تی‌رکس‌ها تبدیل نشدند، غیر ضروری بود. در حالی که ما اکنون تعداد زیادی پستاندار از جمله انسان، نهنگ و فیل داریم که بزرگ می‌شوند و عمر طولانی دارند، ما و این پستانداران با این اختلالات ژنتیکی به ارث رسیده از دوران مزوزوئیک زندگی می‌کنیم و به طرز شگفت‌آوری سریع‌تر از بسیاری از خزندگان پیر می‌شویم.»

در دوران مزوزوئیک که زمین تحت سلطه دایناسورها بود، برخی از پستانداران با تولید مثل سریع از این برهه زمانی جان سالم به‌در بردند و منقرض نشدند. همین موضوع باعث شد اولین پستانداران در زمان بلوغ و تولید مثل سریع فشار شدیدی را متحمل شوند و طبق استدلال پروفسور ماگالاس، این فشار باعث شده ژن‌های مرتبط با طول عمر نابود و یا غیرفعال شوند.

تاثیر دایناسورها بر پیری و درد مفاصل انسان ها

این فرضیه همبستگی بین دوران تسلط دایناسورها و روند پیری در پستانداران پروفسور ماگالاس (تنگنای طول عمر) می‌تواند چشم‌انداز محققان به کاهش بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را متحول کند.

به گفته این محقق، این موضوع زوایای جالب و زیادی برای بررسی دارد؛ برای مثال، شاید دلیل بیشتر بودن سرطان در پستانداران نسبت به سایر گونه‌ها همین موضوع باشد و یا اگر بتوان روند پیری را کشف کرد، شاید بتوان درد مفاصل در سنین بالا را کاهش داد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تاثیر دایناسورها بر پیری و درد مفاصل انسان ها چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر