coinex
otetmarket
propification.com

بررسی آیفون 16 ؛ آنچه تاکنون از گوشی‌های سری iPhone 16 می‌دانیم

در این مطلب با بررسی آیفون 16 همراه شما هستیم و اطلاعات به دست آمده درباره طراحی، قیمت، تاریخ رونمایی، دوربین و سایر تکنولوژی‌های این گوشی را مرور می‌کنیم.

سری آیفون 16 که قرار است سپتامبر 2024 (اواخر تابستان امسال) رونمایی شود، نسبت به سری قبلی این گوشی‌ها چندین تغییر مهم خواهد داشت. انتظار می‌رود که اندازه آیفون 16 پرو به 6.3 اینچ و آیفون 16 پرو مکس به 6.9 اینچ افزایش پیدا کند که این اولین تغییر اندازه گوشی‌های اپل در چند سال اخیر است.

این تغییر ابعاد محدود به مدل‌های آیفون 16 پرو است و اندازه سایر مدل‌های آیفون 16 شبیه به آیفون 15 خواهد بود. با وجود اینکه این مدل‌های آیفون 16 از نظر ابعاد تغییری نخواهند داشت، یکسری تغییر جزئی در طراحی آنها وجود دارد که ناشی از اضافه شدن دکمه‌های جدید هستند.

قرار است برای سری آیفون 16 از تراشه‌های جدید سری A استفاده شود که بر اساس جدیدترین نود 3 نانومتری N3E تولید شده‌اند. دکمه اکشن هم که قبلاً محدود به مدل‌های آیفون 15 پرو بود در همه مدل‌های جدید آیفون 16 وجود خواهد داشت. همچنین اپل قصد دارد برای دوربین مدل‌های غیر پروی این سری از چیدمان جدید عمودی استفاده کند که با چیدمان قطری قبلی تفاوت دارد.

در ادامه مطلب با بررسی آیفون 16 بر اساس اطلاعات منتشر شده تا به امروز همراه شما هستیم تا با امکانات و تغییرات احتمالی این سری آشنا شوید. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بررسی آیفون 16

با نزدیک شدن به آخرین روزهای تابستان، به تاریخ احتمالی رونمایی از سری آیفون 16 هم نزدیک می‌شویم. به همین دلیل در این مطلب با جمع بندی شایعات و اخباری که تا به امروز درباره گوشی‌های این سری منتشر شده، همراه شما هستیم. طبق آنچه تا به امروز دیده و شنیده شده، احتمالاً در سری آیفون 16 شاهد پیاده‌سازی تغییراتی هستیم که پرچمدارهای این شرکت را از همیشه پیشرفته‌تر کرده و فاصله بین سری معمولی آیفون و پروی این گوشی‌ها را کاهش می‌دهد.

بررسی آیفون 16
بررسی آیفون 16

خوشبختانه، نگاهی به شایعات آیفون 16 نشان می‌دهد که در همه مدل‌های این سری، یکسری تغییر و قابلیت جدید وجود دارد که توجه کاربران را جلب می‌کنند. به غیر از تغییرات سخت‌افزاری، این گوشی‌ها برای iOS 18 طراحی شده و قابلیت‌های هوشمند Apple Intelligence و سیری جدید در این گوشی‌ها هم در دسترس خواهد بود.

در ادامه مطلب مشخصات iPhone 16 و تغییرات این سری را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

بررسی آیفون 16 از نظر طراحی

طبق آنچه از شایعات آیفون 16 شنیده شده، شرکت اپل برای مدل‌های استاندارد آیفون 16 چندین طراحی مختلف را تست کرده اما در نهایت تصمیم به انتخاب یک بلاک دوربین کپسولی با چیدمان عمودی گرفته است. برای سری قبلی آیفون از برجستگی دوربین مربع شکل استفاده شده بود و لنزهای دوربین به صورت قطری در آن نصب شده بودند؛ اما چیدمان جدید به شرکت اپل امکان داده که برجستگی دوربین را کوچکتر کند.

بررسی آیفون 16

این برجستگی کپسولی، محل قرار گرفتن لنزهای اولتراواید و واید دوربین آیفون 16 است. میکروفون هم کنار لنزها خواهد بود اما فلاش دوربین، خارج از برجستگی دوربین نصب می‌شود.

در سمت چپ آیفون، قرار است به جای دکمه سایلنت، دکمه اکشن قرار بگیرد و این دکمه در همه مدل‌های آیفون 16 وجود خواهد داشت. دکمه تنظیم صدا هم پایین دکمه اکشن نصب شده است.

یکی دیگر از ویژگی های آیفون 16 قرار گرفتن دکمه جدید کپچر (Capture) در سمت راست گوشی است. این دکمه طوری نصب شده که کار کردن با آن در حالت افقی راحت باشد. اپل قصد دارد، آنتن mmWave را از سمت راست به چپ منتقل کند.

به غیر از چیدمان عمودی جدید لنزها و دکمه کپچر، طراحی مدل‌های آیفون 16 شبیه به آیفون 15 بوده و تغییر چشمگیری در بدنه یا ابعاد این گوشی‌ها مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

ترفندهای آیفون 13

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

رنگ بندی آیفون 16

بررسی آیفون 16 را با نگاهی به رنگ بندی گوشی‌های این سری ادامه می‌دهیم که شایعات متفاوت زیادی درباره آن شنیده می‌شود. طبق یکی از شایعات، رنگ بندی آیفون 16 شامل آبی، صورتی، زرد، سبز، مشکی، سفید و بنفش خواهد بود.

بررسی آیفون 16

اما یکی از تحلیلگران حوزه فناوری معتقد است که آیفون 16 رنگ‌های مشکی، سبز، صورتی، آبی و سفید خواهد داشت و در رنگ بندی iPhone 16 خبری از رنگ‌های بنفش یا زرد نیست.

مدل‌های ماکت به دست آمده از سری آیفون 16 نشان دهنده وجود رنگ‌های صورتی کم رنگ، آبی تیره‌تر، رنگ سبز آبی و رنگ‌های مشکی و سفید هستند.

انتظار می‌رود که برای پشت این گوشی‌ها هم از همان گلکس رنگی استفاده شود که برای مدل‌های آیفون 15 استفاده شده بود. لایه گلس پشت گوشی، یک طرح مات دارد که با رنگ فریم اصلی در تضاد است.

یکی دیگر از ویژگی های iPhone 16 باریک‌تر شدن احتمالی آهنرباهای تراز مگ سیف است که منجر به کاهش اندازه حلقه مگنت برای کیس‌های سازگار با مگ سیف می‌شود.

مدل‌های نمایشی

پیش از رونمایی از مدل‌های جدید آیفون، شرکت‌های تولیدکننده قاب گوشی اطلاعات و مشخصات مربوط به ابعاد گوشی‌های جدید آیفون را فاش کردند. از این اطلاعات، برای ساختن مدل‌های ساختگی جهت تولید قاب استفاده شده و از آنجایی که تولید اولین قاب برای یک دستگاه جدید سود زیادی خواهد داشت، معمولاً این مدل‌های ساختگی نمایش دقیقی از ویژگی های آیفون 16 هستند.

بررسی آیفون 16

چندین نسخه از مدل‌های ساختگی آیفون 16 در ماه آوریل منتشر شدند و ابعاد دقیق این گوشی‌ها را مشخص کردند. مدل‌های پرو، کمی بلندتر و پهن‌تر هستند و مدل‌های معمولی یک برش دوربین جدید دارند که به جای حالت قطری، به صورت عمودی نصب شده‌اند.

طراحی بیرونی دوربین مدل‌های iPhone 16 Pro تغییراتی خواهد داشت و اپل همچنان از برجستگی دوربین مربع شکل استفاده می‌کند که سه لنز در آن قرار می‌گیرند.

نگاهی به سمت چپ مدل‌های ساختگی نشان می‌دهد که هر چهار مدل در این قسمت دکمه اکشن دارند و این موضوع با شایعات آیفون 16 هم تطبیق دارد. در سمت راست، دکمه جدید کپچر را داریم که با بدنه گوشی تراز است و مثل دکمه‌های پاور و صدا، برجستگی ندارد.

بررسی آیفون 16 از نظر ابعاد

چندین منبع مختلف مدعی شده‌اند که آیفون 16 پرو و پرو مکس نمایشگرهای بزرگتری دارند. اندازه نمایشگر آیفون 16 پرو 6.27 اینچ (رند شده به 6.3) و اندازه نمایشگر آیفون 16 پرو مکس، 6.85 (تقریباً 6.9) اینچ خواهد بود.

بررسی آیفون 16

احتمالاً افزایش ابعاد نمایشگر، باعث بزرگتر شدن بدنه خود گوشی هم خواهد شد. انتظار می‌رود که هر دو مدل پروی امسال نسبت به مدل‌های پروی آیفون 15 بلندتر و پهن‌تر باشند اما ضخامت آنها یکسان خواهد بود. احتمالاً بزرگتر شدن اندازه گوشی‌ها، منجر به افزایش وزن آنها هم خواهد شد. شکل و طراحی کلی این گوشی‌ها تغییر نخواهد کرد اما حاشیه‌ها باریک‌تر می‌شوند.

مقایسه ابعاد آیفون 16 پرو و 15 پرو

مشخصات آیفون 16 پرو آیفون 15 پرو
ضخامت 8.25 میلی متر 8.25 میلی متر
طول 149.6 میلی متر 146.6 میلی متر
عرض 71.45 میلی متر 70.60 میلی متر
نمایشگر 6.3 اینچ 6.1 اینچ
حاشیه نمایشگر 1.2 میلی متر 1.71 میلی متر
وزن 194 گرم 187 گرم

مقایسه ابعاد آیفون 16 پرو مکس و 15 پرو مکس

مشخصات آیفون 16 پرو مکس آیفون 15 پرو مکس
ضخامت 8.26 میلی متر 8.25 میلی متر
طول 163 میلی متر 159.9 میلی متر
عرض 77.58 میلی متر 76.70 میلی متر
نمایشگر 6.9 اینچ 6.7 اینچ
حاشیه نمایشگر 1.55 میلی متر 1.15 میلی متر
وزن 225 گرم 221 گرم

همانطور که در ابتدای بررسی آیفون 16 اشاره شد، بعید است که این تغییر را در مدل‌های آیفون 16 و 16 پلاس ببینیم و این دستگاه‌ها هم اندازه آیفون 15 و 15 پلاس خواهند بود.

بیشتر بخوانید

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بررسی اپل واچ اولترا 2

بررسی آیفون 16 از نظر فناوری نمایشگر

در پنل‌های OLED آیفون 16 از تکنولوژی میکرو لنز استفاده شده تا روشنایی تصویر بیشتر شده و مصرف انرژی کاهش پیدا کند. آرایه میکرو لنز یا به اختصار MLA از یک الگوی یکنواخت متشکل از میلیاردها لنز استفاده می‌کند که داخل پنل درج شده‌اند تا انعکاس داخلی تصویر کاهش پیدا کند. نور منعکس شده از تصویر چنین نمایشگرهایی، به صورتی است که روشنایی تصویر بیشتر به نظر برسد بدون اینکه مصرف انرژی بیشتر شود.

یکی از ویژگی های iPhone 16 این است که نمایشگر OLED به کار رفته در این سری، به دلیل مواد بهتر و پیشرفته‌تر، بهره‌وری انرژی بیشتری دارد.

اپل برای بعضی از مدل‌های آیفون 16 از تکنولوژی موسوم به ساختار کاهش حاشیه (BRS) استفاده می‌کند که حاشیه‌های تصویر را باریک‌تر خواهد کرد. تکنولوژی BRS امکان استفاده از طرحی فشرده‌تر و کارآمدتر را برای مدارهای زیر نمایشگر فراهم کرده و با وجود آن، حاشیه‌های تصویر باریک‌تر می‌شود بدون اینکه عملکرد کلی نمایشگر تحت الشعاع قرار بگیرد.

طبق آنچه از مشخصات فنی آیفون 16 می‌دانیم، هنوز مشخص نیست که باریک‌تر شدن حاشیه‌های تصویر محدود به مدل آیفون 16 پرو خواهد بود یا در کل این سری پیاده‌سازی می‌شود.

احتمالاً در سری آیفون 16، یکسری تغییر جزئی در سیستم فیس آی‌دی پیاده‌سازی می‌شود که نوع دقیق این تغییرات هم مشخص نیست. طبق یکی از شایعات، یکی از تأمین کنندگان اپل در انگلیس نتوانسته قراردادش را با این شرکت تمدید کند؛ چون اپل قصد دارد در سری آیفون 16، یک بازسازی کامل در فیس آی‌دی داشته باشد.

دکمه‌های جدید آیفون 16

در این بخش از بررسی آیفون 16 نگاهی به دکمه‌هایی داریم که قرار است در آیفون 16 و 16 پلاس پیاده‌سازی شوند که یکی از آنها جایگزین دکمه سایلنت گوشی شده و دیگری یک دکمه کاملاً جدید است.

دکمه اکشن

یکی از مهم‌ترین مشخصات آیفون 16 اضافه شدن دکمه اکشن در همه گوشی‌های این سری است که قبلاً محدود به مدل‌های پروی سری آیفون 15 بود. ظاهراً دکمه اکشن به کار رفته در سری آیفون 16، با دکمه اکشن سری آیفون 15 پرو یکسان است.

بررسی آیفون 16

این دکمه که جایگزین دکمه Mute همیشگی گوشی‌های اپل شده، قابیت انجام چند کار مختلف را دارد از جمله فعال کردن فلاش، باز کردن دوربین، راه‌اندازی یک میانبر، فعال یا غیرفعال کردن حالت فوکوس، استفاده از ترجمه، فعال/غیرفعال کردن حالت سایلنت و غیره.

دکمه کپچر

یکی دیگر از قابلیت های جدید آیفون 16 دکمه کپچر (Capture) است. این دکمه، در همان سمت دکمه پاور و جایی که برای نسخه‌های آمریکایی، آنتن فایوجی mmWave نصب می‌شد، قرار گرفته است.

با اضافه شدن این دکمه، برش mmWave به سمت چپ دستگاه و پایین دکمه تنظیم صدا منتقل شده است. انتظار می‌رود که این دکمه مکانیکی باشد نه لمسی؛ اما به گفته بعضی از منابع، این دکمه جدید به لمس و فشار واکنش نشان می‌دهد. کاربران آیفون می‌توانند با کشیدن دکمه به چپ و راست، کارهایی مثل زوم کردن و خروج از حالت زوم را انجام دهند، با یک فشار آرام، فوکوس انجام دهند و با فشاری محکم‌تر، ضبط تصویر را فعال کنند.

دکمه کپچر در همه مدل‌های آیفون 16 وجود دارد و از آن برای ضبط ویدیو و گرفتن عکس استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

بررسی آیفون 16 از نظر چیپ‌ست، رم و سایر مشخصات فنی

کدهای به دست آمده از iOS 18 نشان می‌دهد که در همه مدل‌های آیفون 16 از تراشه A18 استفاده خواهد شد اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که اپل برای مدل‌های غیرپرو، از این چیپ‌ست استفاده نکند. ممکن است برای مدل‌های غیرپرو، از A18 با تعداد هسته‌های جی‌پی‌یوی مشابه استفاده شود اما برای مدل‌های پرو، از جی‌پی‌یوی بهتری استفاده شده باشد. همچنین، این احتمال وجود دارد که این چیپ‌ست‌های متفاوت با نام‌های A18 و A18 پرو شناخته شوند.

طبق آنچه از مشخصات فنی iPhone 16 می‌دانیم، ممکن است چیپ‌ست A18 مورد استفاده برای مدل‌های پرو، یک موتور عصبی جدید با هسته‌های بسیار بیشتری داشته باشد که امکان ارتقای عملکرد دستگاه را برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فراهم می‌کند.

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های انجام شده برای مشخصات آیفون 16، استفاده از یک طراحی حرارتی جدید برای این گوشی‌ها است. اپل اعلام کرده که در حال کار روی یک سیستم گرافین (graphene) است و مدل‌های آیفون 16 پرو هم یک قاب فلزی برای باتری دارند که تخلیه حرارت را بهبود می‌بخشد.

گرافن نسبت به مس مورد استفاده در هیت سینک‌های آیفون، رسانایی گرمای بهتری دارد.

داخل مدل‌های آیفون 16 یک ورقه گرافیتی بزرگتر قرار دارد که حرارت را کاهش داده و مشکلات ناشی از گرم شدن چیپ‌ست را رفع می‌کند.

رم

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های انجام شده برای مشخصات iPhone 16، ارتقای رم این گوشی‌ها از 6 به 8 گیگابایت است. این یعنی ممکن است هر چهار مدل آیفون 16 دارای 8 گیگابایت رم باشند.

تراشه مودم فایوجی

بررسی آیفون 16 را با ارزیابی تراشه مودم این گوشی‌ها ادامه می‌دهیم. احتمالاً مدل‌های پروی آیفون 16 مجهز به مودم کوالکام اسنپدراگون X75 هستند که امکان اتصال به شبکه فایوجی را با سرعت و بهره‌وری بیشتر فراهم می‌کند. به گفته کوالکام، X75 توانایی بیشتری در تجمیع سیگنال اپراتورها داشته و ترکیب فرستنده گیرنده mmWave 5G و sub-6Ghz در مجموع 25 درصد کمتر از فضای برد مدار را مصرف کرده و تا 20 درصد، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

X75 کوالکام از استاندارد 5G Advanced و قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تقویت 5G هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین، اپل می‌تواند ادعا می‌کند که مدل‌های آیفون 16 پرو قابلیت اتصال از طریق 5G Advanced را دارند.

انتظار می‌رود که برای مدل‌های معمولی آیفون 16 از تراشه X70 استفاده شود که در مدل‌های آیفون 15 استفاده شده بود.

اپل در تلاش است تا تراشه مودم و تنظیمات آنتن اختصاصی خودش را طراحی کند تا وابستگی به کوالکام را کاهش دهد. اما بعید است که تراشه‌های مودم این شرکت در سال 2024 آماده شوند.

وای فای 7

یکی از تحلیلگران شناخته شده معتقد است که برای مدل‌های پروی آیفون 16 از نسل جدید تکنولوژی وای فای یعنی وای فای 7 استفاده می‌شود که حداقل سرعت آن 30 گیگابیت بر ثانیه است و می‌تواند به سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه هم برسد.

وای فای 7 قابلیت استفاده از کانال‌های 320 مگاهرتزی و پشتیبانی از تکنولوژی مدولاسیون کیوآام را دارد و سرعت آن با تعداد آنتن مشابه، نسبت به وای فای 6 تا 2.4 برابر بیشتر است. در مجموع، تکنولوژی وای فای 7 دارای سرعت انتقال بیشتر، تأخیر کمتر و کانکشن قابل اطمینان‌تری است.

ممکن است تکنولوژی وای فای 7 به مدل‌های پروی آیفون 16 محدود باشد اما مدل‌های معمولی این سری مجهز به تکنولوژی Wi-Fi 6E شوند که از باند وای فای 65 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، این فناوری مختص مدل‌های پروی سری آیفون 15 است.

بیشتر بخوانید

راهنمای خرید بهترین شارژر گوشی آیفون

انتقال اطلاعات از آیفون به آیفون چگونه است؟

پورت USB-C

در سری آیفون 15 شاهد انتقال اپل به سمت تکنولوژی USB-C بودیم و انتظار می‌رود که برای مدل‌های آیفون 16 هم از این فناوری استفاده شود.

بررسی آیفون 16

تغییرات میکروفون

یکی دیگر از قابلیت های جدید iPhone 16 استفاده از یک میکروفون ارتقاء یافته است که تجربه استفاده از سیری را پیشرفته‌تر خواهد کرد. این میکروفون، مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب و نسبت سیگنال به نویز بهتری دارد.

بررسی آیفون 16 از نظر تکنولوژی هوش مصنوعی

گفته شده که در iOS 18 قابلیت‌های جدیدی برای Siri پیاده‌سازی شده‌اند که قدرت گرفته از مدل‌های زبانی هستند و البته بعضی از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید، محدود به گوشی‌های آیفون 16 خواهند بود.

ظاهراً در iOS 18، قابلیت‌های جدید LLM به همه‌های مدل‌های آیفون راه پیدا می‌کنند اما قابلیت‌های AI روی دستگاه، محدود به آیفون 16 خواهند بود. تقویت هوش مصنوعی در iOS 18 باعث ارتقای تعاملات بین Siri و اپلیکیشن Messages، پلی لیست‌های اپل موزیک، ادغام با اپلیکیشن‌های کاربردی، تولید محتوا و غیره خواهد شد.

بررسی آیفون 16 از نظر تکنولوژی دوربین

بر اساس آنچه که تا به امروز از مشخصات فنی آیفون 16 می‌دانیم، احتمالاً مدل‌های پروی این سری مجهز به دوربین اولتراواید و حسگر 48 مگاپیکسلی خواهند بود که کیفیت تصویر را در محیط‌هایی با نور کم ارتقاء می‌دهد. احتمالاً این دوربین شبیه به دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی کار می‌کند که با استفاده از تکنولوژی ترکیب پیکسل، چهار پیکسل را در قالب یک «سوپر پیکسل» ترکیب می‌کند تا کیفیت تصویر را افزایش دهد.

بررسی آیفون 16

طبق گزارش‌ها، حسگر زاویه عریض مورد استفاده در آیفون 16 پرو مکس، مجهز به لنز ترکیبی 8 قسمتی با 2 قسمت گلس و 6 قسمت پلاستیکی به همراه حسگرهای تله فوتو و اولتراواید پیشرفته خواهد بود.

آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس، لنز تله فوتوی 5x خواهند داشت و این فناوری محدود به آیفون 16 پرو مکس نیست.

همانطور که قبلاً راجع به دوربین iPhone 16 اشاره شد، احتمالاً چیدمان دوربین در مدل‌های معمولی این سری به صورت عمودی خواهد بود که به طرح مورد استفاده در سری آیفون 12 شباهت دارد. اپل برای آیفون 13 و 14 از یک طرح قطری استفاده کرده بود اما این جابجایی، امکان ضبط ویدیوی فضایی را با استفاده از دوربین‌های واید و اولتراواید فراهم می‌کند.

یکی از تصاویر منتشر شده از دوربین آیفون 16 چیدمان عمودی آن را نشان می‌دهد که این انتخاب را تأیید می‌کند.

بررسی آیفون 16

لنز پریسکوپ

طبق آنچه از مشخصات فنی iPhone 16 می‌دانیم، احتمالاً مدل 16 پرو مکس این سری یک لنز پریسکوپ سوپر تله فوتو خواهد داشت که قدرت زوم اپتیکال را به میزان چشمگیری تقویت می‌کند.

معمولاً لنز تله فوتوی “سوپر” یا “اولترا” به دوربین‌هایی گفته می‌شود که عمق کانونی بیشتر از 300 میلی متر دارند. لنز تله فوتوی فعلی معادل با یک لنز 77 میلی متری است؛ بنابراین، استفاده از لنز 300 میلی متری، تغییر چشمگیری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

انتقال پیام ها از اندروید به آیفون در واتساپ

آموزش ادیت ویدیو در آیفون

بررسی آیفون 16 از نظر باتری

طبق بعضی از شایعات، سری آیفون 16 پرو مجهز به تکنولوژی باتری Stacked خواهد بود که طول عمر و ظرفیت باتری را افزایش می‌دهد. از چنین باتری‌هایی در خودروهای برقی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود و جزء فناوری‌های نوظهور برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

آیفون 16 پرو از تکنولوژی شارژ باسیم 40 وات و مگ سیف 20 وات پشتیبانی می‌کند. مدل‌های فعلی آیفون از شارژ باسیم 27 وات و مگ سیف 15 وات پشتیبانی می‌کنند. البته مشخص نیست که این شایعات دقیق و درست هستند یا خیر.

ظاهراً باتری آیفون 16 یک قاب استیل ضد زنگ جدید دارد که تراکم انرژی را تقویت کرده و آن را تا 10 درصد ارتقاء می‌دهد. این ویژگی می‌تواند ماندگاری شارژ باتری این گوشی را افزایش دهد اما بعید است که این قابلیت در همه مدل‌های آیفون 16 وجود داشته باشد.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌ها باید باتری‌ها را طوری طراحی کنند که کاربران بتوانند به راحتی و با ابزارهای در دسترس آنها را تعویض کنند و اپل هم باید تا سال 2025 این تغییر را در محصولات خودش پیاده‌سازی کند. اپل قصد دارد حداقل برای یکی از مدل‌های آیفون 16 از یک راهکار جدید تعویض باتری استفاده کند که باتری را به جای فویل، در یک محفظه فلزی قرار می‌دهد. به این ترتیب، کاهش ولتاژ باعث می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی باتری را از بدنه بردارند.

طبق شایعات، ماندگاری شارژ باتری iPhone 16 هم افزایش پیدا می‌کند. جدول زیر، تغییرات ظرفیت باتری گوشی‌های سری آیفون 16 را نسبت به 15 نشان می‌دهد.

مدل سری آیفون 15 سری آیفون 16 درصد تغییر
استاندارد 3349 میلی آمپر ساعت 3561 میلی آمپر ساعت +6 درصد
پلاس 4383 میلی آمپر ساعت 4006 میلی آمپر ساعت -9 درصد
پرو 3274 میلی آمپر ساعت 3355 میلی آمپر ساعت +2.5 درصد
پرو مکس 4422 میلی آمپر ساعت 4676 میلی آمپر ساعت +5 درصد

مدل اولترا

ممکن است در سری آیفون 16 یک مدل جدید اولترا داشته باشیم که در کنار آیفون 16، 16 پلاس، 16 پرو و 16 پرو مکس به فروش می‌رسد. این دستگاه، بهترین مدل آیفون خواهد بود و بهترین دوربین، بزرگترین نمایشگر و حتی احتمالاً طراحی بدون پورت خواهد داشت.

با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد چنین مدلی در سری آیفون امسال وجود داشته باشد، هیچ گونه شواهدی مبنی بر وجود آن در کدهای اولیه iOS 18 مشاهده نمی‌شود. طبق آنچه از این کدها قابل مشاهده است، اپل تنها 4 مدل آیفون 16 را تولید می‌کند که شامل دو مدل معمولی و دو مدل پرو هستند.

تاریخ رونمایی و قیمت آیفون 16

قیمت قطعات مدل‌های معمولی آیفون 15 نسبت به مدل‌های آیفون 14 حداقل 16 درصد افزایش پیدا کرده بود. با این وجود، شرکت اپل قیمت سری آیفون 15 را افزایش نداد اما ممکن است این شرکت برای سری جدید تغییر رویکرد داده و قیمت iPhone 16 را نسبت به سری قبل افزایش دهد.

هوش مصنوعی Apple Intelligence که یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های iOS 18 محسوب می‌شود تا ماه سپتامبر منتشر نمی‌شود. در گذشته، شرکت اپل عرضه مدل‌های جدید آیفون را تا آماده شدن قابلیت‌های نرم‌افزاری مهم به تعویق می‌انداخت اما بعید است که این اقدام برای مدل‌های سری آیفون 16 تکرار شود.

انتظار می‌رود که مدل‌های آیفون 16 غیر پرو و 16 پرو در سپتامبر امسال و همزمان با iOS 18 منتشر شوند. معمولاً اپل گوشی‌های آیفون را در دومین هفته از سپتامبر (اواخر شهریور) معرفی می‌کند و امسال هم طبق همین برنامه منتظر رونمایی از سری آیفون 16 خواهیم بود.

احتمالاً Apple Intelligence در iOS 18.1 و در قالب یک آپدیت جدید اوایل پاییز منتشر می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب با بررسی آیفون 16 همراه شما بودیم و هر آنچه درباره مشخصات و امکانات احتمالی گوشی‌های این سری می‌دانیم را بررسی کردیم؛ از جمله رنگ بندی، مشخصات فنی، طراحی، قیمت و تاریخ رونمایی این گوشی‌ها. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و شما را با امکانات کلی مورد انتظار از مدل‌های این سری آشنا کرده باشد.

سوالات پرتکرار

آیا قیمت آیفون 16 از آیفون 15 بیشتر است؟

قیمت قطعات مدل‌های معمولی آیفون 15 نسبت به مدل‌های آیفون 14 حداقل 16 درصد افزایش پیدا کرده بود. با این وجود، شرکت اپل قیمت سری آیفون 15 را افزایش نداد اما ممکن است اپل حالا تغییر رویکرد داده و قیمت iPhone 16 را نسبت به سری قبل افزایش دهد.

طراحی آیفون 16 چه تفاوتی با مدل‌های قبلی دارد؟

بزرگتر شدن اندازه نمایشگر در مدل‌های پرو و پرو مکس و تغییر چیدمان دوربین مدل‌های غیر پرو، جزء مهم‌ترین تغییرات در طراحی آیفون 16 هستند.

آیفون 16 چه زمانی رونمایی می‌شود؟

معمولاً اپل گوشی‌های جدید آیفون را در دومین هفته از سپتامبر (اواخر شهریور) معرفی می‌کند و امسال هم طبق همین برنامه منتظر رونمایی از سری آیفون 16 خواهیم بود.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره بررسی آیفون 16 چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر