coinex
otetmarket
propification.com

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس ؛ بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های احتمالی

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس نشان می‌دهد که نسل جدید این گوشی ارتقای چشمگیری نسبت به قبل ندارد و خرید آن برای کاربران 15 پلاس، چندان توصیه نمی‌شود.

طبق آنچه از اخبار و شایعات سری آیفون 16 شنیده می‌شود، ظاهراً شرکت اپل قصد دارد یک سال دیگر هم فرمول آیفون پلاس را حفظ کند؛ در نتیجه امسال هم آیفون 16 پلاس را خواهیم داشت. حالا این سوال در ذهن کاربران ایجاد می‌شود که آیفون 16 پلاس نسبت به 15 پلاس چه فرقی دارد و کدامیک از مشخصات آیفون 15 پلاس در این نسل به روزرسانی شده‌اند؟

برای پاسخ دادن به این سوال، مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس را برای شما آماده کردیم و این دو گوشی را از جهات مختلف با هم مقایسه می‌کنیم؛ از جمله از نظر طراحی، کیفیت نمایشگر، ماندگاری شارژ، سیستم دوربین، سخت‌افزار، نرم‌افزار و غیره. در عین حال، لازم به ذکر است که این مطلب بر اساس شایعات، افشاگری‌ها و گمانه زنی‌ها تهیه شده و تا زمان انتشار اخبار و اطلاعات رسمی، نمی‌توان نسبت به مشخصات iPhone 16 Plus به طور قاطع نظر داد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

آیفون 15 پلاس از نظر مشخصات فنی در میانه سری آیفون 15 قرار دارد. این گوشی، قدرت پردازشی یا دوربین مدل‌های پرو و پرو مکس را ندارد اما نمایشگر آن از آیفون 15 بزرگتر است. همچنین، در بعضی از تست‌ها باتری آیفون 15 پلاس نسبت به آیفون 15 رکورد ماندگاری شارژ بهتری را ثبت کرده است. آیفون پلاس جزء محصولات جدید شرکت اپل محسوب می‌شود. در واقع قبل از سری آیفون 13، شرکت اپل آیفون مینی را تولید می‌کرد که حالا مدل پلاس جایگزین مینی شده است.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس
مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

در ادامه مطلب با مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس همراه شما هستیم تا مشخص شود که تغییرات سری جدید در حدی هستند که کاربران آیفون 15 پلاس را تشویق به خرید مدل 16 پلاس کنند یا خیر.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر طراحی و ابعاد

مقایسه آیفون 16 پلاس با 15 پلاس را با ارزیابی طراحی احتمالی گوشی جدید شروع می‌کنیم. طبق آنچه که از شایعات و اخبار مختلف می‌دانیم، به احتمال زیاد این دو گوشی حداقل از نظر طراحی قسمت جلو شباهت زیادی به هم دارند. iPhone 16 Plus هم مثل iPhone 15 Plus یک نمایشگر 6.7 اینچی با برش دوربین کپسولی و همچنین قابلیت‌های داینامیک آیلند دارد.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

پشت این گوشی نسبت به 15 پلاس کمی متفاوت است چون برای دوربین آیفون 16 پلاس از یک طراحی عمودی استفاده شده که به آیفون X شبیه‌تر است. البته دوربین‌های به کار رفته در این طراحی، نسبت به آیفون X بسیار قوی‌تر و پیشرفته‌تر هستند.

در مقابل، طراحی دوربین آیفون 15 پلاس سنتی‌تر بوده و دوربین‌های اصلی و اولتراواید این گوشی چیدمانی ضربدری داشتند.

طبق آنچه از مشخصات آیفون 16 پلاس می‌دانیم، مواد مورد استفاده در ساخت این گوشی شبیه به آیفون 15 پلاس است. در این گوشی هم از همان طراحی ساندویچی گلس – آلومینیوم استفاده شده که در چند نسل اخیر آیفون شاهد آن بودیم.

تغییر مهم بعدی در طراحی آیفون 16 پلاس نسبت به 15 پلاس، اضافه شدن دکمه اکشن و دکمه دوربین است. مدل قبلی، به غیر از دکمه‌های پاور و صدا، یک دکمه سایلنت سوئیچی داشت.

آخرین نکته برای مقایسه آیفون 15 پلاس با آیفون 16 پلاس از نظر طراحی، رنگ بندی این دو گوشی است. رنگ‌های آیفون 15 پلاس شامل مشکی، سبز، صورتی، آبی و زرد بودند و برای آیفون 16 Plus هم رنگ‌های مشکی، سبز، صورتی، آبی و سفید را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید

ترفندهای آیفون 13

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر نمایشگر

طبق آنچه از مشخصات فنی iPhone 16 Plus می‌دانیم، این گوشی از نظر نمایشگر تفاوت چشمگیری با 15 پلاس ندارد و نمایشگر آن تقریباً همان نمایشگری است که در آیفون 15 پلاس به کار رفته بود.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

نمایشگر 6.69 اینچی LTPS OLED این گوشی دارای نرخ نوسازی 60 هرتز و رزولوشن 2796 × 1290 پیکسل است. در حال حاضر نمی‌توان درباره دقت رنگ یا حداکثر روشنایی این گوشی اظهار نظر کرد چون این کار تنها پس از عرضه آیفون 16 Plus ممکن خواهد بود. البته این احتمال وجود دارد که نمایشگر این گوشی نسبت به 15 Plus کمی روشن‌تر باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی آیفون 16

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 16

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر عملکرد

یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی آیفون 16 پلاس چیپ ست جدید A18 این گوشی خواهد بود که با فرایند 3 نانومتری تولید شده و بهره‌وری انرژی بهتری دارد. انتظار می‌رود که آیفون 16 Plus نسبت به نسل قبل رم بیشتری داشته باشد تا امکان اجرای پرازش‌های هوش مصنوعی با این گوشی فراهم شود.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

در عین حال، نگاهی به مشخصات فنی آیفون 15 پلاس نشان می‌دهد که این گوشی هم با تراشه A16 و 6 گیگابایت رم، سرعت خوبی داشته و کارهای روزمره را با توان خوبی انجام می‌دهد. البته، یکی از حوزه‌هایی که چیپ‌ست جدید در آن برتری خواهد داشت، بنچمارک‌های عملکردی است که به محض عرضه آیفون 16 پلاس این آمار و ارقام را برای شما منتشر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

ویژگی های آی او اس 18

آموزش کار با آیفون برای تازه کارها

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر نرم‌افزار

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس را با نگاهی به تغییرات احتمالی نرم‌افزار این سری ادامه می‌دهیم. در حال حاضر، هوش مصنوعی در حوزه نرم‌افزار سروصدای زیادی کرده و اپل هم در رویداد WWDC ’24 از امکانات هوش مصنوعی iOS 18 رونمایی کرد.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

یکی از مهم‌ترین امکانات نرم‌افزاری جدید iOS، سیستم Apple Intelligence است که قابلیت‌هایی مثل ابزارهای پیشرفته ویرایش تصویر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین در نسخه جدید iOS امکان قفل کردن اپلیکیشن‌ها با فیس آی‌دی یا تاچ آی‌دی و مخفی کردن آنها در یک پوشه امن وجود دارد که برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران بسیار مفید است.

در iOS 18، صفحه اصلی هم تغییر چشمگیری پیدا کرده و بالاخره کاربران اپل می‌توانند برای آیکن اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها هم از دارک مود استفاده کرده و آنها را به شکل آزادانه جابجا کنند. چنین قابلیت‌هایی از چندین سال پیش در دسترس کاربران اندروید قرار گرفته بودند و حالا اپل هم به این جمع اضافه شده است.

یکی دیگر از مشخصات iPhone 16 Plus از نظر نرم‌افزاری، پشتیبانی از سیستم ارسال پیام RCS است که تجربه ارتباط با کاربران اندروید را متحول می‌کند. همچنین، مرکز کنترل هم تغییر یافته و پرکاربردترین تنظیمات را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. گام مهم بعدی، اضافه شدن سیستم ارسال پیامک ماهواره‌ای است.

قطعاً آپدیت نرم‌افزاری هم برای کاربران اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه در حال حاضر شاهد افزایش تدریجی مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های هوش هستیم (مثلاً گوشی‌های گلکسی و پیکسل تا 7 سال پشتیبانی می‌شوند). در نتیجه اپل هم باید مراقب باشد که از این نظر نسبت به رقبا جا نماند. هنوز مشخص نیست که مدت زمانی پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون 16 پلاس نسبت به 15 پلاس بیشتر خواهد بود یا خیر. اما انتظار می‌رود که این گوشی هم مثل نسل قبل حداقل 5 آپدیت نرم‌افزاری مهم دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بررسی اپل واچ اولترا 2

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر دوربین

بر اساس آنچه که از مشخصات iPhone 15 Plus و 16 پلاس می‌داینم، انتظار می‌رود که سیستم دوربین iPhone 16 Plus هم شبیه به نسل قبل باشد یعنی یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی. شاید این عدم تغییر از نظر عده‌ای ناامیدکننده به نظر برسد اما ممکن است اپل با استفاده از یکسری قابلیت هوش مصنوعی، دوربین آیفون 16 پلاس را تقویت کند.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس

تغییر شیوه نصب دوربین در مدل جدید، به آیفون 16 پلاس امکان می‌دهد که در حالت افقی ویدیوی فضایی ضبط کند. این ویدیوها مخصوص مشاهده با اپل ویژن پرو هستند و این نکته برای مقایسه گوشی آیفون 16 پلاس با 15 پلاس از نظر دوربین، بسیار مهم است.

در مجموع، بعید است که کیفیت تصویر و ویدیو دوربین iPhone 15 Plus نسبت به 16 پلاس تفاوت چشمگیری داشته باشد چون این دو گوشی سخت‌افزار یکسانی دارد. اما همانطور که اشاره شد، برای قضاوت نهایی باید تا زمان رونمایی از آیفون 16 پلاس منتظر بمانیم.

بیشتر بخوانید

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر کیفیت صدا و تکنولوژی لمسی

اسپیکرهای آیفون 15 پلاس کیفیت صدای خیلی خوبی داشتند. صدای این اسپیکرها قوی و واضح بود و هنگام بلند کردن صدا، تغییر نامطلوبی در آن شنیده نمی‌شد. این شرایط در رابطه با موتور لمسی گوشی هم صدق می‌کند که بازخوردهای لمسی بسیار دقیق و قوی دارد. شاید این مزایا ناشی از اندازه بزرگ آیفون 15 Plus باشند اما در مجموع نتیجه آن، کیفیت صدای بسیار خوب و ویبره دقیق و قوی است.

با توجه به اینکه مشخصات فنی iPhone 16 Plus به طور دقیق شناخته شده نیستند، نمی‌توان مطمئن بود که اپل برای این گوشی هم از همان سیستم صوتی و لمسی استفاده می‌کند. در هر صورت، انتظار می‌رود که این جنبه‌های آیفون 16 پلاس حداقل به اندازه 15 پلاس قوی و باکیفیت باشند.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر باتری و ماندگاری شارژ

باتری iPhone 15 Plus (با ظرفیت 4383 میلی‌آمپر ساعت) نسبتاً بزرگ بود اما انتظار می‌رود که آیفون 16 پلاس مجهز به یک باتری 4006 میلی‌آمپر ساعتی شود. چنین تغییری جای تعجب دارد چون نسبت به نسل قبل، پسرفت محسوب می‌شود.

ممکن است ماندگاری شارژ این گوشی به دلیل بهره‌وری انرژی بهتر تراشه A18 بیشتر باشد اما برای تأیید این موضوع هم باید منتظر رونمایی از آیفون 16 پلاس بمانیم.

به غیر از موضوع ظرفیت باتری آیفون 16 پلاس، احتمالاً وضعیت شارژ این گوشی تغییری نخواهد داشت. در واقع، انتظار می‌رود که این گوشی هم از شارژ سریع باسیم 27 واتی و شارژ مگ سیف بی‌سیم پشتیبانی کند.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس از نظر مشخصات فنی

در جدول زیر، چکیده‌ای از مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس را مشاهده می‌کنید:

مشخصات مشخصات فنی iPhone 16 Plus مشخصات فنی iPhone 15 Plus
اندازه، وزن 160.9 × 77.8 × 7.8 میلی‌متر، 203 گرم 160.9 × 77.8 × 7.8 میلی‌متر و وزن 201 گرم
نمایشگر
  • 6.7 اینچی OLED
  • 60 هرتزی
  • 6.7 اینچی OLED
  • 60 هرتزی
پردازنده
  • A18
  • 3 نانومتری
  • A16 Bionic
  • 5 نانومتری
رم، حافظه داخلی
  • 8 گیگابایت/ 128 گیگابایت
  • 8 گیگابایت/ 256 گیگابایت
  • 8 گیگابایت/ 512 گیگابایت
  • LPDDR5
  • 6 گیگابایت/ 256 گیگابایت
  • 6 گیگابایت/ 512 گیگابایت
  • 6 گیگابایت/ 512 گیگابایت
  • LPDDR5
دوربین‌ها
  • 48 مگاپیکسلی اصلی
  • 12 مگاپیکسلی اولترا واید
  • 12 مگاپیکسلی جلو
  • 48 مگاپیکسلی اصلی
  • 12 مگاپیکسلی اولترا واید
  • 12 مگاپیکسلی جلو
باتری 4006 میلی‌آمپر ساعت 4383 میلی‌آمپر ساعت
شارژ
  • USB-C
  • 27 وات باسیم
  • مگ سیف
  • USB-C
  • 27 وات باسیم
  • مگ سیف

جمع‌بندی

با توجه به اینکه هنوز سری آیفون 16 رونمایی نشده، نمی‌توان مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس را با اطمینان کامل انجام داد اما نگاهی به مشخصات آیفون 15 پلاس و مشخصات احتمالی 16 پلاس، نشان می‌دهد که نسل جدید این گوشی ارتقای چشمگیری نسبت به نسل قبل ندارد. در واقع، برای کاربران آیفون 15 پلاس، خرید مدل جدید چندان توصیه نمی‌شود اما اگر آیفون قدیمی‌تر داشته یا قصد دارید از اندروید به iOS مهاجرت کنید، این گوشی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به خصوص با توجه به اینکه احتمالاً قیمت آیفون 16 پلاس با سری قبل یکسان خواهد بود.

سوالات پرتکرار

آیا قیمت iPhone 16 Plus نسبت به 15 پلاس بیشتر است؟

طبق آنچه تا به امروز شنیده شده، احتمالاً قیمت شروع آیفون 16 پلاس با قیمت آیفون 15 پلاس یکسان خواهد بود.

آیا دوربین iPhone 16 Plus از دوربین آیفون 15 پلاس قوی‌تر است؟

انتظار می‌رود که سیستم دوربین iPhone 16 Plus هم شبیه به نسل قبل باشد یعنی یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی.

آیفون 16 پلاس چه تفاوتی با آیفون 15 پلاس دارد؟

مهم‌ترین تغییر این سری نسبت به نسل قبل، چیپ‌ست جدید است و این گوشی‌ها از نظر دوربین، ابعاد، نمایشگر و غیره تقریباً یکسان هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 15 پلاس چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر