;
coinex

کوه های سطح پلوتو ، آتشفشانی هستند؟!

کوه های سطح پلوتو ، آتشفشانی هستند؟!

کوه های سطح پلوتو همچنان در حال بررسی هستند. دانشمندان ناسا تلاش می کنند تا با جمع آوری جزئی ترین تصاویر به دست آمده از یکی از کوه های سطح پلوتو ، آتشفشانی بودن آن را بررسی کنند.

به نظر می رسد که کوه رایت مونس (Wright Mons) با 90 مایل (144 کیلومتر) پهنا و 2.5 مایل (4 کیلومتر) ارتفاع، آتشفشانی باشد؛ و بنا بر گزارش ناسا، اگر آتشفشانی بودن آن به اثبات برسد، بزرگترین یافته ی خارجی منظومه ی شمسی خواهد بود.

دهانه ی آتشفشان احتمالی به خوبی در تصویر بالا مشخص شده است. اولیور وایت، محقق فضا پیمای افق های جدید (New Horizons) طی یک بیانیه ی مطبوعاتی اعلام کرد: “کوه های سطح پلوتو بزرگ هستند و شکاف های عظیمی روی قله ی آنها دیده می شود، این دو حالت، ویژگی های آتشفشان را بیان می کنند.”

فقدان دهانه ها و شکاف های بیشتر نشان می دهد که احتمالا چیزی اخیرا سطح پلوتو را هموار کرده است؛ همین مساله می تواند گواهی باشد بر فعال بودن کوه رایت مونس. به بیان دیگر، اخیرا فوران یخی در این آتشفشان صورت گرفته و سطح سرد این سیاره ی کوتوله را پوشانده است. فضاپیمای افق های جدید که در ماه جولای سال 2015 از فراز این سیاره عبور کرده بود، به ماموریت خود ادامه داده و هنوز هم اطلاعات و تصاویر جالبی را به زمین ارسال می کند. انتظار داریم که زمین شناسان بتوانند هرچه زودتر ریشه ی آتشفشانی بودن کوه های سطح پلوتو را کشف کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره ی این سیاره و کوه های آتشفشانی آن به این لینک مراجعه کنید.

عکس زیر، نمای کاملی از ناحیه ی کوه های سطح پلوتو را نشان می دهد.

عکس زیر، نمای کاملی از ناحیه ی کوه های سطح پلوتو را نشان می دهد

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر