;
coinex

رویداد های نجومی در هفته ای که گذشت

در ادامه، مجموعه ای از بهترین تصاویر و رویداد های نجومی در هفته ی گذشته را مشاهده خواهید کرد.

با کلیک روی هر عکس می توانید آنها را در اندازه ی واقعی مشاهده کنید. رویداد های نجومی این هفته در واقع نشان دهنده ی بهترین مواردی هستند که عالم هستی به ما ارائه می دهد. اگر قصد مشاهده ی مجموعه ی کامل تصاویر نجومی این هفته را دارید، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده ی رویداد های نجومی این هفته با تکرا همراه شوید.

.

.

این تصویر فوق العاده از ناحیه ی شکل گیری ستاره ها در ابر سحابی صورت فلکی اوریون، با استفاده از ابزار مادون قرمز HAWK-1 که در تلسکوپ VLT شیلی تعبیه شده، به دست آمده است. این عمیق ترین نمایی است که تا به حال از ابر سحابی اوریون به ثبت رسیده و اجرام بسیار کم حجمی را به نمایش گذاشته است.

.

.

MCG+07-33-027 یک کهکشان با ستارگان انفجاری است؛ به بیان دیگر، تعدد شکل گیری ستاره ها در این کهکشان بسیار بالاست. در چنین کهکشان هایی که تا این اندازه و برای این مدت زمان طولانی، با انفجار ستاره مواجه هستند، چیزی باعث تحریک آنها در تشکیل ستاره می شود. این فرآیند اغلب از طریق برخورد با کهکشان های دیگر، محقق می شود. اما کهکشان MCG، یک نمونه ی جدا افتاده است بنابراین احتمال برخورد آن با کهکشان های دیگر چندان زیاد نیست. ستاره شناسان هنوز هم به دنبال دلیلی هستند تا شکل گیری تعداد زیادی از ستاره ها در این کهکشان را توجیه کنند. جرم درخشانی که در سمت راست کهکشان مشاهده می کنید، ستاره ای در کهکشان ما را نشان می دهد.

.

.

ماهواره ی Sentinel-24 با این تصویر، ما را به بخش های شرقی سونداربانس در بنگلادش می برد. سونداربانس، بزرگترین جنگل آب شور شاه پسند در جهان است که 3800 مایل مربع مساحت دارد. گیاهان به طور کل به آب شیرین نیاز دارند، اما این درختان شاه پسند می توانند از آب شور هم تغذیه کنند. قدرت فرسایشی آب دریا و بادهای ساحلی به طور مداوم، چشم انداز را تغییر می دهند؛ در این تصویر، تاثیر عوامل نامبرده همراه با حجم زیادی از گل و لای و رسوبات دیگر که به شکل دلتاهایی که در آب ذخیره شده را مشاهده می کنید.

.

.

فضاپیمای کاسینی ناسا این تصویر از زحل را به ثبت رسانده که در آن، یک طرح خیال انگیز از زحل و قمر تتیس مشاهده می شود، به گونه ای که قمر از قطب شمال زحل آویزان است. قمر تتیس که 660 مایل یا 1062 کیلومتر وسعت دارد، در این عکس بسیار دورتر از زحل قرار گرفته است. مغز ما به دلیل عدم وجود سرنخ های بصری، قمر را در قسمت شمالی زحل می بیند. قمر تتیس نیز همانند سایر قمر های بزرگ زحل و همچنین سیستم حلقه ای آن، دقیقا در صفحه ی استوایی سیاره گردش می کند.

.

.

این مجموعه ی کرکی از ستاره ها، یک کهکشان کوتوله به نام LEDA 677373 را نشان می دهد. کهکشان های کوتوله، کوچک بوده و در واقع مجموعه ای از ستاره ها و گاز هستند. ویژگی های متنوع این کهکشان ها، باعث جذابیت آنها از نقطه نظر ستاره شناسان می شود؛ اما اندازه ی کوچک آنها باعث می شود که تنها بتوانیم نمونه های نزدیک به زمین را مشاهده کنیم. کهکشان کوتوله ی مورد نظر در این تصویر، از یک مخزن بزرگ گاز تشکیل شده که ستاره ها برای تشکیل از آن بهره مند می شوند؛ اما در این تصویر به نظر می رسد که یک کهکشان بزرگ مارپیچی که در نزدیکی آن قرار دارد، در حال برداشت گاز های کهکشان LEDA 677373 است و از روند تولد ستاره های جدید جلوگیری می کند.

.

.

این اولین تصویری است که فضاپیمای جونو بعد از ورود به مدار سیاره ی مشتری در 5 جولای، به ثبت رسانده و آن را ارسال کرده است. فضاپیای جونو از اولین ناحیه ی تشعشعات شدید این سیاره عبور کرد و در حال حاضر برای تهیه ی عکس های مختلف از این سیاره، آماده است. این عکس در 10 جولای و در فاصله ی 2.7 میلیون مایلی از سیاره ی مشتری به ثبت رسیده است. در این تصویر، ویژگی های اتمسفری در اطراف مشتری، همچنین نقطه ی قرمز بزرگ و هر سه قمر این سیاره، قابل مشاهده هستند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: wired


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر