;
coinex

الزام واردکنندگان گوشی موبایل به دریافت شناسه کالا

الزام واردکنندگان گوشی موبایل به دریافت شناسه کالا

تعدادی از واردکنندگان گروه‌های کالایی مختلف، براساس مصوبه‌ وزارت صنعت، ملزم به نصب و دریافت شناسه کالا شدند. واردکنندگان گوشی موبایل نیز در این لیست قرار دارند.

از این پس واردکنندگان گوشی‌های موبایل نیز مجبورند شناسه کالا دریافت کنند. کلیه فرآیندهای تجاری مانند ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل، فقط با دریافت کد شناسه امکان پذیر است.

افزایش تعرفه واردات تلفن همراه

در سال 85 بود که تعرفه واردات تلفن همراه از 4 درصد به 60 درصد افزایش یافت. این مساله به بازار موبایل شوک بزرگی را وارد کرد و باعث شد تا افراد به قاچاق تلفن همراه تمایل پیدا کنند.

در ادامه در سال 87 میزان تعرفه، 25 درصد و در سال 94 نیز 6 درصد تغییر کرد. اما این تغییرات انجام شده نتوانستند تاثیری بر روند قاچاق تلفن همراه داشته باشند.

افزایش تعرفه واردات تلفن همراه شاید یکی از دلایل اصلی دولت برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه باشد. بسیاری از کارشناسان حوزه تجارت، واردکنندگان رسمی و حتی رؤسای اتحادیه‌های مرتبط، اعلام نمودند که اگر تعرفه واردات تلفن همراه کاهش یابد، پرونده قاچاق هم بسته خواهد شد.

اما دولت تصمیم گرفت تا به جای کاهش تعرفه واردات تلفن همراه، طرح اجرای رجیستری موبایل را که در گذشته با شکست اجرا شده بود را عملیاتی نماید.

آغاز اجرای طرح رجیستری در سال جاری، تاریخ 28 مهرماه بود، از آن زمان تاکنون این طرح هنوز در مرحله نظارت و پایش به سر می‌برد. اکنون مسئولین سعی دارند عملیاتی پیچیده‌تر را به مجموعه اضافه کنند تا امکان دور زدن این طرح وجود نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

مشکلات بازار موبایل با اجرای رجیستری ؛ منتظر افت قیمت‌ها باشید!

اول استعلام موبایل بعد خرید آن؛ اجرای رجیستری موبایل

 

انجام اقداماتی جدید در راستای طرح رجیستری

مسئولین تصمیم گرفته‌اند واردکنندگان تلفن همراه را ملزم به دریافت شناسه کالا نمایند تا با ارائه شماره شناسه به گوشی‌های وارداتی قانونی، مانع دور زدن اجرای این طرح شوند.

اجرای این طرح هنوز مراحل اولیه را طی می‌کند به همین دلیل است که هنوز برخوردی با برندهای قاچاق در بازار صورت نگرفته است. فعلا نمی‌توان در مورد نحوه عملکرد این سامانه و اینکه آیا این طرح قابل دور زدن است یا نه نظر داد.

بنابراین طرح ملی رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین به منظور پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق، در مرحله اجرا قرار گرفته است.

در اینجا باید گفت که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، که بالاترین نهاد متولی مبارزه با قاچاق تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت است، برای اجرای این طرح با وزارتخانه‌های ارتباطات و صنعت همکاری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: غیرفعال شدن موبایل های سرقتی با اجرای طرح رجیستری موبایل

 

در این راستا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال استقرار سامانه‌ای جامع، برای ثبت، ردیابی و تأیید اصالت تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت است.

در واقع این سازمان مبنای اجرای این طرح را مبارزه با قاچاق گوشی همراه در نظر گرفته و هدف آنها عدم ارائه خدمات به تجهیزات غیرمجاز و قاچاق است.

در راستای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه و براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین با استناد به آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وادکنندگان کالاهای مختلف و همچنین واردکنندگان تفن همراه مجبور هستند نسبت به نصب و دریافت شناسه کالا اقدام نمایند.

زیرا از این پس کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل فقط از این طریق امکان‌پذیر است.

منظور از شناسه کالا چیست؟

به شناسه‌ای که به مجموعه‌ای از خصوصیات کالا، شامل فیلدهای توصیفی، نظیر نوع، جنس، مدل، نام تجاری و نوع کاربری که در شرح تجاری کالا مؤثر است، نسبت داده شده، شناسه کالا گفته می‌شود.

از طریق ثبت این فیلدهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر، این کد شناسه به عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری یک کشور شناخته خواهد شد.

شناسه کالا می‌تواند یک شناسه داخلی باشد که در این حالت توسط سامانه شناسه کالا در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. همچنین ممکن است یک کد معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد.

با فراخوانی این کد توسط فرد استعلام کننده، اطلاعات شناسنامه کالا در اختیار وی قرار داده می‌شود.

شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN)

شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) شناسه‌ای بین‌المللی است و توسط سازمان جهانی GS1 ارائه می‌شود. این شناسه اکنون در بیش از 110 کشور دنیا استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان، از سازمان مورد نظر این شناسه را خریداری می‌کند. این شناسه به طور معمول 8، 12، 13 یا 14 رقمی است و باید به صورت سالانه شارژ گردد.

شناسه جهانی قلم کالای تجاری که در ایران بیشتر استفاده می‌شود معمولا 13 رقمی است و پیش شماره آن با 626 شروع می‌شود. تولیدکنندگان ایرانی در صورتی که قصد دریافت این کد را داشته باشند باید به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: tasnimnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر