;
coinex

مقدار انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین چقدر است؟

به نظر شما انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین چقدر است؟ اصلا چرا استخراج ارز دیجیتالی به انرژی بسیار بالایی نیاز دارد؟

در این مدت استخراج بیت کوین و همچنین سایر ارزهای دیجیتالی به کسب و کار عده ای زیادی از افراد تبدیل شده است. این روش، پرطرفدارترین راه‌ کسب درآمد است اما توانسته نگرانی هایی را در زمینه‌ی مصرف انرژی ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: استفاده از پول مخصوص اینترنت در آینده؛ ارزی دیجیتال برای مبادلات اینترنتی


براساس تحقیقاتی که در مورد انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین صورت گرفته، مشخص شده است که تا پایان سال جاری میلادی حدود ۰.۵ درصد از مصرف انرژی برق در جهان به استخراج بیت کوین اختصاص خواهد یافت. لازم به ذکر است که در تحقیقات هیچ وقت مقدار صحیح اعلام نمی شود اما همین مقدار مصرف انرژی نیز نگران کننده است.

بررسی میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

مقدار انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

اقتصاددان مالی، الکس دوریس تخمین زده که مقدار انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین ، برابر با انرژی سالانه‌ی مورد نیاز کشور اتریش است. این تخمین در مجله‌ی انرژی Joul چاپ شده و این اولین باری است که انرژی مصرف‌شده توسط بیت‌کوین در یک مقاله‌ی جامع مورد بررسی قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: استفاده از بیت کوین برای دور زدن تحریم ها ؛ ارزهای رمزپایه و شکست تحریم‌های بین‌المللی


دوریس در مصاحبه‌ای تلفنی با نویسنده‌ی وبسایت وایس در مورد انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین گفت:

بسیاری از مردم وقتی از مقدار انرژی مصرفی توسط بیت کوین مطلع می شوند، تعجب می کنند و این یک واکنش کاملا منطقی است. به گفته وی نیم درصد از کل انرژی مورد نیاز جهان عددی بسیار بزرگ است که بخواهد صرف استخراج ارز دیجیتالی شود.

انتشار حقایقی در مورد بیت کوین و عصبانیت سرمایه گذاران

دوریس در ابتدای سال جاری میلادی نتایج تحقیقات خود در مورد انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین را منتشر کرد و اعلام نمود که فرآیند حفظ امنیت شبکه‌ی بلاک چین بیت کوین که به ماینینگ مشهور است، بیش از سه برابر معدن‌کاوی طلا به ازای هر دلار، انرژی مصرف می‌کند. این امر باعث عصبانیت سرمایه‌گذاران بیت کوین بود.


بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست ؛ همه چیز در مورد تاریخچه، امنیت و نحوه کار بلاک چین (Blockchain)


آنها انتشار این نتایج را حمله‌ای غیر عادلانه به بیت‌کوین اعلام کردند و در یک تاپیک در وبسایت ردیت نسبت به نتایج تحقیقات دوریس انتقاد کردند. طرفداران بیت کوین مواردی دیگر چون لامپ‌های درخت کریسمس را نیز  پرمصرف دانستند.

دوریس در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد که طرفداران متعصبی در جامعه‌ی بیت کوین هستند که به‌ خاطر سرمایه‌گذاری در آن، علاقه‌ای به بحث در مورد مصرف انرژی ندارند. آن‌ها معتقدند این بحث‌ها به بیت کوین ضربه می‌زند. از طرفی، افراد متعددی با روی خوش از تحقیقات وی استقبال کردند. آن‌ها از اینکه به این پدیده پرداخته شده و مشکل رو به‌رشد آن کشف شده است، ابراز خرسندی کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: تبدیل بیت کوین به ارز واحد سراسر جهان ؛ حاکمیت ارزهای دیجیتالی


آیا تخمین دوریس در مورد میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین صحیح است؟

میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

نکته‌ی مهم و جالبی که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که خود این محقق نیز اولین نفری است که تخمین خود را دقیق نمی‌داند. دلیل این عدم قطعیت می تواند عدم توانایی در تخمین دقیق انرژی مصرفی بیت کوین باشد. بنابراین افزایش دقت در محاسبات نیاز به اطلاعات بسیار زیادی دارد که در حال حاضر چنین اطلاعات در دسترس نیست. دوریس دلیل کمبود اطلاعات در این زمینه را، فضای عموما بی‌قانون ارزهای رمزنگاری شده دانست.

آیا واقعا می توان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین را تخمین زد؟

به نظر می رسد که انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین قابل حدس نباشد. دوریس در مقاله ی خود اعلام کرده است که شبکه‌ی بیت کوین در حال حاضر ۲.۵۵ گیگاوات انرژی مصرف می‌کند و این مقدار تا پایان سال جاری به ۷.۶۷ گیگاوات خواهد رسید. این محقق برای اینکه بتواند حداقل انرژی مصرفی شبکه را محاسبه کند، نیروی مصرفی استخراج را در کل شبکه محاسبه کرده و آن را تقسیم بر مصرف انرژی پربازده‌ترین دستگاه ماینینگ موجود در بازار یعنی Antiminer S9 کرده است.


بیشتر بخوانید: بررسی حکم شرعی بیت کوین ؛ آیا استفاده از بیت کوین حرام است؟


پس با بررسی های دقیق تر می توان به این نتیجه رسید که اگر همه‌ی افراد حاضر در شبکه از پربازده‌ترین سیستم برای ماینینگ استفاده کنند، انرژی مصرفی به ۲.۵۵ گیگاوات می‌رسد. اما لازم به ذکر است که بسیاری از حاضران در شبکه از دستگاه‌های قدیمی آن هم با بازدهی پایین استفاده می‌کنند و این رقم بسیار بیشتر خواهد بود. تعیین تفاوت این رقم‌ها و بررسی اینکه در آینده انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین چه مقدار خواهد بود، بسیار دشوار است.

هم شناسایی دستگاه‌های مورد استفاده توسط ماینرها سخت است و هم تعیین تعداد افراد موجود در شبکه که در حال استخراج ارز مجازی هستند. چیزی حدود ۱۰ هزار نود در شبکه‌‌ی بیت کوین موجود است، در هر نود احتمال حضور ده‌ها یا صدها ماینر نیز وجود دارد. بنابراین در این حالت تخمین دقیق انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین سخت است و اختلافاتی وجود خواهد داشت.

دوریس در تحقیقات خود برای نشان دادن تفاوت‌ها، آنتی‌ماینر اس ۹ را با دستگاه‌های پلی استیشن ۳ مقایسه کرده است. براساس بررسی های وی هش‌ریت قابل دستیابی با یک دستگاه آنتی‌ماینر با ۵۰۰ هزار دستگاه پلی استیشن برابر است. همچنین انرژی مصرفی آنتی ماینر ۱۳۷۲ وات است و این تعداد پلی استیشن، ۴۰ میلیون وات انرژی مصرف می‌کنند.


بیشتر بخوانید: بانک مرکزی ممنوعیت استفاده از بیت کوین در ایران را اعلام کرد!


دوریس در تحقیقات خود برای مشخص کردن میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین در آینده، از مدل‌های اقتصادی استفاده کرده است. این مدل‌ها، بیت‌کوین را یک کالای مجازی می‌دانند که بازار رقابتی آن در سمت تولیدکننده‌ها جریان دارد. در مقاله دوریس پیش‌بینی شده که تا وقتی هزینه‌ی معدن‌کاوی با مقدار بیت کوین به‌دست‌آمده برابر شود، ماینرها به کار خود ادامه خواهند داد.

در صورتی که جنبه اقتصادی این تحقیق در نظر گرفته شود مشخص است که انرژی افزوده‌شده به این شبکه همیشه حالت افزایشی خواهد داشت. این افزایش زمانی متوقف خواهد شد که هزینه‌ی انرژی اضافه کردن یک واحد نیروی ماینینگ برابر با ارزش بیت کوین استخراج‌شده یا کارمزد دریافت‎شده به خاطر انجام تبادلات توسط آن واحد باشد.

در این حالت است که ماینرها به مرحله‌ی سربه‌سری می‌رسند و اضافه کردن نیروی استخراج برای آن‌ها صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت. رسیدن به این نقطه‌ی تعادل به معنای آن است که مصرف انرژی ثابت خواهند ماند یا حتی در طول زمان کاهش خواهد یافت.

بررسی نقطه تعادل در استخراج بیت کوین

انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

براساس محاسبات دوریس در حال حاضر (آخرین آمار مربوط به مارس سال ۲۰۱۸ است) ۶۰ درصد از ارزش بیت کوین استخراج‌شده توسط هر ماینر، به هزینه‌ی انرژی مصرفی اختصاص خواهد یافت. پیش بینی می شود که نقطه‌ی تعادل زمانی اتفاق افتد که مجموع مصرف شبکه به ۷.۶۷ گیگاوات برسد.

دوریس در تحقیقات خود نرخ تولید چیپ‌های استخراج بیت کوین را نیز مد نظر قرار داده است. وی در تحقیقات خود از شرکت چینی Bitmain که در زمینه تولید سخت‌افزار استخراج بیت کوین فعالیت دارد استفاده کرده است. به گفته وی این شرکت توانایی تولید چیپ‌ مورد نیاز برای رسیدن به عدد ۷.۶۷ گیگاوات را تا پایان سال جاری میلادی دارد. نکته‌ی مهم دیگری که در مورد میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در این محاسبات، قیمت بیت کوین ثابت در نظر گرفته شده و در این صورت، پس از رسیدن به نقطه‌ی تعادل، ماینرها افزایش مصرف نخواهند داشت و به حداکثر انرژی مصرفی بیت کوین خواهند رسید.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت بیت کوین ؛ رقابت بیت کوین و گرام


آیا می توان دقت محاسبات مصرف انرژی بیت کوین را افزایش داد؟ چگونه؟

دوریس در محاسبات و بررسی های خود در مورد یک نقطه‌ی تعادل سخن گفته است که این نقطه ی تعادل فرضیات متعددی دارد. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت ساده توضیح دهیم باید گفت که این فرضیه یک تصویر ایستا از بازاری است که فعالیتی کاملا پویا دارد. یعنی اگر قیمت بیت کوین تغییر کند، نقطه‌ی تعادل نیز تغییر خواهد کرد؛ نکته ی مهم و اساسی در اینجا نیز همین است که قیمت بیت کوین هر روز دچار نوسانات شدید می‌شود.

دوریس ماینرها را افرادی منطقی تصور کرده و معتقد است که برخی از این افراد رفتارهای ایدئولوژیکی برای استخراج بیت کوین دارند یا حتی از انرژی دزدیده‌شده برای مقاصد خود استفاده می‌کنند. این نوع استخراج را می‌توان استخراج ضررده بیت کوین نامید. یکی از مثال‌های استخراج ضررده بیت کوین،‌ استفاده از ابرکامپیوترهای بنیاد ملی علوم آمریکا برای استخراج بیت کوین به ارزش ۸ تا ۱۰ هزار دلار در سال‌ ۲۰۱۴ بود.

نکته مهم اینجا این است که این استخراج برای بنیاد هزینه‌ای حدود ۱۵۰ هزار دلار داشته و برای اثبات این موضوع می توان افزایش بدافزارهای معدن‌کاوی را دلیلی بر این ادعا دانست. لازم به ذکر است که موارد ناشناخته در مطالعه‌ی انرژی مصرفی بیت کوین بسیار زیاد هستند و نتایج منتشرشده، تنها تخمینی بسیار کلی را بیان می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تبدیل بیت کوین به ارز واحد سراسر جهان ؛ حاکمیت ارزهای دیجیتالی


دوریس در این مورد اعلام کرد که داده هایی که وی برای انجام تحقیقات خود برای تعیین دقیق انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین در اختیار داشته بسیار محدود بوده است. به گفته وی در این زمینه اطلاعاتی کلی وجود داشته که بسیار هم در تناقض بوده اند. وی تاکید کرد که در مورد این موضوع ابتدا باید در مورد تجهیزات و محل‌های اصلی استخراج، اطلاعات کسب کرد در غیر اینصورت یک جعبه ی سیاه وجود دارد که استخراج کامل اطلاعات آن بسیار دشوار است.

درخواست اطلاعات مصرف انرژی از واحدهای استخراج بیت کوین

انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

دوریس و همچنین نویسنده ی وایس راهکارهایی را برای افزایش دقت اطلاعات پیشنهاد کرده اند. این پیشنهاد، درخواست اطلاعات مصرف انرژی از واحدهای استخراج بیت کوین است. این برنامه‌ی آماری قرار است به‌زودی در روسیه اجرا شود و لازم است تا ماینرهای ارز رمزنگاری شده اطلاعات خود را به سازمان‌های دولتی ارائه دهند. البته این راهکار چالشی نیز دارد و آن گسترش جهانی بیت کوین است. به بیان دیگر، برای رسیدن به آمار دقیق باید آمریکا، روسیه، چین، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر با هم همکاری کنند.

در ادامه باید گفت که قانون گذاران می توانند برای کاهش اثرات زیست‌محیطی استخراج بیت کوین، محدودیت‌هایی برای ماینرها ایجاد کنند. مثالا هزینه‌ی برق مصرفی برای واحدهای استخراج بزرگ را افزایش دهند یا مقدار برق مصرفی آن‌ها را محدود کنند. در ماه فوریه‌ی سال جاری بود که شهری کوچک در شمال ایالت نیویورک، معدن‌کاوی بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرد تا از افزایش هزینه‌ی برق برای شهروندانش جلوگیری کند.

در حال حاضر راهکارهای زیادی برای جلوگیری از افزایش مصرف انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین وجود ندارد و حتی ممکن است این امر در آینده مشکلاتی جدی را به دنبال داشته باشد. زیرا جان مک‌آفی که خود یکی از طرفداران ارز مجازی است اعتقاد دارد که قیمت این ارز تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ هزار دلار خواهد رسید. پس این امر می تواند افراد بیشتری را به سمت استخراج ارزهای رمزگذاری شده سوق دهد.

باز هم باید گفت که وضعیت بیت کوین در آینده مشخص نیست زیرا عده ای بر این باورند که بازار ارزهای رمزنگاری شده در یک حباب قرار دارد که با ترکیدن آن، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، استخراج بیت کوین کاهش خواهد یافت و در نتیجه انرژی مصرفی برای استخراج آن نیز کاهش خواهد یافت. البته راه‌ حل‌های فنی دیگری که برای کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین پیشنهاد شده، استفاده از شبکه‌ی لایتنینگ بیت کوین است که می تواند تراکنش‌ها را خارج از بلاک چین بیت کوین انجام دهد و هزینه‌ی انرژی برای هر تراکنش را به مقدار قابل توجهی کم کند. راه‌ حل دیگر، استفاده از توربین‌های بادی و انرژی‌های پاک برای استخراج بیت کوین است.

در نهایت پیش از هرگونه نتیجه‌گیری در مورد مشکل انرژی بیت کوین، باید چشم‌اندازی کلی از آن به دست آورد. نکته‌ی جالب این‌که بیت کوین خود راهی برای کاهش نظارت دولت هاست اما حل مشکلات توسعه ی آن بدون دخالت‌های دولتی امکان پذیر نیست. این مسئله باعث ایجاد دوری باطل می شود که ارائه‌ی راهکار برای مشکل را بیش از پیش دشوار می‌کند!

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: motherboard.vice

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    aparat.com/v/L6KMr اینطوری راحت میشه استخراج کرد من نتیجه گرفتم

    پاسخ

    This is what we already talked about.

    پاسخ