coinex
otetmarket
propification.com

شیر سوسک می‌خورید؟ این آینده غذایی جهان است!

شیر سوسک شاید در نگاه اول اصلا ترکیب مناسبی نباشد، اما پروتئین‌های موجود در شیر نوعی سوسک شاید بتواند به گرسنگی در جهان پایان دهد. به نظر می‌رسد ارزش‌اش را دارد که جور دیگری نگاه کنیم!

مزخرف‌ترین چیزی که تاکنون خورده‌اید چه بوده است؟ کلم بروکلی؟‌ هویج پخته؟ … نظرتان در مورد شیر سوسک چیست؟‌ باور کنید شوخی نمی‌کنیم. چیزهای بهتری برای شوخی‌ کردن وجود دارد!

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در سال 2016 یک کریستال پروتئینی را در بخش میانه روده سوسک سکانس کردند. این پروئین بیش از چهار برابر شیر گاو مغذی است و محققان گمان می‌کنند که یکی از مواد غذایی کلیدی برای جمعیت‌های انسانی در آینده باشد.

به ظاهر هیچ‌ سوسکی نمی‌آید که بتوانند شیر تولید کند! دیپلوپترا پانکتیت (Diploptera punctate) تنها گونه شناخته شده سوسک است که به بچه‌های خود شیر می‌دهد. سوسک ماده‌ی این گونه، برای تغذیه فرزندان خود نوعی شیر حاوی کریستال‌های پروتئینی خاص تولید می‌کند.

این حقیقت که حشرات می‌توانند شیر تولید کنند خود به اندازه کافی هیجان‌انگیز است، اما چیزی که محققان را به وجود می‌آورد این نکته است که مقدار انرژی موجود در یکی از این کریستال‌های پروتئینی، بیش از سه برابر مقدار معادل در شیر بوفالو است (شیر بوفالو نسبت به شیر گاوهای معمولی کالری بیشتری دارد).

بر همین اساس، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به رهبری یک موسسه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و پزشکی ترمیم در هند تصمیم گرفتند تا ژن‌های مسئول تولید این پروتئین‌های کریستالی را توالی‌سابی کرده تا ببینند که آیا می‌توانند آنها را در آزمایش‌ها تکثیر کنند یا خیر.


بیشتر بخوانید : باغ های هیدروپونیکی می تواند به کمبود غذا در نواحی سردسیر پایان دهد


سانکاری بنارجی (Sanchari Banerjee)، یک از اعضای این تیم درمصاحبه‌ای با روزنامه تایمز آو ایندیا در سال 2016 گفت:

این کریستال‌های شبیه یک غذای کامل هستند. پروتئین، چربی و قند در آنها یافت می‌شود. اگر به توالی‌های این پروتئین نگاه کنید، آنها همه آمینواسید‌های ضروری را دار می‌باشند. نه تنها شیر خودش منبع متراکمی از کالری‌ها و مواد مغذی است، بلکه پس از مدتی در بدن مقدار بیشتری نیز ماده مغذی آزاد می‌کند.

سابرامانیان راماسوامی (Subramanian Ramaswamy) رهبر این پروژه می‌گوید:

این شیر به صورت تایم ریلیز (time-released) است. اگر به غذایی نیاز دارید که مقدار زیادی کالری داشته باشد، پروتئیت‌های شیر سوسک دقیقا همان چیزی است که دنبال می‌گردید. یک غذای کامل!

حتما باید به این مورد توجه کنید که این منبع غذایی متراکم از پروتئین به طور حتم به درد افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، نمی‌خورد.

سوسک
حشرات به طور کلی موجوداتی سرشار از مواد مغذی هستند. به نظر میرسد انسان‌ها می‌بایست روزی برای تامین غذا به سراغ این جانداران بروند.

اما برای کسانی که درصددند مقدار کافی کالری را در طول روز دریافت کنند، اوضاع متفاوت است. پروتئین‌های شیر سوسک راه ساده و آسانی برای بدست آوردن کالری و مواد مغذی مورد نیاز است. راماسوامی می‌گوید:

این مواد خیلی پایدار هستند و می‌توانند مکمل پروتئینی فوق‌العاده‌ای باشند.

اکنون محققان توالی این پروتئین را در اختیار دارند و می‌توانند به مخمر‌ها بدهند تا کریستال‌ها را در مقدار بسیار زیادتر تولید کنند. تولید کریستال‌های پروتئینی توسط مخمر شاید اندکی آنها را کوچکتر کند، اما به نسبت استخراج کریستال‌ها از لوله گوارش سوسک بسیار کارآمدتر است. با در اختیار داشتن مکمل پروتئینی شیر سوسک، دیگر کسی به سراغ دانه کینوا و کلم‌پیچ نمی‌رود.

تاثیر تکنولوژی بر آینده غذایی جهان ؛ از چاپگر سه‌بعدی غذا تا ساخت گوشت مصنوعی

در پایان باید بگوییم ما نیز 100 درصد نسبت به مصرف این ماده غذایی قانع نشدیم، اما اگر این شیر بتواند در رفع معضل بزرگی به نام کمبود غذا در جهان به کمک‌مان بیاید، چرا که نه؟ باید با آن کنار بیاییم و آن را بپذیریم. نتایج این تحقیق در مجله انجمن بین‌المللی کریستالوگرافی ( IUCrJ) به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید :

.

منیع: ScienceAlert

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چرت و پرت و چندش آور

    پاسخ