;
coinex

آشنایی با وب‌سایت IR-XE در الکامپ تهران 97 ؛ مرجع قیمت ارز دیجیتال در بازار ایران

وب‌سایت IR-XE مرجع قیمت ارز دیجیتالی در ایران است. هچنین این وب‌سایت به عنوان واسطه خرید و فروش ارزهای رمزپایه نظیر بیت‌کوین نیز فعالیت می‌کند. تکراتو به سراغ غرفه این کسب و کار در الکامپ 97 رفته است.

قریب به 9 سال از زمانی می‌گذرد که نخستین ارز دیجیتال با نام بیت‌کوین (BitCoin) توسط شخصی به اسم ساتوشی ناکاموتو  عرضه شد. پس از آن حضور چشم‌گیر آلت کوین‌ها منجر به تحولی عظیم در دنیای ارز‌های دیجیتال و در پی آن تحولات جهانی شد. هنوز فعالیت رسمی ارزهای دیجیالی وارد دهه دوم خود نشده است که بسیاری از دولت‌های در سراسر جهان در جهت پذیرش آن اقدام کرده‌اند.

شاید شما تنها بیت‌کوین و لایت‌کوین را به عنوان ارزهای دیجیتال بشناسید، اما باید بدانید که هم‌اکنون تعداد ارزهای دیجیتال بیشتر از 1500 عدد است. در ایران نیز تلاش‌هایی برای توسعه ارز ملی دیجیتالی شده است.


بیشتر بخوانید: راهنمای تهیه و استخراج بیت کوین ؛ چگونه بیت کوین داشته باشیم؟


اگر در صدد هستید که ارز دیجیتالی بخرید حتما باید به چند نکته توجه داشته باشید. نخست آنکه جانب احتیاط را رعایت کنید. نوسانات بازار ارز دیجیتال به دلیل آنکه هنوز مدت زیادی از آن نمی‌گذرد بسیار بالاست. بنابراین نباید سرمایه پرخطی را وارد این چرخه کنید، چرا که در غیر این صورت کسب و کار و رندگی شما را به خطر خواهد انداخت.

نکته دوم امنیت است. وقتی بحث سرمایه به میان می‌آید، هر اقدامی از هر شخصی برمی‌آید. عدم توجه به امنیت ارزهای دیجیتال می‌توانند خسارات زیادی به شما و کسب و کارتان وارد کند. در وهله سوم نیز می‌بایست به اصل بازگشت‌ناپذیری توجه ویژه‌ای داشته باشید. باید توجه داشته باشیم که همه چیز در دنیای ارز‌های دیجیتال بازگشت ناپذیر است و این ضرورت را احساس کنیم که بدون آموزش و کسب اطلاع از چند و چون ماجرا به سراغ ارزهای دیجیتال نرویم.

وب‌سایت IR-XE سایتی برای کسب آگاهی در مورد قیمت روز ازر دیجیتال در بازار ایران و نیز درگاهی امن برای خرید و فروش این ارزهاست. این شرکت در نمایشگاه الکامپ تهران 97 حضور دارد. خبرنگار تکراتو سری به این غرفه زده است تا از چگونگی کسب و کار آنها مطلع شود.

وب‌سایت IR-XE در الکامپ تهران 97 ؛ خرید و فروش امن ارز دیجیتال

در ابتدا به سراغ علیدادی مدیر وب‌سایت IR-XE رفتیم تا از چند و چون کار این مرجع قیمت ارز‌های دیجیتالی با خبر شویم. از علیدادی در خصوص کلیات کسب و کارشان توضیح خواستیم. وی در پاسخ گفت:

بستر مبادله ارز دیجیتال و خرید و فروش آنها بدلیل وجود کلاه‌بردارهای ناشناس دارای مشکلاتی است. اما بسیاری از مردم امروزه به سوی ارز‌های دیجیتال، چه رمزارز ملی و چه ارزهای خارجی، روی آورده‌اند. وب‌سایت IR-XE که تیم ما بوجود آورده است یک بستر امن تبادل مالی و رابطی میان خریدار و فروشنده است. کاربر می‌بایست پیشنهاد خرید و فروش خود را در سایت قرار دهد، و آمد و رفت ارز دیجیتال به واسطه کیفی پولی است که در سایت تعریف شده است.

پس از آنکه وجه مورد نظر (به عنوان مثال ریالی) جا‌به‌جا شد، کیف پول به عنوان یک رابط امین، جابه‌جایی ارز دیجیتال را انجام می‌دهد. تا چندی پیش کلاه‌برداران در رابطه معمولا مشخصات خریدار را دریافت‌ می‌کردند و از آنها می‌خواستند تا وجه ریالی را به حساب آنها واریز کنند. پس از آن از دسترس خارج می‌شدند. تاکنون هزاران هزار کلاه‌برداری در این زمینه انجام گرفته است.

خرید و فروش ارز دیجیتال
وب‌سایت IR-XE در نمایشگاه الکامپ 97 تهران. (اعتبار : تکراتو)

بستری که ما فراهم کرده‌ایم با این هدف بوده است که از این دست کلاه‌برداری‌ها چلوگیری به عمل بیاید. نمونه‌های خارجی زیادی وجود دارد، اما ما فعلا تنها بستر مبادله ارز دیجیتالی در ایران هستیم که برای کار کردن با ارز ریال بومی سازی شده است. وب‌سایت IR-XE تا به الان چهار ارز بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و تتر را برای خرید و فروش پشتیبانی می‌کند.

علیدادی در خصوص چگونگی خرید و فروش ارز دیجیتالی می‌گوید: “وب‌سایت ما در هیچ‌یک از دو طرف معادله حضور ندارد، شما یا می‌تواند ارز دیجیتال خود را برای فروش قرار دهید (پیشنهاد فروش) و یا ارزی را که برای فروش گذاشته شده است را با ثبت پیشنهاد خرید، درخواست می‌کنید. پس از آنکه وجه ریالی را به حساب فروشنده واریز کردند، ارز به حساب شما منتقل می‌شود. اصطلاحا به عنوان مثال بیت‌کوین موجود در حساب من به حساب شما هولد (hold) می‌شود.”

نوسانات بازار ارز دیجیتالی در ایران منجر به ضرر نشده است

علیدادی، عضو تیم وب‌سایت IR-XE در پاسخ به این سوال‌ که آیا نوسانات ارزهای دیجیتالی برای کسب و کار شما مشکل ایجاد کرده است یا خیر، بیان کرد :

در خصوص نوسانات به این دلیل که همراه با نوسانات ارز دیجیتال ما شاهد نوسانات دلار نیز بوده‌ایم، تا به امروز هیچ یک ز افرادی که رمز‌ارز خریداری کرده‌اند، ضرر نکرده‌اند. شمای خریدار ارز دیجیتال را با دلار می‌خرید، در چنین شرایطی با وجود کاهش قیمت ارزهای دیجیتالی، به این دلیل که قیمت دلار بالا رفته است، دارندگان رمز‌ارزها با ضرر مواجه نشده‌اند.

مثلا کسی که یک بیت‌کوین را چند وقت بین با دلار 4200 تومان به قیمت 80 میلیون تومان (20 هزار دلار) خریداری کرده‌ است، امروز با دلار 8 هزار تومانی، با وجود کاهش قیمت این ارز، کماکان می‌تواند آن را با قیمت 80 میلیون تومان به فروش برساند. درست است که نزدیک به یک دهه از شروع بازار ارزهای دیجیتالی می‌گذرد، اما این بازار کماکان نوپا به حساب می‌آید و بر همین اساس وجود نوسانات در آن طبیعی است.

ارزهای دیجیتالی باثبات خواهند شد

مدیر وب‌سایت IR-XE در خصوص افزایش ثبات بازار ارزهای دیجیتالی بیان داشت:

21 سپتامبر سال جاری گردهمایی توسط صندوق سرمایه‌گذاری بورس آمریکا (ETF) برگزار خواهد شد. اگر بیت‌کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال بتوانند وارد این صندوق بشوند، قطعا نوسانات ناگهانی آن گرفته خواهد شد. در صورتی این ثبات محقق شود، می‌توان با اطمینان بیشتری از ارزهای دیجیتالی به عنوان پول استفاده کرد.

به عنوان مثال می‌توانیم خودکاری را به قیمت نیم بیت‌کوین خریداری کنیم. این قیمت با ثبات خواهد بود و در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تغییر نخواهد کرد. اگر ارز ملی نیز در کشور روی کار بیاید مطمئنا می‌توان از آن در سایت‌ها و مراکز فروش اینترنتی استفاده کرد.


بیشتر بخوانید : بررسی قیمت بیت کوین؛ رکورد پایین ترین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸ شکست


بازار ارز دیجیتالی نیاز به حمایت و آموزش دارد ؛ بانک مرکزی به جای فیلترینگ حمایت کند

آقای علیدادی در ادامه به لزوم حمایت و پی‌ریزی آموزش های مناسب در زمینه ارز‌های دیجیتالی اشاره کرد  :

بانک مرکزی لازم است به جای فیلتر کردن سایت‌ها، دوره‌های آموزشی لازم برگزار کند. آشنایی با ارز دیجیتال، برقراری امنیت بازار ارز دیجیتال، چگونگی ورود و استخراج از بازار ارز دیجیتال و هزاران موارد دیگر می‌تواند از جمله این دوره‌های آموزشی باشد. بازار ارز دیجیتال این پتانسیل را دارد که کشور را از رکود اقتصادی نجات دهد. تنها راهی که برای دور زدن و یا مقابله با تحریم‌ها وجود دارد، بحث ارزهای دیجیتال است.

اگر ارز دیجیتال ملی وارد میدان شود، امکان فروش نفت به تمامی کشور‌ها از این طریق بوجود خواهد آمد و دیگر حتی نیاز به جابه‌جایی حتی یک دلار نخواهد بود، چرا که از ارز دیجیتالی خودمان استفاده می‌کنیم. همچنین می‌توانیم در چرخه‌های اقتصادی درون کشور از ارز دیجیتال استفاده کنیم و در مجموع کفه ترازو را به نغع خودمان پایین بیاوریم.

مرجع قیمت ارز دیجیتال در ایران
وب‌سایت IR-XE در نمایشگاه الکامپ 97 تهران. (اعتبار : تکراتو)

وب‌سایت IR-XE بیش از یک سال است که به عنوان مرجع قیمت ارز دیجیتال در ایران به فعالیت مشغول است. آنطور که علیدادی می‌گوید سایت‌هایی که کار خرید و فروش ارز دیجیتال را به طور مستقیم انجام می‌دهند با فیلترینگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مسدودسازی‌ها هنور گریبان سایت‌های دیگری که به عنوان واسطه عمل می‌کنند را نگرفته است. ایشان ادامه می‌دهد:

هنوز قوانین مشخصی در این زمینه وجود ندارد اما امیدواریم حمایت‌ها افزایش یابد. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ارزهای دیجیتالی وارد میدان خواهند شد، پس بهتر است از همین الان زمینه‌ها را برای فرهنگ‌سازی و ایجاد قوانین مربوطه مهیا کنیم.


بیشتر بخوانید : استفاده از بیت کوین برای دور زدن تحریم ها ؛ ارزهای رمزپایه و شکست تحریم‌های بین‌المللی


هنوز مشخص نیست که آیا وب‌سایت‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال دچار فیلترینگ خواهند شد و یا شرایط و بسترهای لازم برای ادامه فعالیت‌های آنها در ایران بوجود خواهد آمد. وی در پاسخ به پرسشی در مورد آینده این کسب و کار بیان داشت :

با صحبت‌هایی که وزیر ارتباطات، آقای جهرمی، انجام داده‌اند و سایر اخباری که ما از حمایت‌های بانک ملی و فعالیت‌های انجام شده در مجلس رصد می‌کنیم، به نظر می‌رسد باید چشم به راه حمایت‌ها باشیم. متاسفانه امروز عموم مردم ارزهای دیجیتال را با پول‌شویی می‌شناسند. در حالی که ارز دیجیتال دنیایی بزرگتر از این حرف‌هاست که می‌توان به واسطه آن نظام بانکی‌مان را با تحول همراه کنیم. باید در نظر داشته باشیم که ارز دیجیتال صرفا یک پول نیست و می‌توان از آن در زمینه قراردادهای هوشمند و موارد دیگر استفاده کرد.

من گمان می‌کنم که ارزهای دیجیتال انقلاب جدیدی در اقتصاد سراسر دنیاست. اگر از همین امروز بتوانیم نیروهای نخبه در این زمینه تربیت کنیم، مطمئنا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

این عضو تیم وب‌سایت IR-XE در خصوص انگیزه‌ها برای شروع چنین کسب و کاری بیان داشت:

نخستین نکته رشد چشمگیر تقاضا برای ارزهای دیجیتال بود و این موضوع خود به نحوی به دلیل افزایش قیمت آن بود. در حالی که ورود مردم به این بازار روز به روز بیشتر می‌شد، بازار ارزهای دیجیتالی با عدم شفافیت مواجه بود. همین موارد نیاز برای وجود یک بستر امن که هویت خریداران و فروشندگان آن در آن مشخص باشد، را به وجود آورد. به علاوه خرید و فروش‌ها در چنین بستری می‌بایست با ریال انجام بگیرد تا از خروج ارز جلوگیری شود. حتی بهتر از خرید و فروش با ریال، خرید و فروش ارزدیجیتال با رمز ارز ملی است که منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد.

علیدادی در ادامه در خصوص رقبای خود در این عرصه اذعان داشت:

در زمینه خرید و فروش ارز دیجیال یک وب‌سایت دیگر نیز به فعالیت مشغول است. ولی وبسایتی که ما طراحی کرده‌ایم بازخورد بیشتری دارد، به گونه‌ای که کانال اطلاع رسانیما بیش از 4 هزار نفر عضو دارد. همچنین بسیاری از کاربران وب‌سایت ما به تبادل ایده با یکدیگر مشغول هستند. وب‌سایت IR-XE به عنوان نخستین وبسایت فعال در این زمینه، 250 کاربر دارد که اهراز هویت کامل شده‌اند و اطلاعاتی نطیر شماره‌تلفن، قبض و تراکنش‌های آنها موجود است. به همین دلیل است که خود را سایت مرجع این حوزه لقب می‌دهیم.

وب‌سایت IR-XE پیش از شروع موج فیلترینگ سایت‌های ارز دیجیتالی فعالیت خود را آغاز کرده بود. این وبسایت کار خود را با تبلیغات گوگل ادوردز شروع کرده و در هنگامی که افزایش قیمت ارز دیجتال بسیار زیاد بود، بازخوردهای فراوانی کسب کرد. مدیریت وب‌سایت IR-XE در این مدت کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و توانسته‌اند به عنوان سایت مرجع ارز دیجیتال در ایران به شهرت برسند.

امروزه فروشنگان معتبر ارزهای دیجیتال در سراسر کشور جذب وب‌سایت IR-XE شده‌اند و بخش عمده‌ای از خرید و فروش‌ها در بستر IR-XE به انجام می‌رسد.

بیشتر بخوانید :

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر