;
coinex

رمز دوم پویا چیست ؛ روش فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف چگونه است؟

رمز دوم پویا ، رمز دوم یک بار مصرف یا رمز OTP روش جدیدی برای انجام تراکنش‌های مالی است که در آن دیگر نیازی به رمزهای دوم ثابت پیشین نخواهد بود.

رمز دوم پویا یا رمز او.پی.تی به منظور افزایش امنیت کاربران در انجام تمامی تراکنش‌های خرید و انتقال وجه اینترنتی برای مشتریان تمامی بانک‌ها اجباری خواهد بود. به بیان دقیق‌ از ۱۵ دی‌ماه سال جاری تمامی رمز‌های دوم ثابت یا ایستا غیرفعال و غیرقابل استفاده خواهد بود.

استفاده از رمز پویا احتمال دزدی و سرقت اینترنتی از حساب بانکی مشتریان، به ویژه در سرقت‌های فیشینگ را به طور قابل توجه‌ای کاهش خواهد داد. به عبارت دیگر سارقین حتی در صورت در اختیار داشتن اطلاعات حساب یا کارت بانکی مشتری بدون داشتن سیم‌کارت صاحبحساب امکان دسترسی و برداشت از آن نخواهند داشت.

رمز دوم پویا یا رمز یک بار مصرف یا رمز OTP ؛ روش فعالسازی رمز دوم پویا چیست؟

رمز دوم پویا یا رمز دوم یک بار مصرف (One Time Password که اختصارا OPT نیز خوانده می‌شود) یک کد هفت رقمی است که ب پس از هر بار تولید تنها ۶۰ ثانیه اعتیار خواهد داشت و در نتیجه تنها می‌توان برای انجام یک تراکنش از آن استفاده کرد. آنطور که بانک مرکزی اعلام کره با شروع دی‌ماه ۱۳۹۸ رمز های دوم ایستا غیرفعال و رمز دوم پویا جایگزین آن خواهد شد.

بانک‌های مختلف شیوه‌های مختلفی را برای دریافت رمز دوم پویا برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند ولی در عمده موارد از زمره یکی از سه مورد زیر خارج نیست. شما می‌توانید از بانک مرجع خود بپرسید که به چه روشی می‌توان رمز دوم پویا دریافت کرد.

دریافت رمز دوم یک بار مصرف توسط اپلیکیشن‌های بانک مربوطه: در راستای استفاده از این روش ابتدا باید اپلیکیشن بانک صادر کننده کارت بانکی‌تان را از درگاه‌های رسمی دانلود و نصب کنید. پس از فعالسازی اپلیکیشن، هر زمان که به انجام یک تراکنش مالی به صورت اینترنتی، نظیر پرداخت قبض یا خرید نیاز داشتید، با استفاده از اپ این کار را نجام دهید.

دریافت رمز دوم پویا با استفاده از پیامک: این مورد نیز یکی دیگر از روش‌های استفاده از رمز دوم پویاست که در آن هنگام انجام یک تراکنش در اپلیکیشن پرداخت (مثلا اسنپ) گزینه‌ای تحت عنوان دریافت رمز دوم یک بار مصرف قرار داده خواهد شد که پس از انتخاب آن، رمز OTP برای شما ارسال خواهد شد.

دریافت رمز OTP با استفاده از کدهای دستوری یا USSD: در این روش نیز با وارد کردن کد دستوری رسمی اعلام شده از سوی بانک مرجع می‌توان رمز دوم پویای لازم برای انجام تراکنش را دریافت کرد.

تذکر: برای فعال کردن رمز دوم یک بار مصرف یا اصطلاحا پویا سازی رمز دوم به هیچ عنوان نیازی به ارائه اطلاعات کارت بانکی خود از هیچ یک از طرق گفته شده ندارید، احتمال دارد شیادانی بخواهند از این طریق از حساب شما برداشت کنند.

بانک‌ها در حال آمده سازی بستر دریافت رمز دوم پویا

حدودا چهار هفته از اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر فعال کردن رمز دوم پویا توسط مشتریان می‌گذرد. در طول این یک ماه بانک‌ها در تلاش بودند تا زیرساخت‌های خود را برای دریافت رمز دوم یک  بار مصرف توسط مشتریان به یکی از شیوه‌‌های گفته شده آماده کنند. گزارش‌ها حاکی است که هنوز برخی بانک‌ها نظیر پاسارگاد، گردشگری و سامان بستر پیامکی خود را راه‌اندازی نکردند. البته آنها قول اول دی‌ماه را داده‌اند.

رمز دوم پویا
رمز دوم پویا

به عنوان مثال مدیر بانکداری الکترونیک سامان در گفتگو با پیوست با اشاره به اینکه «امکان دریافت رمزپویا از طریق اپلیکیشن که فراهم است.» عنوان کرد: «برای دریافت رمزپویا از طریق پیامک، ما در نظر داشتیم این امکان به صورت هماهنگ و هم‌زمان میان تمامی ابزارهای بانک سامان – شعبه، دستگاه خودپرداز و اینترنت- برقرار کنیم.» عباس میرزانبری در ادامه افزود:

زیرساخت ما برای ارائه این سرویس از طریق شعبه فراهم بود اما ما علاقه‌ای به کشیدن مشتریانمان به شعبه نداشتیم؛ از همین رو کمی تامل کردیم و به زودی مشتریان بانک سامان می‌توانند از طریق سایت بانک سامان و دستگاه‌های خودپرداز این بانک رمزدوم پویای خود را فعال کنند.

بانک گردشگری نیز هنوز از طریق پیامک امکان فعال کردن رمز دوم پویا را فراهم نکرده است. اما شاهد تعبدی، مسئول مربوطه در بانک گردشگری در این زمینه می‌گوید: «در تاریخ ابلاغی بانک مرکزیامکان استفاده مشتریان این بانک از سامانه هریم برای دریافت رمز پویا بر بستر پیامک فراهم خواهد شد.»

آقای تعبدی می‌گوید تنها ۲ درصد از مشتریان این بانک رمز دوم یک بار مصرف خود را فعال کرده‌اند. این رقمی است که متصدیان بانک پارسیان نیز به آن اشاره می‌کنند. پارسیان نیز دیگر بانکی است که هنوز به طور کامل بستر دریافت رمز دوم پویا را برای مشتریان خود فراهم نکرده‌ است. خوشکار،‌ رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد، نیز در این زمینه می‌‌گوید:

اگر مشکلی ایجاد نشود، تا پایان آذرماه به سامانه هریم متصل می‌شویم و مشتریان می‌توانند رمز دوم پویا خود را از طریق پیامک دریافت کنند. بانک پاسارگاد هم با پیامک و هم در شبکه‌های اجتماعی در مورد رمز دوم پویا و نحوه فعال‌سازی آن اطلاع‌رسانی کرده است.

با وجود اطلاع رسانی‌هایی که در این زمینه از سوی شبکه بانکی کشور صورت گرفته است، اما تعداد مشتریانی که به این امر مبادرت ورزیده‌اند چندان زیاد نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با شروع دی‌ماه و از کار افتادن رمزهای دوم ایستا و ثابت بخش قابل توجه‌ای از کاربران بانکی با مشکل ایجاد شوند.

آنطور که بانک مرکزی برنامه‌ریزی کرده، همه افرادی که به خرید اینترنتی یا از طریق اپ‌های مختلف اقدام به انتقال وجه اقدام می‌کنند و نیز آنهایی که فعالیت‌های بانکی دیگر نظیر پرداخت قبض یا انتقال وجه را بدون حضور فیزیکی انجام می‌دهند، به رمز دوم پویا نیاز دارند و باید هرچه سریع‌تر اقدام به دریافت آن کنند.

بیشتر بخوانید:

منبع: peivast

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر