coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

بیوتکنولوژیست چینی به جرم «تولید انسان تراریخته» به زندان افتاد

بیوتکنولوژیست چینی که مدعی بود نخستین انسان‌های تغییر ژنتیکی داده شده را تولید کرده حدودا ۴۳۰ هزار دلار جریمه و در دادگاهی در چین به سه سال زنده محکوم شد.

«هی جیانکوی» (He Jiankui) متهم به نجام «اعمال پزشکی غیرقانونی» بود. کمتر از دو سال پیش در دادگاهی در شهر شنژن چین برای آقای جیانکوی و دو همکارش به دلیل نقض قوانین و اخلاقیات چین در زمینه دستکاری DNA جنین مورد پرونده‌ای باز شد.

آنطور که خبرگزاری دولتی «ژینهوا» می‌گوید مقامات چینی دریافتند که این دانشمندان اوراق قانونی را جعل کرده‌اند. سرانجام او و همکارانش در برابر این اتهامات گناهکار شناخته شدند.

جامعه علمی آقای جیانهو را به دلیل استفاده از تکنولوژی دستکاری ژنتیکی «کریسپر» (CRISPR) برای دستکاری ژن‌های CCR5 انسانی محکوم کردند. ویروس HIV با استفاده از این ژن‌ها انسان را آلوده می‌کند. هدف از مطالعه این بیوتکنولوژیست چینی دستکاری ژنتیکی یک دوقلوی دختر برای ایمن شدن در برابر بیماری ایدز بود،‌ نوزادانی که هر دو والدشان به ایدز مبتلا بودند.

بیوتکنولوژیست چینی به دلیل دستکاری ژنوم انسان به زندان محکوم شد

تکنیک کریسپر/کس۹ (CRISPR/Cas9)، که از نوعی سیستم ایمنی در باکتری‌ها منشاء گرفته است، این امکان را به دانشمندان می‌دهد تا ژن‌های انسان را تغییر دهند. (اصطلاحا Cut و Paste کنند) با این شیوه می‌توان برخی ژن‌های خاص را از DNA حذف و جایگزین کرد.

با این حال تعدادی از متخصصان کار دانشمند چینی را غیراخلاقی و از نظر علمی‌ «دارای نقص» می‌دانند. مثلا در یک مقاله که در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی چاپ شد، دو محقق نشان دادند که برای جلوگیری از انتقال HIV به جنین لزومی به استفاده از دستکاری ژنی وجود ندارد و برای نوزادان نیز خوب نیست.

هی جیانکوی

نویسندگان مقاله مذکور کار دانشمند چینی را «پوچ» و کیفیت علمی آن را «بسیار ضعیف و سطحی» توصیف می‌کنند. آنها می‌گویند‌ «مقامات بررسی کاملی از داده‌های اصلی انجام داده‌اند و حقایق را برای جامعه علمی و عموم مردم فاش کرده‌اند.»

{مترجم: مشخص نیست به دلیل بایکوت رسانه‌ای یا ترس، اما تاکنون هیچ حمایتی از وی بازتاب داده نشده است. رسانه‌ها پیش از این کار جیانکوی را دستاورد علمی به شمار می‌آورند، اما اکنون با تغییر سیاست سعی دارند چهره‌ای منفی از بیوتکنولوژیست چینی نشان دهند. آیا استفاده از واژه‌های «پوچ»، «ضعیف» و «سطحی» برای توصیف یک کار علمی در متن خبرها نشانه‌هایی از یک جریان خبری‌اند؟}

آقای جیانکوی پیشتر در نوامبر 2018 در دومین گردهمایی بین‌المللی ویرایش ژنوم انسان، نتایج کار خود بر ژنوم نوزادان را ارائه کرد که پس از آن به سرعت تعلیق شد.

بیشتر بخوانید:

منبع: cnet

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر