;
coinex

ویروس کرونا و اپیدمی نادانی ؛‌ کود الاغ ماده ضد کرونا هر کیلو 150 هزار تومان در دیوار

کود الاغ ماده ضد کرونا با «یک دنیا خاصیت» در دیوار به قیمت سرسام‌آور فروخته می‌شود. احتمالا همین روزها محققان کمپانی فایزر (Pfizer) رهسپار ایران خواهند شد!

قرار نیست کسی خواص درمانی گیاهان را کتمان کند. قرار نیست کسی خدای ناکرده طب سنتی را زیر سوال ببرد. اما دزدی، شایعه پراکنی و «با درد مردم کاسبی کردن» نباید جایی در بازار گیاهان دارویی داشته باشد. شیوع ویروس کرونا (COVID19) در سراسر جهان موجب شده سازمان بهداشت جهانی اعلام وضعیت اضطراری کند. اما آیا اپیدمی ویروس کرونا خطرناک‌تر است یا اپیدمی دروغ و نادانی؟

آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران ؛ گزارش لحظه به لحظه تکراتو

با یک وبگردی معمولی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی با حجم قابل توجه‌ای از مطالب مواجه می‌شویم که نسخه اپیدمی 2020 ویروس کرونا را با سیر، زنجبیل، عرق نعنا و مرکبات و تحت عنوان «داروهای گیاهی پیشگیری از ویروس کرونا» می‌پیچند، با «جدیدترین اظهارنظر پروفسور سمیعی» می‌آمیزند و مهم‌تر از همه «کسب و کارهای کاذب یک شبه» به راه می‌اندازند.

کود الاغ ماده ضد کرونا هر کیلو 150 هزار تومان در دیوار به فروش می‌رسد

با اپیدمی دروغ و نادانی چه می‌کنی؟

مسئله سر سیر و زنجبیل و عرق نعنا نیست. مسئله این است که یک دارو برای آنکه به مصرف کننده فروخته شود، باید از مقامات بهداشت و درمان مجوز کسب کند، ترکیبات شیمیایی و اثرات بیولوژیک آن و حتی اثرات جانبی‌اش مشخص شود و در نهایت مسئولان ذی‌صلاح بهداشت و درمان هستند که مجوز استعمال و خرید و فروش‌، آن هم توسط مراکز مجاز، را صادر می‌کنند، نه کانال تلگرامی «معجزه گیاهان دارویی»!

مسلما تحت چنین شرایطی اگر در صورت مصرف این به اصطلاح داروها مشکلی گریبان مصرف‌کننده را بگیرد، مقصران اصلی فروشنده‌ای که داروی غیرمجاز می‌فروشد و شخص مصرف کننده هستند که یا اطلاعات کافی ندارد و یا به توصیه‌ها توجه‌ای نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا چیست؟ همه چیز درباره منشا، علائم، درمان و خطرات کرونا ویروس

استفاده از ماسک N95 تنها راه پیشگیری از ویروس کرونا جدید است

این روزها اما بازار نسخه پیچی‌های غیرکارشناسی و «تنها داروی پیشگیری از ویروس کرونا» حسابی داغ است. از «دارو»های موضعی و خوراکی گرفته تا «دارو»های استنشاقی نظیر اسفند و عنبرالنسا (کود الاغ). تا آنجا که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار این اقلام را «پرفروش‌ترین اقلام میوه و تره‌بار در هفته گذشته» می‌نامد. از سویی دیگر بازار کاذب فروش اسفند و عنبرالنسا به سایت‌هایی نظیر دیوار نیز راه پیدا کرده است.

به یک مورد آگهی در اپلیکیشن دیوار توجه کنید: «دود عنبرالنسا کمک قابل توجه‌ای به از بین بردن ویروس های معلق در هوا (ضدعفونی کردن فضای داخل اتاق) میکند. عرضه عنبرنسا الاغ ماده مستقیم از روستا بسته ١٠٠ گرمی ١۵٠٠٠ تومان». یعنی به عبارتی هر کیلوگرم از این ماده به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

کود الاغ ماده ضد کرونا
آگهی فروش عنبرالنسا در دیوار

پزشکان و متخصصان بهداشت به درستی یکی از راه‌های مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا را تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی می‌کنند. همین موضوع کافی است تا مصرف خوراکی‌هایی مانند سیر و زنجبیل به نقل اصلی محافل مجازی تبدیل شود و جملگی از «پادزهر کرونا» و «تنها را پیشگیری از ویروس کرونا» خبر بدهند. این مسئله موجب شد تا در عرض مدت کوتاهی قیمت مرکبات و سیر و زنجبیل به مقدار قابل توجه‌ای افزایش پیدا کند.

فارغ از افزایش قیمت باید به کمیاب شدن آنها نیز اشاره کرد. حتی گفته می‌شود مردم برای تهیه این موراد در مقابل میوه فروشی ها صف می‌کشند. در بازارهای فروش اینترنتی نیز اوضاع به همین ترتیب است. مثلا گزارش شده که هر کیلو عنبرالنسا (کود الاغ ماده ضد کرونا) بین ٧۵ تا ١۵٠‌هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. در یکی از این آگهی‌ها آمده است که کود‌ها متعلق به الاغ جوان و ماده است و خاصیت ضدعفونی قوی‌تری دارد و از طالقان برای مشتریان ارسال می‌شود.

در یک آگهی دیگر بسته‌های ۳۰۰ گرمی کود الاغ ماده ضد کرونا هر کدام به قیمت ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت اسفند نیز که تا پیش از این در بازار حدودا کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بود حالا به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دوست گرامی علم آتش زنمون کجاست؟ آخوند تبریزیان هیچ نسخه ای برای مقابله با کرونا ندارند؟ آیا از نسخه بنفشه استفاده کرده و دجار مشکلات حادتری شده اند؟

    پاسخ