;
coinex

مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران ؛ اپیدمی کرونا در ایران چگونه رخ داد؟

انتشار ویروس کرونا در ایران مطابق اعلام رسمی از ۲۹ بهمن سال جاری آغاز شد. مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران کجاست؟ با ادامه این نوشتار همراه باشید.

تاکنون مطابق آمار رسمی مقامات وزرات بهداشت بیش از ۲۹۰۰ نفر در ایران به ویروس کرونای جدید مبتلا هستند. متاسفانه از این تعداد ۹۲ تن جان خود را از دست داده‌اند. همچنین مطابق آخرین آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران بیش از ۵۵۲ نفر از مبتلایان بهبود پیدا کرده‌اند.

مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران کدام شهر است؟

کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت،‌ صبح امروز ۱۵ اسفند با انتشار ۲ توئیت طرح اولیه نقشه‌های احتمالی انتشار ویروس کرونا در ایران از مبدا دو شهر کلیدی اپیدمی یعنی قم و گیلان، منتشر کرد. موضوعی که در مشخص شدن مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار حائز اهمیت است.

مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران
دکتر کیانوش جهانپور، @drjahanpur ، با انتشار این نقشه در توئیتر خود نوشت: «اتود اولیه نقشه انتشار #کرونا از مبدا #قم بر پایه اطلاعات تردد مبتلایان»

پس از انتشار این توئیت بحث میان مردم در توئیتر بالا گرفت. مثلا MahmoudReza Pourkarim که خود را استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز معرفی کرده است، در واکنش به توئیت آقای جهانپور نوشت: «خدا رو شاهد میگیرم که این تصویر از نحوه توزیع یک پاتوژن برای اپیدمیولوژیست ها و ویروس شناسها چقدر تلخِ. اما خوشحالم که با واقعیت داره صریح و شفاف بر خورد میشه. به امید روزهای خوب و درس گرفتن! حداقل به پیام بزرگان توجه شود! #ارزش_قرنطینه_اولیه»

بیشتر بخوانید:

بسیاری از کاربران به موضوع قرنطینه شهر قم اشاره کردند. البته این اولین بار نیست که چنین چنین بحثی باز می‌شود. کاربر دیگری با نام مستعار oldehsan که خود را رزیدنت ارتوپدی معرفی می‌کند، در واکنش به این توئیت نوشت:‌ «اگر درخواست قرنطینه ندادید و این نقشه رو منتشر می کنید که باید به درایت شما شک کرد. اگر درخواست قرنطینه کردید و عده ای مخالفت کردند که به نظر همینگونه است، باید شفاف اعلام کنید تا ملت بفهمن مسئول از بین رفتن عزیزانشون چه کسانی هستند و چرا؟»

بحث قرنطینه و مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران آنچنان بالا گرفت که نهایتا آقای جهانپور به آن واکنش نشان داد. رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت با «غیرممکن» خواندن قرنطینه یک شهر، در توئیت دیگری نوشت‌:‌

قرنطینه کامل یک شهر و یک استان، نه ممکن است و نه مطلوب. تنها راه ممکن، اعمال محدودیت در تردد و کاهش سفرهای غیر ضرور و اقناع عموم به کاهش مراودات است. قرنطینه کامل شهر بویژه در ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی ما لزوما هزینه_اثربخشی ندارد، بلکه تالی فاسد هم خواهد داشت.

کیانوش جهانپور
آخرین توئیت کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر