;
coinex

معرفی و آموزش کار با سامانه شاد ؛ شبکه آموزشی دانش آموزان در دوران کرونا

معرفی و آموزش کار با سامانه شاد را در این نوشتار به بررسی می‌گذاریم. این سامانه‌ای برای آموزش مجازی به دانش‌آموزان در دوران کرونا است.

ویروس کرونای جدید در ایران بیش از هر زمان دیگری گسترش پیدا کرده است و این موضوع روند تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان را بسیار با اخلال مواجه کرده است. وزارت آموزش و پرور در همین راستا پلتفرمی تحت عنوان شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را با همکاری همراه اول توسعه داده است تا آموزش مجازی دانش‌آموران در زمان تعطیلی مدارس در دوران شیوع گسترده ویروس کرونا برقرار باشد.

در این نوشتار توضیح خواهیم داد که سامانه شبکه آموزشی دانش آموزان چیست و آموزش کار با سامانه شاد چگونه است. با استفاده از سامانه شاد آموزش و پرورش از مربیان پیش دبستانی تا دبیران مدارس می‌توانند روند آموزش دانش‌آموزان خود را ادامه دهند.

معرفی و آموزش کار با سامانه شاد

شبکه آموزشی دانش آموزان در دوران کرونا

در شروع آموزش کار با سامانه شاد باید گفت که این سامانه با استفاده از پایگاه shad.medu.ir در دسترس است و برای ورود به آن به اطلاعات هویتی برای احراز نیاز است. برای ورود به سامانه شاد باید کد ملی، شماره موبایل، تاریخ تولد و سریال شناسنامه خود را در کادرهای مربوطه در سایت وارد کنید و در نهایت بر روی گزینه «ورود به گروه کلاس من» کلیک کنید.

همچنین برای استفاده از این سامانه گفته شده که دانش آموزان نیاز است تا یکی از اپلیکیشن های پیام رسان داخلی نظیر سروش، آپ‌گپ، بله، گپ یا روبیکا را بر روی گوشی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنند.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با سامانه شاد

نحوه راه اندازی سامانه شاد چگونه است؟ خب برای شروع ورود به شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) طی سه مرحله از سوی مدیر مدرسه، معلمان و دانش آموزان باید به انجام برسد. پیش از آن لازم است بدانید که هر یک از عوامل گفته شده یعنی از جمله کارکنام مدرسه از یعنی مدیر، معلم، معاونین، دانش آموزان و نیز اولیاء آنها جهت استفاده از این شبکه، لازم است تا یکی از پیام‌رسان‌های داخلی را روی اسمارت‌فون خود نصب کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین نرم افزارهای وبینار در سال 2020 ؛ چگونه جلسه یا کلاس آنلاین برگزار کنیم؟

آموزش کار با سامانه شاد شامل مراحل زیر است:

مرحله اول : راه اندازی مدیر مدرسه

سامانه شاد مدیر
آموزش کار با سامانه شاد
  1. پیام رسان داخلی مورد نظر برای ورود به سامانه شاد باید انتخاب شود.
  2. پیام رسان مذکور باید روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر مدیر نصب باشد.
  3. مدیر به قسمت شبکه اجتماعی دانش آموزش رفته و کد ملی را ثبت می‌کند.
  4. مدیر کلاسها، معلمان و دانش آموزان هر کلاس مشاهده و تایید می‌کند.

مرحله دوم : راه اندازی معلمان

  1. معلمان باید اطلاعات خود را در سامانه شاد وارد کنند.
  2. نرم افزار پیام رسان فوق‌الذکر توسط معلمان بر روی اسمارت‌فون نصب شود.
  3. گزینه معلم (مشاهده کد ملی و گروه‌های کلاس) انتخاب شود.
  4. صحت اطلاعات به تایید معلم برسد.

مرحله سوم : راه اندازی دانش آموزان

  1. اطلاعات دانش آموز در سامانه شاد ثبت شود.
  2. پیام رسان انتخابی توسط مدیر مدرسه توسط دانش آموز نصب شود.
  3. گزینه دانش آموز انتخاب و با کلیک بر روی shad.medu.ir به صفحه اصلی شاد وارد شوید.
  4. اطلاعات درخواست شده را تایید کنید با کلیک روی لینک کلاس ها وارد شوید.

آموزش کار با سامانه شاد: نحوه ورود اولیه

وزارت آموزش و پرورش برای استمرار آموزش دانش آموزان توسط معلمان سامانه شاد را توسعه داده است. این یکی از مهم ‌ترین راه کارهای در نظر گرفته شده در دوران شیوع کرونا و قرنطینه است که شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» نام گرفته است. برای ورود به سامانه شاد مراحل زیر را طی کنید:

ورود به سامانه شاد
آموزش کار با سامانه شاد
  1. آدرس پایگاه سامانه شاد را در مرورگر خود وارد کنید: shad.medu.ir
  2. مراحل تایید هویت دانش آموز که شامل تایید اطلاعاتی از قبیل شماره همراه (شماره حین ثبت نام) ، کد ملی ، شماره شناسنامه ، تاریج تولد و عبارت امنیتی است، انجام شود.
  3. در انتها بر روی دکمه «ورود به گروه کلاس من» کلیک کنید. با این کار به گروه کلاسی ایجاد شده توسط مدیر مدرسه در پیام‌رسان داخلی مذکور هدایت خواهید شد.

اخیرا وزارت آموزش و پرورش  اطلاعیه در خصوص نحوه شکل‌گیری شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) منتشر کرده و توضیحاتی را ارائه داده است. در این بیانیه آمده است که شیوع ویروس کرونای جدید (SARS-COV02) به «گسست ارتباطات حضوری بین معلمان و دانش‌آموزان در بیش از ۷۰۰ هزار کلاس و ۱۰۰ هزار مدرسه» منجر شده است. در بخش دیگر از اطلاعیه آمده:

آموزش و پرورش در گام اول با هماهنگی با صداوسیما اقدام به پخش زنده دروس باقی‌مانده کند ولی این اقدام به دلیل یکسویه بودن و فضای غیر تعاملی تأمین کننده نیازهای آموزشی دانش‌آموزان نبوده است.

مسائل دیگری نیز در این خصوص در اطلاعیه عنوان شده که از جمله مهمترین آنها باید به: اختصاصی نبودن پیام‌رسان‌های بومی، عدم همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای تست‌های مورد نیاز، عدم تأمین ویژگی‌های خواسته شده آموزش و پرورش و امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان در بستر پیام رسان‌های بومی اشاره کرد. به نظر می‌رسد به این دلایل آموزش و پرورش تصمیم به راه‌اندازی شبکه اختصاصی کرده باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب روبیکا برای کامپیوتر ؛ استفاده از روبیکا روی ویندوز چگونه است؟

این وزارت خانه و شرکت همراه اول برای ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) و راه‌اندازی این شبکه در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۹ تفاهمنامه‌ای امضاء کرده است. بنابر اعلام آموزش و پرورش تعداد نصب این نرم افزار به بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. بیش از ۹۰ درصد مدیران دوره ابتدایی به سامانه و راه‌اندازی محیط مجازی برگزاری کلاس‌ها ورود کرده‌اند که در این موضوع در طول این مدت کوتاه نشان می‌دهد که تصمیم اتخاذ شده درست و سریع بوده است.

بیشتر بخوانید:

در اطلاعیه مذکور با اشاره به ابراز خرسندی از مالکیت انحصاری آموزش و پرورش بر پلتفرم اختصاصی خود،‌ آمده است که اجازه ایجاد انحصار از هیچ نوعش به هیچ بخش و گروهی از جمله پیام رسان‌ها داده نشده است. شب گذشته، مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ در صفحه توییتر خود از همکاری انحصاری روبیکا و آموزش پرورش در رابطه با راه اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموزان خبر داد و نوشت:

۴۵ روز پیش آموزش و پرورش به دلیل تعطیلی مدارس از پیام‌رسان‌ها خواست با اتصال API آموزش و پرورش، شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزشی شاد را بر بستر خود پیاده‌سازی نموده و به عنوان یک بستر ارتباط رایگان و فراگیر، میزبان دانش‌آموزان و معلمان باشند.

پیام‌رسان گپ و سروش و آیگپ و بله و روبیکا پس از پیاده‌سازی خواسته‌ها و فلوچارت مورد نظر آموزش و پرورش و اینتگریشن یا API شاد، کار را تحویل آموزش و پرورش دادند.

یک پروژه ملی با حضور همه پیام‌رسان‌های فعال در کشور در حال شکل‌گیری بود اما آموزش و پرورش ۱۵ فروردین درخواست جدیدی مطرح کرد. اینکه دانش‌آموزان در یک فضای ایزوله از سایر کاربران پیام‌رسان باشند.

این خواسته نیز در کمتر از ۴۸ ساعت توسط پیام‌رسان‌ها در قالب kid mood پیاده‌سازی و تحویل شد. تیم‌های فنی پیام‌رسان‌ها برای رساندن این قابلیت شبانه‌روزی مشغول بودند. بیش از ۸۰ هزار مدرسه حساب کاربری خود را در این پیام‌رسان‌ها فعال کرده و همه منتظر رونمایی رسمی از شاد بودیم.

ناگهان در ۲۱ فروردین آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای از همکاری انحصاری خود با پیام‌رسان روبیکا در قالب یک کلاینت اختصاصی به نان شاد رونمایی کرد و ۴۵ روز تلاش ۴ پیام‌رسان! هیچ! به همین راحتی ۴۵ روز هزینه، وقت و تلاش ۴ تیم پیام رسان که به دعوت آموزش و پرورش در ایام تعطیلی و کرونا تمام وقت و با تمام توان پای کار آمدند، یکجا پای مال شد و تامام. مبارک دوستان همراه اول و روبیکا باشه.

آغاز به کار رسمی شبکه شاد

آموزش کار با سامانه شاد چگونه است؟ در این زمینه سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از آغاز رسمی فعالیت شبکه «شاد» از امروز با حضور 8 میلیون دانش‌آموز خبر داد.  مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی آغاز به کار رسمی شبکه شاد اظهار کرد:

شبکه شاد چند روز است که فعالیتش را آغاز کرده است و از امروز به طور رسمی برای تمام مقاطع فعال شده است. حدود  ۱۰ میلیون کاربر در سیستم شاد عضو شدند و از این بین حدود ۸ میلیون دانش‌آموز هستند و امروز هم یک سری دیگر از دانش‌آموزان اضافه می شوند.

شرفی درباره دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات فنی نتوانستند وارد سیستم شوند، گفت:

هم کال سنتر و هم این سیستم پشتیبانی پاسخگوست و اگر خانواده‌ یا معلمی با مشکل برخوردند از آن طریق می توانند مشکلشان را اعلام کنند و پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی تلفن‌های همراه امکان نصب شاد را ندارند، خانواده‌ها چه کاری باید انجام دهند، بیان کرد: «یک بخش به نوع گوشی بر می‌گردد و مشکل آنجا پیش می‌آید که باید احراز هویت انجام گیرد که در نسخه تحت وب این امکان را گذاشتیم تا اگر خانواده نتوانست از گوشی استفاده کند از وب استفاده کند؛ برخی گوشی‌ها هم با یک آپدیت ساده قابل استفاده خواهد بود.» در خصوص آموزش کار با سامانه شاد و تدریس از طریق شبکه شاد توضیحات دیگری نیز وجود دارد.

آموزش کار با شبکه شاد
آموزش کار با شبکه شاد

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص راهنمایی به دانش‌آموزان و والدین برای استفاده از شبکه شاد ، افزود:

راهنمایی شامل مطلب، فیلم و تصویر از طریق کانال پشتیبان در اپلیکیشن شاد فراهم است و فیلم‌ها و مطالب راهنمایی در پورتال وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر امکان ارتباط آنلاین برقرار شده است، ادامه داد: «تا دیروز ۲۵۰ میلیون پیام بین دانش‌آموزان و معلمان مبادله شده و ۱۱ میلیون فایل آپلود و دانلود شده است؛ برخی مشکلات به اینترنت و برخی به فنی برمی‌گردد که مشکلات جمع‌آوری و سریع برطرف می‌شود.»

زنگ ورزش در شبکه شاد

آموزش کار با سامانه شاد چگونه است؟

بیماری کرونا گرفتاری‌های زیادی را برای دانش‌آموزان به وجود آورده و امر آموزش را با اخلال مواجه کرده است؛ موظفیم تدبیر کنیم و اجازه ندهیم آموزش دانش‌آموزان آسیب ببیند. یکی از آموزش‌هایی که مورد نیاز جامعه است، تربیت بدنی و تحرک جسمی است که هم در سلامت جسمی و هم در قوای ذهنی در یادگیری دروس موثر است بنابراین ما به همان میزان که به سایر دروس اهمیت می‌دهیم، درس تربیت بدنی را جدی گرفتیم.

بیشتر بخوانید:

حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ، با اشاره به ساحت‌های تربیتی در سند تحول بنیادین، تصریح کرد:

یکی از ساحت‌هایی که ما در امر تربیت موظفیم به آن توجه کنیم، ساحت جسمی و بدنی است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. در این دوره کرونایی روزانه 28 نوبت برنامه‌های آموزشی از تلویزیون پخش می‌شود و در شبکه آموزش هر روز قبل از شروع تدریس، زنگ ورزش و کلاس درس تربیت بدنی وجود دارد و به بچه‌ها آموزش‌های ورزشی ارائه می‌شود تا برای یادگیری دروس آماده شوند.

وزیر آموزش و پرورش،‌با اشاره به آموزش کار با سامانه شاد ، از وجود برنامه‌های ورزشی دیگری در قالب آموزش تربیت بدنی در تلویزیون خبر داد و خاطرنشان کرد:

علاوه بر برنامه «خانه پویا» در شبکه یک سیما، در شبکه «شاد» که همه دانش‌آموزان عضو هستند، نیز بخشی از برنامه‌ها را  به درس تربیت بدنی و سلامت اختصاص دادیم و در آنجا فیلم‌هایی با موضوع تربیت‌بدنی و سلامت برای دانش آموزان ارائه می‌شود.

شرفی درباره خانواده‌هایی که تلفن همراه ندارند یا چند فرزند و فقط یک تلفن همراه دارند، گفت:

برای چند دانش‌آموز در خانه با یک‌گوشی مشکلی نیست و همه با همان یک تلفن امکان ثبت‌نام در سیستم را دارند اما برای استفاده از سیستم، امکان برنامه‌ریزی کلاس‌های درس به صورت صبح و بعدازظهر هست و همچنین کل فعالیت داخل کلاس ذخیره‌ می شود؛ ضمن اینکه برای خانواده‌هایی که گوشی ندارند، نسخه تحت وب موجود است.

بیشتر بخوانید:‌

وی درباره برگزاری امتحانات پایان سال دانش‌آموزان اظهار کرد: درباره آزمون باید شورای عالی آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری کند. سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند، گفت:

برنامه‌های تلویزیونی با همکاری صدا و سیما ار شبکه‌های آموزش و ۴ پخش می‌شود ضمن اینکه راهنماهای آموزشی داریم که بسته و محتوا آماده کرده و در اختیار این دسته از دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

وی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در شاد نیز بیان کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی که اول مهر در سامانه سناد ثبت‌نام کردند با همان کد ۱۱ رقمی به عنوان کد ملی می‌توانند در سامانه شاد ثبت‌نام کنند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: webna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر