;
coinex

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه ؛ بهترین خوراکی ها برای بالا بردن ایمنی بدن کدامند؟

با شیوع ویروس فراگیر کرونا، اهمیت بالا بردن ایمنی بدن نیز برجسته تر شده است. اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه چه باید کرد؟

سیستم ایمنی بدن ما که از ارگانها، بافتها و پروتئین تشکیل شده است، نقش مهمی در حفاظت از بدن ما در قبال عوامل مخرب بیماری زایی چون ویروس ها و انواع باکتریهای مضر ایفا میکند. این سیستم ایمنی با فرایندهای خاصی با عوامل بیماری زا مبارزه کرده منجر به دفع سریعتر آنها از بدن میشود.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن با یک عامل بیماری زا در تماس باشد ، پاسخ ایمنی را ایجاد می کند. سیستم ایمنی بدن آنتی بادی را آزاد می کند ، که به آنتی ژن های موجود در پاتوژن ها متصل شده و آنها را می کشد. مصرف غذاهای خاص در رژیم غذایی ممکن است پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند.

در نتیجه در شرایطی چون امروز و با وجود بیماری کرونا و البته بنا به توصیه بسیاری از محققان بهتر است مصرف انواع داروها و آنتی بیوتیک ها را کنار بگذارید. حتی برای مقابله با سرماخوردگی نیز شما میتوانید با مصرف مناسب برخی مواد غذایی خصوصا میوه ها و سبزیجات به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

بهترین خوراکی ها برای بالا بردن ایمنی بدن

کارشناسان می گویند از آنجائیکه اهمیت بالا بردن ایمنی بدن در زمان گسترش بیماری های واگیر بیش از پیش مشخص می شود، مصرف برخی غذای سالم و غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه میتواند موثر بیفتد.

در همین راستا و در این مطلب به معرفی خوراکی هایی میپردازیم که در تقویت سیستم ذفاعی بدن با تغذیه موثرند.

آقطی؛ گیاهی مناسب برای بالا بردن ایمنی بدن با تغذیه

بوته آقطی سال‌هاست که استفاده درمانی دارد؛ همچنین برای ساخت شربت و شکلات مکیدنی مصرف می‌شود. عصاره آقطی دارای خاصیت ضدویروس، ضدسرطان و ضدالتهاب بوده و همچنین منبع غنی فلانوییدها (ترکیبات بیولوژیکی طبیعی) می‌باشد.

آقطی
عصاره آقطی می‌تواند عفونت های ناشی از آنفولانزا را درمان کند؛ بنابراین جزء بهترین خوراکی‌ها برای بالا بردن ایمنی بدن با تغذیه است.

از شربت آقطی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت سینوسی استفاده می‌شود. در گیاه‌درمانی، کاهش تورم غشاهای مخاطی، عامل درمان است. براساس تحقیقات، عصاره آقطی می‌تواند عفونت های ناشی از آنفولانزا را درمان کند؛ بنابراین جزء بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه است.

اثرات متقابل آقطی

آقطی فواید زیادی دارد؛ با این وجود، گاهی داروها اثرات متقابلی روی درمان می‌گذارند؛ بنابراین همیشه با پزشک خود برای مصرف داروهای جدید مشورت کنید.

آقطی روی چه داروهایی اثر می‌گذارد؟

  • ادرارآورها: آقطی ادرارآور می‌باشد؛ بنابراین، مصرف آن همراه با داروهای ادرارآور، تأثیر داروها را دوبرابر خواهد کرد.
  • ضد یبوست‌ها: آقطی ضدیبوست است؛ بنابراین، بهتر است همراه با سایر داروهای مسهل مصرف نشود.
  • هورمون‌ها: آقطی سیستم ایمنی را تحریک می‌کند؛ پس بهتر است با هورمون‌ها و سایر داروهایی که سیستم ایمنی را متوقف می‌کنند، مصرف نشود. افردی که داروهای توقف سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، باید قبل از انجام پیوند عضو، آقطی مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های ورزشی

  • شیمی‌درمانی: آقطی در روند شیمی‌درمانی اختلال ایجاد می‌کند و نباید همزمان با آن مصرف شود.
  • داروهای کنترل دیابت: آقطی قندخون را کاهش می‌دهد و بهتراست همراه با داروهای کنترل دیابت، مصرف نشود.
  • تیوفیلین: این درمان، مخصوص آسم و مشکلات تنفسی است؛ بنابراین توصیه می‌شود همراه با آن، آقطی مصرف نگردد؛ زیرا آقطی سطح خون را کاهش می‌دهد.

همه چیز درباره قارچ ها

تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

نمی‌دانید چگونه سیستم ایمنی بدن را با تغذیه تقویت کنید؟ قارچ بخورید. قارچ منبع غنی سلنیوم و ویتامین‌های گروه B، مانند ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد. این موادمعدنی و ویتامین‌ها برای تقویت هرچه بهتر سیستم ایمنی، ضروری هستند. قارچ سرشار از پلی‌ساکاریدها مانند شکر بوده؛ که از بهترین خوراکی‌ها برای بالا بردن ایمنی بدن می‌باشد.

قارچ
قارچ منبع غنی سلنیوم و ویتامین‌های گروه B، مانند ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد. این موادمعدنی و ویتامین‌ها برای تقویت هرچه بهتر سیستم ایمنی، ضروری هستند

یک خوراکی لذیذ برای تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

طعم لذیذ قارچ، می‌تواند مزه‌ی غذای شما را تحت تأثیر قراردهد. با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان با استفاده از آن، غذاهای لذیذ تهیه کرد:

  • تفت‌دادن، کباب و برشته کردن طعم بینظیری از قارچ به شما می‌دهد؛
  • اضافه‌کردن قارچ به خاگینه و املت، ترکیبی بسیارعالی درست می‌کند؛
  • به لازانیا و سوپ خود، قارچ اضافه کنید؛
  • میتوانید از طعم قارچ در همبرگر خود لذت ببرید؛
  • قارچ شکم پر نیز میتواند پیش‌غذای لذیذی باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020

همه‌چیز درباره میوه‌ی آسای؛ میوه ای غنی از آنتی‌اکسیدان

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

آسای، میوه ای به رنگ بنفش-سیاه و حاصل نخل آسای در برزیل، ترینیداد و برخی مناطق آمریکای جنوبی است. این میوه سرشار از رنگدانه‌هایی است که آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی می‌باشند. آن‌ها با پاکسازی رادیکال‌های ازاد، با استرس اکسیدکننده در بدن مقابله می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین مواد برای بالا بردن ایمنی بدن می‌باشند؛ بنابراین، الآن بهترین فرصت برای لذت بردن از توت آسای است!

آسای
آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین مواد برای بالا بردن ایمنی بدن می‌باشند؛ بنابراین، الآن بهترین فرصت برای لذت بردن از توت آسای است!

آسای؛ از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

چنان که گفته شد، توت آسای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و محرک سیستم ایمنی می‌باشد. محققان از آن به عنوان درمانی برای تمام بیماری‌ها یاد می‌کنند؛ بیماری‌هایی نظیر:

  • افزایش آنتی‌ژن های اختصاصی پپروستات؛
  • بیماری‌های قلبی عروقی و سنروم متابولیک؛
  • سرطان راست روده؛
  • یبوست؛
  • عفونت‌های قارچی، آنفولانزا، کووید۱۹.

همه چیز درباره صدف‌ها؛ این منابع سرشار دریایی

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

صدف‌ها منبع انرژی غذایی در دریا هستند. ۳ اونس از صدف‌های اقیانوسی شامل ۱۹۰درصد سلنیوم، ۴۵درصد آهن، و ۲۰درصد ویتامینC مورد نیاز روزانه می‌باشند؛ با تنها ۱۴۰کالری؛ همچنین این مقدار از صدف شامل ۱۶گرم از بهترین پروتئین‌ها است. این منبع سرشار همچنین دارای زینک و ویتامینA می‌باشد؛ که این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سیستم ایمنی، حیاتی هستند.

صدف ها
این منبع سرشار همچنین دارای زینک و ویتامینA می‌باشد؛ که این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سیستم ایمنی، حیاتی هستند.

 

روش‌های پخت صدف؛ از بهترین خوراکی‌های بالا بردن ایمنی بدن

بیشتر افراد صدف را به صورت خام می‌خورند. با ما باشید تا روش‌های مختلف خوردن صدف را معرفی کنیم:

  • پخت به روش راکفلر؛
  • خورش صدف؛
  • صدف شکم پر؛
  • صدف اسکالوپ؛
  • صدف کبابی.

منبع مغذی به نام هندوانه

تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

هندوانه تقویت‌کننده سیسم ایمنی است. دو پیمانه از این میوه دارای ۲۷۹میلی‌گرم پتاسیم، ۳۰درصد ویتامین A مور  نیاز روزانه و ۲۵درصد از ویتامین C موردنیاز روزانه می‌باشد؛ با فقط ۸۰کالری؛ همچنین هنداونه شامل ویتامین و گلوتاتیون نیز هست.

بدن برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی به این ویتامین‌ها، مواد مغذی و ترکیباتی مانند گلوتاتیون نیاز دارد.

هندوانه

۵شیوه برای خوشمزه‌تر کردن هندوانه

برش زدن، متداول‌ترین روش خوردن هنوانه است. ولی بیایید روش‌های دیگری برای لذت بردن از یکی از بهترین خوراکی ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه را بررسی کنیم:

  • با هندوانه، یک سالاد میوه آغشته به لیمو، عسل و نعنا درست کنید؛
  • نوشیدنی از مخلوط هندوانه، توت فرنگی و لیموناد؛
  • سالاد هندوانه و شاهی، با همراهی پنیرفتا
  • آب هندوانه یخ‌زده؛
  • نوشیدنی گازدار هندوانه، زنجبیل و لیمو.

جوانه گندم

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

جوانه گندم، قسمت درونی دانه گندم است و از مغذی‌ترین حبوبات شمرده می‌شود. این منبع غنی، شامل ویتامین‌های گروه B، زینک و ویتامینE می‌باشد. برای بهره‌بردن از فواید آن، مقداری جوانه به ماست، غلات صبحانه و نان و کیک خود اضافه کنید؛ همچنین می‌توانید با جایگزین کردن جوانه گندم به جای ارد سفید، ارزش غذایی و ویتامین‌های خوراکی خود را افزایش دهید.

جوانه گندم
این منبع غنی، شامل ویتامین‌های گروه B، زینک و ویتامینE می‌باشد.

چگونه از خوردن جوانه گندم لذت ببریم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

اکثر افراد جوانه گندم را به میوه، ماست یا غلات صبحانه اضافه می‌کنند؛ اما آیا دستورالعمل‌های دیگری برای استفاده از این منبع غنی وجود دارد؟ بله؛ خوشبختانه جوانه گندم بسیار تطبیق‌پذیر است و با اکثر غذاها ترکیب لذیذی می‌سازد.

  • برای درست کردن ماهی و مرغ پیچیده شده در نان، جوانه گندم را با سبزیجات معطر و ادویه مخلوط کنید؛
  • از جوانه گندم به جای خرده نان برای پخت رولت گوشت یا کوفته استفاده کنید؛
  • سیب پخته شده یا دسرهای مشابه را با جوانه گندم مغذی تر کنید.

دلایلی برای مصرف ماست کم‌چرب

تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه سالم

به توصیه متخصصان تغذیه، هرفرد باید روزانه سه نوع از لبنیات مصرف کند؛ مانند ماست کم‌چرب, که ۸اونس آن شامل ۱۱گرم پروتئین، ۲۵۰ کالری و ۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم می‌باشد؛ همچنین مقدار موردنیاز روزانه ویتامینB6، ویتامین D و ویتامین B2 را به ما می‌دهد.

ماست
ماست غنی از پروبیوتیک‌ها شامل اسیدوفیل لاکتوباسیل، لاکتوباسیل کازه ای و بیفیدوس می‌باشد؛ که سیستم ایمنی را تقویت کرده و مدت و شدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهند.

مقدار کافی ویتامین D و سایر موادمغذی برای قوی‌تر شدن سیستم ایمنی لازم است. ماست غنی از پروبیوتیک‌ها شامل اسیدوفیل لاکتوباسیل، لاکتوباسیل کازه ای و بیفیدوس می‌باشد؛ که سیستم ایمنی را تقویت کرده و مدت و شدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهند.

باکتری‌های روده برای هضم بهتر، سم‌زدایی و سیستم ایمنی قوی‌تر لازم اند؛ همچنین پروبیوتیک‌ها می‌توانند علائم اگزما را در کودکان کاهش دهند.

۵روش برای بهره‌مندی از ماست؛ تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

روش متداول خوردن ماست این است که بدون ایجاد تغییر، آن را مصرف کنیم؛ ولی بیایید دستورالعمل‌های دیگر را امتحان کنیم:

  • ماست را با آبمیوه و عسل مخلوط کرده؛ در قالب بریزید و اجازه دهید یخ بزند؛
  • سالاد خیار را با سس ماست و شوید، طعم‌دار کنید؛
  • در سالاد کلم، به جای مایونز از ماست استفاده کنید؛
  • ماهی را با سس ماست نعنایی مزه‌دار کنید؛
  • با اضافه کردن ماست به سوپ خامه ای، مزه آن را ترش و تند کنید.

اسفناج؛ خوراکی سبزرنگ خارق العاده!

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

اسفناج سرشار از اسید فولیک، ویتامین A، ویتامین C، فیبر، منیزیوم و آهن می‌باشد؛ به همین دلیل در صدر جدول خوراکی‌های مغذی قرار می‌گیرد. این مواد مغذی اسفناج را به تقویت‌کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده و برای تقسیم سلولی و ترمیم DNA، ضروری هستند.

اسفناج
اسفناج سرشار از اسید فولیک، ویتامین A، ویتامین C، فیبر، منیزیوم و آهن می‌باشد؛ به همین دلیل در صدر جدول خوراکی‌های مغذی قرار می‌گیرد.

با خوردن اسفناج خام یا کمی پخته شده، از فواید آن بهره‌مند شوید؛ همچنین می‌توانید با آن سالاد اسفناج درست کنید؛ ولی آیا روش‌های دیگری برای لذیذتر کردن این گیاه مغذی و برگی شکل وجود دارد؟ می‌توانید رسپی‌های زیر را امتحان کنید:

  • دیپ اسفناج و کنگرفرنگی؛
  • اسفناج خامه ای؛
  • لازانیای اسفناج؛
  • اسفناج سرخ شده با سیر؛
  • پاستای صدفی پرشده با اسفناج و پنیر.

چای؛ یک فنجان ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

بیش از نیمی از مردم در آمریکا، به طور مرتب چای می‌نوشند. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای شامل پلی فنل‌ها و فلاونوییدها، باعث بالا بردن ایمنی بدن می‌شوند؛ همچنین می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

چای
برخی گمان میکنند چای چیزی بیش از یک نوشیدنی ساده و بیفایده نیست. اما حقیقت چیز دیگری است.

نوشیدن چای سبز، با افزایش HDL های مثبت خون و کاهش LDL منفی، تری گلیسیرید و کلسترول، چربی خون را کنترل می‌کند. چای نه تنها در فنجان سرو می‌شود، بلکه می‌تواند با رسپی‌های مختلف، طعم‌های جدید و بینظیری بسازد.

بیرون از فنجان!

  • چای پودرشده را به کره نرم شده اضافه کنید، روی نان بمالید و میل کنید؛
  • نودل و حبوبات را در چای بپزید؛
  • گوشت را با چای پودرشده طعم‌دار کنید تا شاهد مزه غیرمنتظره‌ای باشید؛
  • چای را به سس خامه ای اضافه کرده و با پاستا و برنج میل کنید؛
  • چای پودرشده را به خمیر شیرینی اضافه کرده و کلوچه‌هایی با طعم چای درست کنید.

سیب‌زمینی شیرین؛ نارنجیِ مقوی

تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

یک سیب‌زمینی شیرین متوسط شامل ۱۲۰درصد ویتامین A و ۳۰درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه می‌باشد؛ تنها با ۱۰۰کالری. این ویتامین‌ها برای سیستم ایمنی و پوست، مفید هستند. این میوه نارنجی رنگ، بدون کلسترول و چربی بوده؛ بنابراین می‌توان بدون عذاب وجدان آن را مصرف کرد؛ سیب‌زمینی شیرین همچنین شامل فیبر نیز می‌باشد.

سیب زمینی شیرین
یک سیب‌زمینی شیرین متوسط شامل ۱۲۰درصد ویتامین A و ۳۰درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه می‌باشد؛ تنها با ۱۰۰کالری. این ویتامین‌ها برای سیستم ایمنی و پوست، مفید هستند.

پررنگ بودن سیب‌زمینی شیرین، نشان می‌دهد که سرشار از ویتامین A می‌باشد؛ این سبزیجات نارنجی رنگ می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی مفید واقع شوند. اکنون بیایید رسپی‌های مختلف را با سیب‌زمینی شیرین امتحان کنیم : سیب‌زمینی شیرین سرخ شده، با گوشت، دوبار پخته شده، پای سیب‌زمینی و چیپس سیب‌زمینی شیرین و چغندر.

بروکلی؛ وسیله نجات بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

بروکلی یک منبغ غنی برای بالا بردن ایمنی بدن شمرده می‌شود؛ به این دلیل که یک فنجان بروکلی، به اندازه یک پرتقال، ویتامین C داشته؛ همچنین سرشار از‌بتاکاروتن، پتاسیم، منیزیم، زینک و آهن می‌باشد.

بروکلی
روکلی غنی از ویتامین‌های گروه B (B1, B2, B3, B6 ) هست. تمام این ویتامین‌ها و موادمعدنی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

بروکلی غنی از ویتامین‌های گروه B (B1, B2, B3, B6 ) هست. تمام این ویتامین‌ها و موادمعدنی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. علاوه بر این ها، بروکلی دارای ترکیب سالمی از گلوتاتیون و مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن، می‌باشد.

چگونه از خوردن بروکلی، لذت بیشتری ببریم؟

طرفدار بروکلی نیستید؟ ولی باید بدانید که گیاهی فوق‌العاده مغذی است. بروکلی می‌تواند به روش‌های بسیار لذیذی سرو شود؛ طوری که عاشقش شوید! روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • سوپ خامه ای بروکلی و پنیر؛
  • بروکلی با گوشت؛
  • سالاد بروکلی؛
  • بروکلی لیمویی پخته شده با آتش ملایم؛
  • بروکلی کبابی.

قدرت سیر را مطیع خود کن!

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

مردم سال‌ها است که سیر را به دلیل خواص تقویت کننده ایمنی، می‌ستایند. سیر دارای خواص ضدباکتری، ضد ویروس و ضدقارچ می‌باشد؛ همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال های آزادی که در آلزایمر، بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها نقش دارند را، از بین می‌برند.

سیر
سیر دارای خواص ضدباکتری، ضد ویروس و ضدقارچ می‌باشد؛ همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال های آزادی که در آلزایمر، بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها نقش دارند را، از بین می‌برند.

این خواص ضدویروس می‌توانند در کاهش شدت سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید۱۹ مؤثر واقع شوند. طبق تحقیقی، افرادی که درطول فصول سرد از مکمل‌های سیر استفاده کردند، کمتر از افرادی که داروهای بی اثر مصرف کردند، مبتلا به سرماخوردگی شدند.

اگر سرما خوردید، سیر می‌تواند مدت بیماری‌تان را کاهش دهد؛ اما اگر از مکمل‌های سیر استفاده کردید نیز، بدانید که این مکمل‌ها دقیقا فواید سیر واقعی را دارند.

سیر و سرطان

سیر بخشی از سیستم ایمنی که با ویروس‌ها و سرطان‌ها مبارزه می‌کند را، تقویت می‌کند. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که رابطه ای میان مصرف سیر و کاهش ابتلا به انواع سرطان، وجود دارد.

برای مثال، افرادی که به طور مرتب سیر خام یا پخته مصرف می‌کنند، ۳۰تا۳۵درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. تحقیقی روی افراد مبتلا به سرطان پانکراس، روده بزرگ و کبد انجام شد؛ که نشان داد پس از ۶ماه مصرف عصاره سیر چندساله، عملکرد سیستم ایمنی بهتر شده است.

غذاهای تخمیری و سیستم ایمنی

تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

سوپ میسو قرن‌ها از اجزای اصلی غذای ژاپنی‌ها بوده است. میسو خمیر شوری است که با سویای تخمیرشده درست می‌شود؛ این غذا سرشار از پروبیوتیک‌هایی است که برای دستگاه گوارش مفیده بوده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

سوپ میسو
خوردن یک کاسه سوپ میسو به دلیل داشتن پروبیوتیک‌ها، بهترین راه برای تقویت عملکرد دستگاه گوارش می‌باشد.

فقدان باکتری‌های مفید یا اختلال باکتریایی در دستگاه گوارش، می‌تواند منجر به بیماری‌هایی از جمله سندروم روده تحریک پذیر، حساسیت‌های غذایی، التهاب معده و روده، بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) و حتی انواع سرطان شود؛ اما خوردن یک کاسه سوپ میسو به دلیل داشتن پروبیوتیک‌ها، بهترین راه برای تقویت عملکرد دستگاه گوارش می‌باشد.

درباره فواید میسو بیشتر بدانیم

میکروارگانیسم‌های مفیدی که در سوپ میسو و سایر غذاهای تخمیری پیدا می‌شوند، فواید زیادی برای دستگاه گوارش دارند؛ آن‌ها ویتامین‌ها و آمینواسیدها را با هم می‌آمیزند، اسیدهای چرب کوتاه زنجیری می‌سازند که سلول‌های دستگاه گوارش از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها ، باکتری‌های مفیدی در دستگاه گوارش می‌سازند؛ که از آن دربرابر فشارهای بیماری‌زا محافظت می‌کنند. باکتری‌های مفید روده، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند؛ بنابراین تقریبا ۷۰درصد عملکرد سیستم ایمنی، وابسته به روده می‌باشد.

سوپ مرغ؛ درمان سرماخوردگی

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

همیشه موقع سرماخوردگی، با یک قابلمه سوپ دستپخت مادر بهبود می‌یابیم؛ امروزه از لحاظ علمی نیز دلایلی کشف شده که ثابت می‌کند سوپ مرغ باعث درمان سریع سرماخوردگی می شود.

سوپ مرغ

وقتی ویروس وارد مجرای تنفسی فوقانی می‌شود، بدن با ایجاد التهاب، گلبول‌های سفید را به آن بخش می‌فرستد تا مخاط را تحریک کنند. مواد استفاده شده در سوپ مرغ حرکت گلبول‌های سفید را به وسیله کاهش مخاط، متوقف می‌کنند.

اما اگر آنقدر مریض هستید که توانایی پخت سوپ را ندارید نگران نباشید؛ سوپ کنسروشده نیز می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

سایر داروها برای سرماخوردگی

اگر می‌خواهید از سرماخوردگی خلاص شوید مقدار زیادی مایعات گرم مثل سوپ مرغ، چای زنجبیل و آب ولرم با لیمو میل کنید. رسیدن آب کافی به بدن باعث رقیق شدن ترشحات مخاطی و خارج شدن ویروس از بدن می‌شود.

در طول دوره سرماخوردگی از مکمل زینک، قرص یا شربت استفاده کنید؛ تا مدت زمان بیماری کاهش یابد؛ همچنین درطول فصول سرد ویتامین C مصرف کنید تا علائم بیماری کم شوند. این کار همچنین می‌تواند باعت کاهش شدت آنفولانزا و ویروس کرونا شود.

عصاره انار

تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

در تحقیقات آزمایشگاهی کشف شده که ترکیبات مفید عصاره انار، از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند؛ مانند باکتری‌های داخل دهان که منجر به بیماری اطراف دهان، سطح‌سازی پلاک و التهاب لثه می‌شود.

انار
انار دارای خواص ضدویروسی است که از ما دربرابر آنفولانزا، تبخال و سایر ویروس‌ها محافظت می‌کند

انار دارای خواص ضدویروسی است که از ما دربرابر آنفولانزا، تبخال و سایر ویروس‌ها محافظت می‌کند؛ علاون بر این، عصاره انار باکتری‌های مفید روده (مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل) را که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، ارتقا می‌دهد.

چگونه از فواید انار بهره ببریم؟

اکثر افراد انار را به روش سنتی و دانه دانه می‌خورند؛ اما بیایید دستورالعمل‌های لذیذی را امتحان کنیم:

  • دانه‌های خوش‌رنگ انار را به سالاد میوه اضافه کنید؛
  • در روزهای گرم تابستان، با نوشیدنی لیمو و انار خنک شوید؛
  • با شاهی، کاسنی سالادی، پرتقال توسرخ و انار، سالاد لذیذی درست کنید؛
  • دانه‌های انار را با پلو مخلوط کنید؛
  • از انار برای مزه‌دار کردن گوشت استفاده کنید.

با زنجبیلِ ضد التهاب، دوست شوید!

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در زنجبیل، خواص ضد التهاب و تقویت کنندگی قوی دارند. فرآیند طبیعی متابولیک بدن، عفونت‌ها و توکسین‌ها باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

زنجبیل
ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در زنجبیل، خواص ضد التهاب و تقویت کنندگی قوی دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و از ما دربرابر التهاب مفاصل، سرطان، اختلال نورودژنراتیو محافظت می‌کنند. می‌توانید مقداری زنجبیل تراشیده شده را در آب داغ بریزید و چای درست کنید. زنجبیل همچنین دارای خواص ضدباکتری و ضدویروس است.

۵ رسپی با زنجبیل

  • زنجبیل را به شکلات داغ خود اضافه کنید تا شاهد تندی غیرمنتظره‌ای باشید؛
  • اضافه کردن زنجبیل به کیک هویج یا مافین‌های ادویه دار، طعم لذیذی می‌سازد؛
  • فیله‌های ماهی سالمون را با مخلوط زنجبیل و آب پرتقال مزه‌دار کنید؛
  • از طعم بال مرغ آغشته به عسل و زنجبیل لذت ببرید.

اگر بدانید که بهتر است چه غذایی مصرف کنید، به راحتی می‌توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید؛ پس این ۱۶خوراکی تقویت‌کننده را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید‌:

.

منبع: onhealth

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر