;
coinex

ممنوعیت واردات لپ تاپ و تبلت ؛ آیا ممنوعیت واردات حمایت از تولید داخلی است؟

خبر کوتاه است و جانکاه: ممنوعیت واردات لپ تاپ ، تبلت، پردازنده، سرور، استوریج، هارد دیسک و روتر. سیزده به در هم نیست بگوییم دروغ سیزده است.

با توقف ثبت سفارش برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات به دلیل آنچه «موجود بودن نمونه تولید داخلی آن» خوانده شده، فعالان صنعت ‌آی‌تی پیش‌بینی می‌کنند قیمت محصولاتی چون تبلت، سی‌پی‌یو، هارد دیسک و حتی لپ‌تاپ افزایش پیدا کند. این بخشنامه آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران تجربه ناموفق در زمینه ممنوعیت واردات کم ندارد، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

بدیهی است هر ایرانی از رشد تولید حمایت کند، اما گاهی شاهد هستیم به نام حمایت از تولید داخلی قدرت انتخاب را از مصرف کننده می‌گیرند و کالاهای درجه چندم و مونتاژ داخلی را به عنوان «تولید داخل» جا می‌زنند که ثمره‌ای جز انحصار، رانت و فساد ندارد. حتی در مواردی هم گزارش شده همان مونتاژ در داخل را هم انجام نمی‌دهند و صرفاً تظاهر به انجام آن می‌کنند.

بیشتر بخوانید:‌

ممنوعیت واردات لپ تاپ و تبلت

آیا ممنوعیت واردات حمایت از تولید داخلی است؟

آن‌طور که از یک نامه منتسب به محمدباقر اثنی عشری، رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بر می‌آید، جلوی ثبت سفارش برای واردات سرور و پردازنده را به بهانه «حمایت از تولید داخلی» گرفته اند. ممنوعیت واردات لپ تاپ در حالی است که در این نامه اثنی عشری با اشاره به رشد تقاضا برای ثبت واردات کالاهایی چون پردازنده، سرور و وسایل ذخیره سازی در پی شیوع بیماری کرونا و افزایش دورکاری، از رد شدن درخواست‌ها با توجیه «موجود بودن نمونه تولید داخلی» خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

پیش از این نمونه‌هایی مشابه ممنوعیت واردات لپ تاپ از ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخلی دیده شده بود. صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که از قبل ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودرو، نه تنها نتوانست خود را در قامت نمونه‌های دسته متوسط جهانی نشان دهد‌ که حتی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نیز به کیفیت خودروهای تولیدی اعتراض دارند و قیمت آن را متناسب نمی‌دانند.

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این نامه خطاب به مدیر کل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت، ضمن هشدار نسبت به واردات کالاهای یاد شده به صورت قاچاق، خواستار رسیدگی به این موضوع در اسرع وقت شده است.

ممنوعیت واردات لپ تاپ
ممنوعیت واردات لپ تاپ و تبلت.

حمید توسلی، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی، خبر ممنوعیت واردات پردازنده، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر را تایید کرده است.

شرایط فعلی بازار خودرو چند ماه پس از ممنوعیت واردات نه تنها به تعطیلی ۹۵ درصد از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی انجامید، بلکه قیمت خودرو را بدون دلیل افزایش داد.

داستان ممنوعیت در واردات برای کشور نیز جدای از داستان توقف ثبت سفارش برای خودرو نیست. در شرایطی که نیاز کشور به استفاده به‌روز از فناوری‌های به‌روز است‌، به بهانه وجود نمونه مشابه داخلی، ورود بسیاری از کالاها ممنوع می‌شود.

بدیهی است برای ارتقای اقتصاد و رشد اقتصادی از تولید داخلی باید حمایت کرد، اما ممنوعیت واردات مسیر نادرستی برای این کار است، چراکه با ممنوعیت فرصت، گزینه انتخاب از مصرف‌کننده گرفته می‌شود و چه بسا تولیدکننده با علم به اینکه مصرف‌کننده گزینه دیگری ندارد و از روی اجبار تن به انتخاب محصولات داخلی می‌دهد، نمونه داخلی با کیفیت بسیار پایین به بازار ارایه می‌کند که حتی از جنس‌های رده پایین نیز کیفیت به مراتب بدتری دارد.

بیشتر بخوانید:

در این صورت ثمره ممنوعیت برای کمک به تولید داخلی چیزی جز تکرار تجارب ممنوعیت در واردات خودرو، موبایل و بسیاری از کالاهای دیگر نخواهد بود. در این صورت رانت و فساد با قدرت بیشتری بر اقتصاد می‌تازد و موتور محرک آن را از کار می‌اندازد.

این اتفاق عجیب در شرایطی رخ داده است که کمتر کسی اهمیت زیرساخت های فناوری اطلاعات را در عصر کرونا و پسا کرونا انکار می کند.

حمید توسلی، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می گوید:

دفتر مقررات صادرات و واردات در تاریخ نهم فروردین‌ماه نامه‌ای داده است که بر اساس آن، واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارد ممنوع شده است. این در حالیست که وقتی برای ثبت سفارش کالا می‌رویم واردات آن کالا از نظر مقررات بدون مشکل اعلام می‌شود. یعنی وارد کننده نمی‌تواند کالا را وارد کند اما نتیجه استعلام واردات آن تایید می‌شود.

توسلی اذعان داشت:

کالای زیرساختی به قدری ارزش افزوده ایجاد می‌کند که برای کسی جای شک نیست، همه ما شاهد هستیم که در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات چگونه باعث نجات کشور در شرایط بحران می‌شود. این زیرساخت فناوری اطلاعات است که موجب شده مردم بتوانند خرید آنلاین انجام بدهند و آموزش بر این بستر ممکن باشد و جلسات کاری به صورت مجازی برگزار شوند.

نظر شما در خصوص ممنوعیت واردات لپ تاپ چیست؟ آیا این ممنوعیت را حمایت از تولید ملی می‌دانید؟ نظر خود را در این رابطه در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:‌

.

منبع: tejaratnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر