;
coinex

مرگ رهبر کره شمالی صحت دارد؟ بررسی شایعه مرگ کیم جونگ اون

اخبار ضد و نقیضی در خصوص مرگ رهبر کره شمالی  منتشر می‌شود. این شایعه چیست و از کجا منشاء می‌گیرد. در ادامه این خبر با تکراتو همراه باشید.

از دیروز خبرهای ضدونقیضی درباره وضعیت مرگ رهبر کره شمالی رهبر کره شمالی پس از عمل جراحی قلب منتشر شده است. برخی منابع خبری به‌نقل از رسانه‌های چینی و ژاپنی گزارش دادند که رهبر جوان کره شمالی فوت شده و «کیم یونگ اون» خواهر 31ساله وی، خود را برای اداره امور کشور آماده کرده است.

همزمان، برخی منابع خبری گزارش دادند که کشور چین تیمی از متخصصان پزشکی خود را راهی کشور کره شمالی کرده است. خبرگزاری رویترز به‌نقل از سه منبع مطلع نوشته که سفر این تیم پزشکی چین در بحبوحه انتشار گزارش‌های ضدونقیض درباره سلامت رهبر کره شمالی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

شایعه مرگ رهبر کره شمالی از کجا آمده؟

به نقل از دیلی میل، معاون مدیر تلویزیون ماهواره ای هنگ کنگ اعلام کرده است که «منابع بسیار محکمی» به وی درباره مرگ رهبر کره شمالی گفته‌اند، این شایعات روز گذشته نیز وجود داشت اما در طول روز گذشته، رسانه های کره شمالی در این مورد سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان ندادند.

اعزام تیم پزشکی چین به پیونگ‌یانگ در شرایطی صورت می‌گیرد که شایعات زیادی درباره وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی که از روز 23 فروردین تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده، منتشر شده است.

همزمان یک تارنمای اینترنتی ژاپنی به نام “شوکان گندای” (Shukan Gendai) نیز ادعا کرده است که رهبر کره شمالی پس از انجام عمل جراحی قلب در «حالت نباتی» قرار دارد.

کیم جونگ اون

از سوی دیگر رسانه های منطقه روز گذشته اعلام کردند چین تیمی را به همراه متخصصان پزشکی برای مشاوره در مورد وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی به پیونگ یانگ اعزام کرده است.

در چین رسانه های رسمی حزب کمونیست این کشور که روابط نزدیکی با حزب کارگران کره شمالی دارند تا کنون در مورد شایعات مربوط به سلامتی کیم سکوت کرده اند یک مقام حزب کمونیست چین هفته گذشته گفته بود «معتقد است سلامتی کیم مشکلی ندارد و جای نگرانی نیست».

جانشین کیم چه کسی خواهد بود؟

اگر واقعاً کیم جونگ اون درگذشته باشد، چه کسی قدرت در کره شمالی را به دست خواهد آورد؟ با توجه به اینکه کره شمالی در مدت هفت دهه توسط همین خانواده اداره شده است، احتمالاً خانواده کیم بیشترین شانس در کسب قدرت را دارد.

«چوونگ سونگ چانگ»، تحلیلگر موسسه Sejong در کره جنوبی، می‌گوید: احتمال اینکه خواهر رهبر کره شمالی یعنی «کیم یو جونگ»، وارث قدرت در کره شمالی باشد، «بیش از ۹۰ ٪ است». وی خاطرنشان کرد:

وی نژاد و خون «سلطنتی دارد» و در کره شمالی نیز در واقع یک سلسله سلطنتی حاکم است. در سال‌های اخیر وی به همراه برادرش در جریان جلسات مهم با رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شرکت داشته است و همین امر برخی ناظران را وادار کرد که رسماً مقام شماره ۲ کره شمالی را برای وی در نظر بگیرند.

بیشتربخوانید:

با این حال برخی از ناظران دیگر، فرهنگ ماشینی رژیم کره شمالی را مانعی برای به دست گرفتن قدرت، توسط کیم جو جونگ می‌دانند. بلومبرگ در سال ۲۰۱۷ نوشت: «ساختار رهبری در کره شمالی کاملاً مردسالار و با ذهنیت مسلط مردانه است. با چنین قوانینی کیم یو جونگ را نمی‌توان به عنوان یک جانشین احتمالی در نظر گرفت».

کیم جونگ اون

کیم جونگ اون چند فرزند نه چندان بزرگسال، دو برادر و یک دایی نیز دارد. در خارج از خانواده کیم، «چو ریونگ هائه» وجود دارد که سال گذشته رئیس جمهور هیئت رئیسه مجلس اعلای مردم شد و رهبر کره شمالی وی را به عنوان رئیس دولت انتخاب کرد. او چندین دهه برای خانواده‌های حاکم خدمت کرده است، اما فاقد عنصر مهم در جانشینی کره شمالی یعنی همخونی با خاندان حاکم کیم است.

در حالی که احتمال رهبری گروهی نیز بر کره شمالی وجود دارد، برخی از ناظران نیز می‌ترسند که مبارزات قدرت برای جانشینی در کره شمالی آغاز شود. در صورت بروز چنین اتفاقی، این امر می‌تواند منجر به یک بی ثباتی خطرناک برای منطقه شود، زیرا سلاح‌های هسته‌ای ممکن است به دست افراد ناشناخته‌ها بیفتد و احتمالاً موج عظیمی از پناهندگان نیز به سمت چین سرازیر شوند. به عبارت بهتر جنگ قدرت بر سر جانشینی کیم جونگ اون نه تنها ممکن است باعث فاجعه در کره شمالی شود بلکه این فاجعه ممکن است بسیار فراتر از مرز‌های این کشور گسترده شود و امنیت جهانی را مختل کند.

نظر شما در این خصوص کیست؟ آیا شایعه مرگ رهبر کره شمالی را قبول دارید؟ نظر خود با تکراتو در بخش کامنت‌ها در  میان بگذارید!

بیشتر بخوانید:

منبع:‌ nyt

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر