;
coinex

ویروس سکسیست ؛ چرا مردان دو برابر زنان به دلیل کرونا می‌میرند؟

ویروس سکسیست ؛‌ نه تنها احتمال ابتلا به نوع شدید کووید-19 در مردان بیش‎تر است، بلکه طبق یافته‎ها، نرخ مرگ و میر در اثر این بیماری تنفسی نیز، در مردان دو برابر بیش‎تر از زنان می‎باشد.

در اولین بررسی تفاوت‎های دو جنس در برخورد با بیماری، مشخص شد که جنسیت، جدا از سن و شرایط سلامتی فرد، در بیماری تأثیر دارد. طبق یافته‎ها، اگرچه زنان و مردان به یک اندازه در خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند، اما احتمال رویارویی با علائم و عوارض بسیار شدید، و حتی مرگ، در میان مردان بیش‎تر از زنان است. به نظر می‌رسد با یک ویروس سکسیست طرف هستیم.

ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تاکنون بیش از 3.2 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و بیش 230 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است. در ایالات متحده تاکنون بیش از 6 ملیون نفر تست کرونا داده‌اند که بیش از 1 میلیون آنها مثبت بوده است. در ایران نیز آمار مبتلایان ویروس کرونای جدید در آستانه 100 هزار نفر قرار دارد.

ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-2) ؛ یک ویروس سکسیست

جین کوی‎یانگ، پزشک بیمارستان تانگرن در شهر پکن چین، طی بیانیه‎ای می‌گوید:

در اوایل ژانویه متوجه شدیم که تعداد مردان در حال مرگ در اثر کووید-19، از تعداد زنان بیش‎تر است. این موضوع این سوال را ایجاد کرد که آیا مردان نسبت به ابتلا به کووید-19 یا مرگ در اثر آن مستعدتر هستند؟

متوجه شدیم که هیچ گروه تحقیقاتی‎ای در مورد تفاوت‎های جنسیتی مربوط به ویروس مطالعه نکرده است. بنابراین تحقیقات ما در این زمینه آغاز شد.

طی این مقایسه مشخص شد که بیش از 70 درصد کشته‎شدگان کووید-19 را مردان تشکیل داده‎اند؛ یعنی تأثیری که جنسیت در احتمال مرگ دارد تقریبا 2.5 برابر بیش‎تر از تأثیر سن افراد است.

بیشتر بخوانید:

تصویر میکروسکوپ الکترونی از نخستین مورد کووید 19 در آمریکا. نقاط آبی ویروس کرونای جدید و نقاط سیاه درونی،‌ ژنوم آن است. (اعتبار: سی.دی.سی)

صرف نظر از سن و بیماری زمینه‎ای، داشتن جنسیت مذکر خطر ابتلا به نوع شدید بیماری‎ها را افزایش می‎دهد. این روند همچنین در بیماران سارس نیز مشاهده شده است. دلیل آن می‎تواند یک کشف جالب باشد؛ طبق یافته‎ها پروتئین ACE2 در مردان، مانند مبتلایان به بیماران قلبی و عروقی و دیابت، در مقادیر بالاتری مشاهده می‎شود.

با اینکه تحقیقات بیش‎تری برای تأیید یافته‎ها لازم است، اما محققان هشدار می‎دهند که همین نتایج اولیه نیز تأثیر جنسیت در عوارض ناشی از بیماری را نشان می‎دهند. شناخت این عوارض به ما برای محافظت بیش‎تر و مراقبت‎های ویژه از مردان سالمند و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‎ای کمک می‎کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر