;
coinex

آیا دورکاری در قرنطینه برای‌تان خسته‌کننده‌تر از کار حضوری شده؟

دورکاری در قرنطینه در طول همه‎گیری کووید-19 به معنای استفاده زیاد از نرم‎افزارهای ویدیوکنفرانس، نظیر اپلیکیشن زوم و هاوس پارتی، است. این امر تأثیرات غافلگیرکننده‎ای دارد.

با ورود نرم‎افزارهای ویدیوکنفرانس، دیگر نیازی به آرایش و تعویض لباس راحتی‎مان نداریم. با این اوصاف چرا جلسات آنلاین خسته‎کننده‎تر از جلسات حضوری هستند؟

در این جلسات آنلاین و در غیاب بسیاری از نشانه‎های غیرکلامی و زبان بدن، برای اینکه علاقه‎مند به نظر برسیم باید روی کلمات و تماس چشمی با فرد مقابل تمرکز داشته باشیم.

در جلسات حضوری فقط به تبادل دانش پرداخته نمیشود، بلکه تشریفات اعمال شده در دفاتر نیز مهم هستند. این تشریفات باعث راحتی مهمانان شده و برای ایجاد روابط دوستانه ضروری هستند. جلسات چهره به چهره همچنین سازوکارهای مهمی برای برقراری ارتباط میان نگرش‎ها و احساسات همکاران و شرکای تجاری محسوب می‎شوند.

با بررسی بیشتر این موضوع با تکراتو همراه باشید!

چرا دورکاری در قرنطینه خسته‌کننده‌تر از کار حضوری شده؟

احساسات پیروی تمام رفتارهای ما بوده و بر مدیریت تصمیم‎گیری‎ها ما مؤثرند. مباحث حساس غالبا مارا ملزم می‎کنند تا به ظرافت‎ها توجه کنیم و همدلی نشان دهیم.

مغز ما می‌تواند کارهای زیادی به طور آگاهانه، فقط یک بار، انجام دهد؛ زیرا ما حافظه کاری محدودی داریم. در مقابل، ما می‎توانیم اطلاعات خیلی بیشتری را به طور ناخودآگاه پردازش کنیم؛ همانطور که با زبان بدن انجام می‎دهیم. جلسات آنلاین بار شناختی ما را افزایش می‎دهند؛ زیرا ویژگی‎های آنها ظرفیت هوشیاری زیادی را به خود اختصاص می‎دهند:

1. بسیاری از ارتباطات غیرکلامی را متوجه نمی‎شویم

احساسات و نگرش‎های ما تا حد زیادی توطی ارتباطات غیرکلامی، مانند حالت صورت، لحن بیان، حرکات دست و سر و حالت بدن هنگام نشستن یا ایستادن منتقل می‌شوند. در جلسات حضوری می‎توانیم این سیگنال‎های غیرکلامی را پردازش کنیم و همزمان، به صحبت‎های فرد مقابل گوش فرادهیم.

بیشتر بخوانید:‌

اما در جلسات آنلاین، برای پردازش سیگنال‎های غیرکلامی باید انرژی زیادی مصرف کنیم. وقتی بدن ما و فرد مقابل هماهنگ نباشند، مغزهایمان هماهنگ خواهند شد. این ناهماهنگی، که باعث می‎شود افراد احساسات متناقضی داشته باشند، ناخوشایند خواهد بود.

2. پشت سر ما اتفاقات غیرمنتظره می‎افتد

ما نسبت به فضای کاری از راه دور خود و کنترل رویدادهای غیرمنتظره، در حین برگزاری جلسات آنلاین، احساس نگرانی می‎کنیم. و مشخصا نمی‎خواهیم اعضای خانواده‎مان اتفاقی وارد اتاق شده و در یک جلسه رسمی، آبروی ما را ببرند! اما چنین اتفاقاتی خبر نمی‎کنند.

3. در جلسات آنلاین تحرک وجود ندارد

در جلسات حضوری ما اغلب افراد را در راه رسیدن به محل قرار ملاقات می‎کنیم و در مورد موضوع جلسه، دیدگاه‎های خود را بیان میکنیم. این امر باعث افزایش انرژی ما می‎شود. اما در خانه، ممکن است بدون کم‎ترین جابجایی و حرکتی و مدت طولانی بدون هیچ‎گونه استراحت، در حال شرکت در ویدویوکنفرانس باشیم.

دورکاری در قرنطینه
دورکاری در قرنطینه سخت تر از کاری حضوری است؟

همچنین راه رفتن  به عنوان عاملی برای افزایش خلاقیت برجسته‎سازی اهمیت بحث در راه رسیدن به محل جلسه شناخته شده است. تحرک در طول جلسه و برگزاری جلسات به صورت ایستاده برای ما بسیار مفید است. اما در تماس‎های آنلاین نمی‎توانیم تحرک داشته باشیم. 0

4. نگاه به صورت خودمان، باعث استرس می‎شود

تأکید زیاد روی سیگنالتهای صورت و توانایی دیدن تصویر خود، می‎تواند یک عامل استرس‎زا باشد. مشاهده سیگنال‎های منفی در صورت خود، مانند عصبانیت و انزجار، می‎تواند منجر نأثیرگذاری بیش‎تر روی ما، نسبت به مشاهده همین نشانه‎ها در صورت دیگران، شود.

بیشتر بخوانید:

5. مشکلات در برقراری ارتباطات مجازی

سکوت در جلسات حضوری مهم بوده و یک ریتم طبیعی ایجاد می‎کند. اما برقراری سکوت در یک تماس ویدیویی ممکن است باعث شود فکر کنید ارتباط شما به اینترنت دچار مشکل شده است. حتی تأخیر 1 تا 2 ثانیه‎ای در میان صحبت، ممکن است باعث شود فکر کنید فرد مقابل مشتاق به ادامه جلسه نیست.

علاوه بر این، ناکامی افرادی که میکروفون‎های خود را خاموش و روشن می‎کنند، در شروع صحبت، و همچنین سروصداهای پیش‎زمینه باعث می‎شوند تماس ویدیویی ناخوشایند و مشکل باشد.

مزایای دورکاری چیست؟

افرادی که از جلسات حضوری وحشت دارند، از جلسات آنلاین استقبال بیش‎تری می‎کنند و احساس راحتی بیش‎تری در طول جلسه دارند. گرچه تمرکز بیش‎تر روی ارتباط کلامی باعث تخلیه روحی می‎شود، اما ممکن است با کاهش سوگیری ارتباطات اجتماعی و عاطفی، عوارض جانبی بالقوه‎ای داشته باشند.

چگونه خستگی دورکاری در قرنطینه را کاهش دهیم؟

با توجه به اینکه محل کار جدید بسیار متفاوت از قبلی خواهد بود، چندین گام وجود دارد که باعث کاهش اثرات منفی ناشی از جلسات آنلاین ویدیویی می‎شود.

در مرحله اول مطمئن شوید که جلسه ویدیویی باید برگزار شود؛ در برخی موارد ممکن است با انتشار یک فایل همراه با جزئیات، بتوانید نیاز را برآورده کنید. همچنین محدود کردن تعداد جلسات ویدیویی و به جای آن، استفاده از پیام‎رسان و ایمیل، می‎تواند مؤثر باشد. بعضی اوقات نیز شاید استفاده از تلفن همراه برای تماس ویدیویی بهتر باشد؛ تا بتوانید در طول جلسه تحرک داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر