;
coinex

سرفه کرونایی ؛ کدام نوع سرفه نشانه‌ای از ابتلا به کووید 19 است؟‌

قرن‎هاست که پزشکان برای بیماری‎های زمینه‎ای، به نوع سرفه افراد گوش می‎دهند تا به سرنخ‎هایی برسند. اما سرفه کرونایی چه علائمی دارد؟

سرفه یک ابزار تشخیصی ارزشمند است. اما با وجود نگرانی‌ها در مورد علائم کووید ۱۹، سرفه‎های بی‎ضرر را از سرفه‎هایی که نشانه بیماری هستند تشخیص دهیم؟ نشانه سرفه کرونایی چیست؟ ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تاکنون بیش از 3.3 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است و ده‌ها هزار نفر با به کام مرگ برده است.

سرفه‎هایی که گاهی به سراغ‎تان می‎آیند بی‎ضرر و سالم هستند. اما اگر سرفه‎های شما هفته‎ها ادامه می‎یابند، باعث تغییر رنگ در خلط و مخاط خونی میشوند و با تب، سرگیجه و خستگی همراه هستند، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با بررسی جنبه‌های مختلف سرفه کرونایی با تکراتو همراه باشید.

سرفه کرونایی ؛ کدام نوع سرفه نشانه‌ای از ابتلا به کووید 19 است؟‌

هنگامی که به پزشک مراجعه می‎کنید، از شما چنین اطلاعاتی را در مورد سرفه‎های‎تان خواهد خواست:

  • چه مدت است که سرفه‎های شما ادامه دارند؟
  • چه موقعی از روز، سرفه شما شدیدتر است؟
  • سرفه‎های‎تان از نوع خشک است یا مرطوب؟
  • آیا سرفه علائمی مانند استفراغ، سرگیجه، بی‎خوابی یا چیز دیگری را ایجاد می‎کند؟
  • سرفه شما تا چه اندازه با فعالیت‎های روزمره تداخل دارد؟ آیا ناتوان‎کننده، آزاردهنده، مداوم یا متناوب است؟

سرفه کرونایی خشک است

از بارزترین علائم کووید-19 تب و خستگی بوده و ممکن است احساسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشید. اما در حدود نیمی از بیماران، سرفه نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه کووید-19 باعث تحریک بافت ریه می‎شود، سرفه‎های ناشی از این بیماری خشک و مداوم بوده؛ همراه با تنگی نفس و درد عضلانی است. با پیشرفت بیماری، بافت ریه پر از مایعات شده و به دلیل عدم رسیدن اکسیژن کافی به بدن، تنفس بسیار مشکل خواهد شد.

تفاوت سرفه خشک و مرطوب چیست؟

سرفه مرطوب خلط را از دستگاه تنفسی تحتانی، یا ریه‎ها و مجاری هوایی تحتانی به جای بینی و گلو، وارد دهان شما می‎کند. حالت مرطوب این سرفه در اثر مایعات موجود در مجاری هوایی ایجاد شده و هنگام تنفس، می‎تواند با صدای خس‎خس همراه باشد. مجاری هوایی تحتانی غدد ترشحی بیش‎تری نسبت به گلوی شما دارند؛ به همین دلیل عفونت‎های دستگاه تنفسی تحتانی منجر به سرفه‎های خیس می‎شود.

سرفه کرونایی چگونه سرفه‌ای است؟

اما سرفه خشک خلط ایجاد نمی‎کند. معمولا از پشت گلو شروع شده و صدایی درشت ایجاد می‎کند. این نوع سرفه مجاری هوایی شما را پاک نمی‎کند؛ بنابراین اغلب مبتلایان آن را به صورت سرفه ناخوشایند توصیف می‌کنند. عفونت‌های بینی و گلو باعث تحریک این مناطق شده و در نتیجه، سرفه خشک را همراه با گلودرد ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در برخی موارد سرفه به صورت خشک آغاز شده، و در طول زمان به سرفه مرطوب تغییر شکل می‌دهد. برای مثال، ذات‌الریه اغلب با سرفه خشک آغاز می‌شود که گاهی دردناک بوده و می‌تواند باعث تنگی نفس شود. با پیشرفت عفونت، کیسه‌های هوایی ریه از ترشحات التهابی مانند مایعات بافت ریه و خون پر شده، و سرفه مرطوب ایجاد می‌کنند.

سیاه سرفه

سیاه‌سرفه ناشی از عفونت باکتریایی است که سلول‌های موجود در مجاری هوا را تحت تأثیر قرار داده و باعث تحریک و ترشح می‌شود. علائم این بیماری شامل سرفه‌های بلند، همراه با نفس‌های بلند و طولانی و غالباً خروج مخاط است.

سرفه طولانی‌مدت و شدید می‌تواند به مجاری هوایی شما آسیب برساند؛ یا باعث شکستگی دنده و پارگی عضلات شود. بنابراین مهم است بدانید که چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین آگاهی داشتن در مورد انواع سرفه‌ها، باعث می‌شود استرس حاکم بر خود را، مبنی بر داشتن علائم کووید-19، کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر