;
coinex

واکسن کرونا ؛ چگونه می خواهیم 7 میلیارد نفر را در برابر ویروس ایمن کنیم؟

ساخت واکسن کرونا موفقیت‎آمیز برای ویروس کرونا تازه شروع ماجراست. برای بازگشت به زندگی عادی، پس از بحران همه‎گیری جهانی، تنها باید به تولید یک واکسن امیدوار باشیم.

برای تولید واکسن کرونا به 12 تا 18 ماه زمان نیاز است. این بازه زمانی چیزی است که توسط سیاست‎مداران و محققان سراسر جهان تأیید شده است؛ اما دقیقا به چه معناست؟ ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تاکنون بیش از 3.3 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.

یک پژوهش در سال 2013 توسط محققان هلندی انجام شد که طی آن زمان‎بندی تولید واکسن را بررسی کردند؛ این مطالعه نشان داد که به طور متوسط 10.71 سال طول می‎کشد تا یک واکسن از مراحل بالینی به مرحله عرضه به بازار برسد؛ فشرده کردن این زمان به 12 تا 18 ماه اگرچه غیرممکن نیست، اما قطعا بلندپروازانه است.

توسعه واکسن کرونا

چگونه می خواهیم 7 میلیارد نفر را در برابر ویروس ایمن کنیم؟

اما این تخمین‎ها فقط به مراحل توسعه بالینی واکسن مربوط می‎شوند. زمانی که مشخص می‎شود ویروس برای عرضه به مردم آماده است، پایان ماجرا نیست. بلکه تازه شروع همه چیز است. به ویژه در شرایطی مثل حال حاضر که به نیاز بالقوه به ایمن‎سازی کل جمعیت جهان داریم. چه اتفاقی می‎افتد وقتی یک تیم تحقیقاتی از هر نقطه از جهان، مدعی ساخت واکسن کرونا شود؟ واکسیناسیون 7 میلیارد نفر چه قدر طول خواهد کشید؟ چگونه باید واکسنی در این مقیاس بزرگ را تولید کنیم؟ و در نهایت، چه کسی این کار را خواهد کرد؟

پروفسور کیم مولهولند بیش از 30 سال را صرف تحقیق در مورد تولید واکسن‎ها و ارزیابی نحوه معرفی واکسن‎های جدید به جمعیت محلی کرده است. وی قبل از ورود به دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن، چندین سال با سازمان بهداشت جهانی مشغول به کار بود و آزمایش‎های واکسن پنوموکوک را در آفریقا آغاز کرد. وی در حال حاضر در انستیتوی تحقیقات کودکان مرداک در ملبورن مستقر بوده و تعدادی از تحقیقات در زمینه واکسن را رهبری می‎کند.

پروفسور مولهولند می‎گوید:

اگر ما پس از 6 ماه تحقیق و پژوهش، به یک نشانه مثبت در مورد واکسن برسیم، اولین سوالی که باید از خود بپرسیم این است که آیا اطلاعات ما در مورد این واکسن به اندازه‎ای کافی است که به تولید انبوه بپردازیم؟

با نگاهی به واکسن کرونا در آکسفورد که به عنوان نمونه در حال تولید است، می‎فهمیم که گروه آزمایش اولیه آن از 20 تا 50 سال سن دارند. به طور کلی، آزمایش واکسن پس از آنکه در ابتدا ایمنی و اثربخشی خود را نشان داد، به صورت گسترده‎تر ادامه خواهد یافت.

چه چالش‌هایی پیرامون توسعه واکسن کرونا وجود دارد؟

پروفسور مولهولند طی چنین زمان بی‎سابقه‎ای، یعنی 12 تا 18 ماه، انتظار دارد که بدون تأخیرهای سنتی از سوی نهادهای تأییدکننده بازار، واکسن به عموم مردم معرفی و عرضه شود. وی اظهار داشت:

به نظر من اگر یک گروه تحقیقاتی واکسنی که در مراحل تحقیقات اولیه قرار دارد را امن و اثرگذار تشخیص دهد، وارد مراحل عرضه آن به مردم خواهد شد؛ که این بستگی به مقیاس تولیده شده واکسن دارد.

بیشتر بخوانید:

در این مرحله ما با دو سوال اساسی روبرو هستیم؛ چه گروهی اولین موج واکسن را دریافت خواهد کرد؟ و چگونه می‎توان واکسن را در مقیاس بزرگی که برای درمان میلیاردها انسان کافی باشد، تولید کرد؟

واکسن کرونا ؛ ثروتمندان در برابر فقرا

ست برکلی، مدیر اجرایی سازمان Gavi است؛ این سازمان در سال 2000 تأسیس شد تا از این طریق اطمینان حاصل کند که کشورهای در حال توسعه می‎توانند به واکسن‎های نجات‎دهنده دست پیدا کنند. در یکی از سرمقاله‎های اخیر نیویورک تایمز، برکلی مشکلاتی را که پس از تولید واکسن مؤثر به وجود می‎آید، بیان کرده است. وی می‎گوید:

خطر اینجاست که ملت‎های ثروتمند تمام این واکسن را برای استفاده خود خریداری کنند؛ و یا از صادرات واکسنی که در مرزهای خودشان جلوگیری می‎شود، جلوگیری کنند؛ زیرا کشورها تمایل دارند واکسن را برای استفاده‎های احتمالی در آینده، در انبارهای خود نگهداری کنند. موضوع دیگری که ما را نگران می‎کند این است که تولیدکنندگان، واکسن را فقط به گران‎ترین مبلغ پیشنهادی بفروشند.

پروفسور مولهولند نیز هر دوی این نگرانی‎ها را تأیید می‎کند؛ همچنین می‎گوید که توزیع واکسن اولیه به میزان موفقیت واکسن و کشوری که در آن تولید شده است، بستگی خواهد داشت.

بار دیگر با تمرکز بر واکسن کرونای آکسفورد، به احتمال زیاد اولین کشوری که این واکسن را دریافت خواهد کرد انگلستان خواهد بود؛ که با توجه به مقیاس واکسن تولید شده مشخص می‎شود. آکسفورد به تازگی مسیر تولید و توزیع واکسن را با غول داروسازی جهان، AstraZeneca شریک شده است. هدف از این همکاری تسریع در تولید و توزیع واکسن در مقیاس جهانی است.

پروفسور مولهولند خاطرنشان می‎کند که اگر واکسن‎های دیگر آزمایشات موفقیت‎آمیز داشته باشند، احتمالا یک سری مسائل سیاسی پیرامون توزیع آن به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال، شرکت داروسازی مدرن در حال همکاری با مؤسسه ملی بهداشت در ایالات متحده است تا آزمایشات مربوط به واکسن کووید 19، مبتنی بر RNA، را تسریع کنند. اگر آن واکسن اثربخشی لازم را داشته باشد، بعید نیست که دولت ایالات متحده چند صد میلیون دوز واکسن را برای شهروندان خود در اولویت قرار ندهد.

بیشتر بخوانید:

همچنین شرکت داروسازی Pfizer با شرکت آلمانی BioNtech برای تقویت توانایی تولید واکسن، پیش از نتایج آزمایشات اولیه، در حال همکاری است. شرکت Pfizer ادعا کرده است که اگر واکسن آزمایشی BioNtech موفقیت‎آمیز باشد، تا پایان سال 2020، بین 10 تا 20 میلیون دوز واکسن را تولید خواهد کرد.

با تمام این اوصاف، همچنان نامشخص است که چه گروهی این 20 میلیون دوز واکسن را دریافت خواهد کرد.

موفقیت یک نفر، موفقیت همه

اگرچه در حال حاضر بیش از 100 نوع واکسن در دست تولید است، اما تک تک آن‎ها مستقل نیستند. در حقیقت بسیاری از واکسن‎ها وابسته به واکسن‎های دیگر هستند؛ این بدان معناست که اگر یک واکسن موفق ظاهر شود، تعدادی از واکسن‎های مشابه دیگر را به جلو هدایت می‎کند. به عنوان مثال، روش واکسن در حال تولید در آکسفورد، کمک به بدن برای ایمن بودن در برابر پروتئین سنبله‎ای است که توسط ویروس کرونا وارد سلول‎های انسان می‎شود.

پروفسور مولهولند معتقد است اگر آزمایشات آکسفورد ایمن بودن این روش را نشان دهند، سایر واکسن‎هایی که پروتئین سنبله را هدف قرار می‎دهند نیز متعاقبا موفق خواهند بود. این بدان معناست که جهان در نهایت به یک نوع واکسن تکیه نخواهد کرد؛ بلکه تعدادی واکسن متفاوت، اما تا حدودی مشابه، می‎توانند همزمان در سراسر جهان تولید و توزیع شوند.

تولید واکسن کرونا در مقیاس بزرگ

با توجه به این گفته‎ها، ممکن است به جایی برسیم که میلیون‎ها دوز واکسن موفقیت‎آمیز تولید و توزیع شود؛ اما چگونه می‎توانیم این واکسن‎ها را در مقیاس جهانی تولید کنیم؛ که به طور عادلانه در دسترس همه افراد جهان باشد.

کدام کشور پیش از بقیه به واکسن کرونا خواهد رسید؟

ائتلاف جهانی نوآوری‎ها برای آمادگی در برابر اپیدمی، یا CEPI، در سال 2017 تأسیس شد تا برای این سناریو برنامه‎هایی تنظیم کند. این ائتلاف علاوه بر کمک به تأمین اعتبار تعدادی از ساخت واکسن، در حال کار روی روش‎هایی است که از طریق آن از توزیع عادلانه واکسن در سراسر جهان، اطمینان حاصل کند. اگرچه ست برکلی خاطرنشان می‎کند که برای رسیدن به این هدف، چالش‎های زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:‌

استراتژی تولید واکسن و توزیع آن در سراسر جهان به ناچار به چندین امتیاز از چندین کشور نیاز دارد. این کار توسط یک شرکت یا ملت واحد انجام نمی‎شود؛ بلکه به یک تلاش مشتریک بی‎نظیر جهانی نیازمند است.

برنامه شتاب‎دهنده ACT که اخیرا راه‎اندازی شده امیدوار است که در این تلاش گسترده جهانی نقش کلیدی داشته باشد. هدف این برنامه برجسته ایجاد هماهنگی میان CEPI، Gavi، WHO، بنیاد پژوهش ولکام تراست و بسیاری از ذی‎نفعان عمومی و خصوصی، برای تولید و توزیع جهانی یک واکسن موفق است.

به گفته مدیرعامل CEPI با جمع کردن قدرت جمعی، منابع و تخصص مؤسساتی که به شتاب‎دهنده ACT کمک میکنند، می‎توانیم به این بیماری همه‎جانبه پایان دهیم.

نهادهای دیگر مانند بنیاد بیل و ملیندا گیتس، صدها میلیارد دلار برای کمک به تولید واکسن هزینه کرده‎اند. برنامه این است که امکانات لازم برای تولید واکسن آماده شود تا به محض موفقیت‎آمیز بودن یک نوع از واکسن‎های مورد آزمایش، تولید را آغاز کنند.

همه با هم موفق می شویم

در نهایت، هنوز بلاتکلیفی‎های زیادی در مورد اینکه آیا این واکسن‎های مختلف، در جنگ با ویروس کرونا موفق خواهند بود وجود دارد؛ اما به همان میزان این سوال وجود دارد که آیا جهان خواهد توانست واکسن موفقیت‎آمیز را در دسترس 7 میلیارد نفر قرار دهد؟

پروفسور مولهولند تا حدودی خوشبین است و می‎گوید که علی‎رغم تقسیمات ناسیونالیستی امروز در جهان، هماهنگی بی‎نظیری برای تولید واکسن و مقابله با بحران جهانی به وجود آمده است؛ که طی چند دهه گذشته بی‎سابقه بوده است. مولهولند می‎گویند:

این بحران جهانی فرصتی برای تغییر در برخی سیاست‎گذاری‎هاست. من امید دارم که تمام جهان برای رسیدن به موفقیت با یکدیگر همکاری کنند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر