;
coinex

تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان ؛ تکامل در خصوص دوقلوها چه می‌گوید؟

تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان چیست؟ از نظر تکاملی چرا دوقلوها وجود دارند؟ در ادامه این نوشتار این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

دوقلوها می‌توانند همسان و یا ناهمسان و با دو جنسیت متفاوت باشند. غیرهمسان بودن آن‌ها نشان‌دهنده یک معمای تکاملی طولانی‌مدت خواهد بود.

دوقلوهای همسان از یک تخمک بارورشده، که به طور تصادفی به دو قسمت تقسیم شده است، حاصل می‌شوند. اما دوقلوهای ناهمسان هنگام آزادشدن و بارورشدن دو تخمک جداگانه به وجود می‌آیند. در گذشته دلیل این تفاوت دوقلوهای همسان و غیرهمسان، معما بوده است.

در پژوهشی‌ در مورد تفاوت‌های دوقلوهای همسان و غیرهمسان که چند روز پیش منتشر شد، محققان از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و مدل‌سازی‌ها برای فهمیدن اینکه چرا علی‌رغم شانس کم دوقلوها برای زنده ماندن، و همچنین خطر به دنیا آوردن دوقلو برای مادر، طبیعت دو تخمک را آزاد و بارور می‌کند.

تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان چیست؟

تخمک‌گذاری مضاعف چرا اتفاق می‌افتد؟‌ زیست‌شناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا تخمک‌گذاری مضاعف، اتفاقی طبیعی است یا مانند دوقلوهای همسان، نتیجه یک تصادف است؟

در نگاه اول بعید به نظر می‌رسد. به دنیا آمدن دوقلوهای همسان، ارثی نبوده و با سایر جنبه‌های زیست‌شناسی انسانی متفاوت نیست. به نظر می‌رسد این امر کاملا تصادفی اتفاق می‌افتد. در مقابل، به دنیا آوردن دوقلوهای ناهمسان به سن مادر بستگی داشته و ارثی است. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این امر نیز تصادفی باشد، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نقاط ضعف دوقلوها در چیست؟  در صورت عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، دوقلو بودن جنین‌ها فواید زیادی ندارد. امکان مرگ دوقلوها در کودکی بیش‌تر بوده، و همچنین احتمال بیش‌تری برای مرگ مادر در حین زایمان وجود دارد.

دوقلوهای فضانورد ناسا، مارک و اسکات. اسکات کلی (Scott Kelly) در دو ماموریت بر شاتل فضایی نشسته‌اند. در یکی به عنوان خلبان و در دیگری به عنوان فرمانده عملیات.

درست مانند میمون‌های انسان‌نما، زنان نیز برای به دنیا آوردن تنها یک نوزاد، به طور همزمان، ساخته شده‌اند. بنابراین با وجود این مشکلات و خطرات برای دوقلوها، چرا تکامل آن را از چرخه طبیعت حذف نکرده است؟

در کشورهای با نرخ باروری بالا، ماداران دوقلوها معمولاً فرزندان بیش‌تری نسبت به سایر مادرها به دنیا می‌آورند. این بدان معناست که دوقلو داشتن می‌تواند حداقل برای مادران فایده تکاملی داشته باشد. اما اگر اینگونه باشد، چرا دوقلوها نادر هستند؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها در مورد دوقلوهای همسان و ناهمسان محققان باب بلک و ریک اسموک، مدل‌های ریاضی و شبیه‌سازی را با استفاده از داده‌های مربوط به بقای مادر، کودک و جنین، گرفته شده از جوامع واقعی، تهیه کردند.

در ادامه بررسی تفاوت تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان باید اشاره کرد که آنچه گفته شد به محققان امکان کنترل مدل‌سازی‌ها را داده است؛ تا بررسی کنند که در طول چرخه تخمک‌گذاری، دو تخمک بارور می‌شود یا یک تخمک. همچنین تخمک‌گذاری زنان را در سنین مختلف مورد مطالعه قرار دادند.

سپس محققان می‌توانند تعداد نوزادان زنده‌مانده را در موقعیت‌های مختلف تخمک‌گذاری مقایسه کنیم. در زنانی که در اواسط سن 20 سالگی، یک تخمک به طور تصادفی به دو تخمک تقسیم شده است، جنین‌های بیش‌تری پس از به دنیا آمدن زنده می‌مانند؛ نسبت به زنانی که همیشه یک تخمک یا دو تخمک مستقل را بارور می‌کنند. این بدان معناست که با افزایش سن، احتمال تقسیم تصادفی بک تخمک به دو تخمک افزایش می‌یابد.

دلیل سودمند بودن تبدیل یک تخمک به دو تخمک، این است که در این حالت، احتمال اینکه یک تخمک لقاح‌یافته، منجر به یک جنین سالم شود، زیاد است؛ اما این احتمال با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین در صورت تبدیل یک تخمک به دو تخمک، احتمال زنده ماندن حداقل یکی از جنین‌ها، وجود دارد.

مادران چگونه دوقلو باردار می‌شوند؟

تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان در بارداری مادران چیست؟ در سال های اخیر به دلیل بالا رفتن آمار بارداری از طریق درمان های باروری و این حقیقت که مادران در سنین بالاتر باردار می شوند چند قلوزایی نیز شایع تر شده است.

در سال 2013 حدود یازده هزار دوقلو، دویست سه قلو یا چند قلو در انگلستان به دنیا آمده اند این به این معناست که از هر شصت و پنج زایمانی که انجام گرفته یک زایمان منجر به تولد دوقلو، سه قلو یا چند قلو شده است. این تعداد رشد بسیار چشمگیری نسبت به سال 1984 داشته در این سال از هر صد زایمان یک زایمان منجر به تولد چند قلو می شود.

بسیاری از زوج هایی که تلاش می کنند تا بچه دار شوند، آرزوی دوقلودار شدن دارند. دوقلودار شدن مزایای خود را دارد. البته این مورد حقیقت دارد که بزرگ کردن دو نوزاد بسیار سخت تر از یک نوزاد است اما در عوض دو فرزند دارید در حالی که تنها یکبار سختی دوران بارداری را تحمل کرده اید. اگر به دنبال دوقلو شدن فرزندتان هستید، هیچ راه صددرصد قطعی وجود ندارد اما روش هایی وجود دارد که می تواند احتمال دوقلوباردار شدن را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

دوقلویی همسان زمانی رخ می دهد که یک تخمک به وسیله یک اسپرم بارور شده و یک نطفه را شکل می دهن دکه تک تخمکی و یا مونوزایگوتیک نام دارد. اما نطفه نصف شده و دو جنین را شکل می دهد. تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان چیست؟ نحوه عملکرد بیولوژیک نطفه ای که تقسیم می شود تا دو جنین را به وجود آورد، همچنان به شکل یک راز باقی مانده است. دو نطفه ی تقسیم شده درون یک کیسه آمنیوتیک رشد می کنند اما این مورد بستگی به زمان تقسیم آن ها دارد. ممکن است دوقلوهای همسان هر دو درون یک کیسه آمنیوتیک باشند که در این صورت مونو آمنیوتیک و اگر درون دو کیسه جداگانه باشند دی آمنیوتیک نام می گیرند.

اگر هم شما و هم همسرتان سابقه خانوادگی دوقلوزایی داشته باشید، احتمال دوقلوباردار شدن شما بیشتر است. این مورد به خصوص برای زنانی صحت دارد که در خانواده شان دوقلوهای ناهمسان دارند که دلیل آن ارث بردن ژنی است که آزادسازی بیش از یک تخمک را ممکن می کند. زنانی که خود دوقلوی ناهمسان دارند، به احتمال 1 در 60 خود دوقلو باردار خواهند شد. مردانی که دوقلوی ناهمسان داشته باشند، به احتمال 1 در 125 فرزند دوقلو خواهند داشت.

تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان چیست؟

دوقولوهای غیرهمسان که با نام دوقلوهای فرترنال مشهورند زمانی تشکیل می شوند که مادر دو تخمک آزاد می کند و هر کدام با اسپرم متفاوتی بارور شوند. آن ها معمولا در یک زمان مشابه درون دیواره رحم کاشته می شوند. این نوع از دوقلوها از دو تخمک مجزا شکل گرفته اند و به همین دلیل دوقلویی دو تخمکی یا دیرایگولیک نام دارد.

دوقلوهای دو تخمکی یا غیرهمسان مانند سایر دوقلوها شانس بسیار کمی در داشتن کروموزوم یکسان دارند و تعدادی از کروموزوم های آن ها از یکدیگر متفاوت خواهد بود. دوقلوهای غیرهمسان درست مانند دیگر خواهران و برادران تک قلو می توانند هر دو یک جنسیت و یا دو جنسیت مختلف داشته باشند. آن ها 50 درصد از دی ان ای خود را با یکدیگر شریک هستند.

IVF یا لقاح مصنوعی نوعی تکنولوژی کمک به باروری است و شامل استفاده از مداخله پزشکی برای باردار شدن است. ممکن است زنانی که از IVF استفاده می کنند برایشان داروهای افزایش احتمال باروری پیش از انجام عمل IVF تجویز شود تا شانس آنها برای باردار شدن افزایش یابد. آیا بارداری مصنوعی در تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان تاثیرگذار است.

برای انجام عمل IVF، تخمک زن و اسپرم مرد پیش از انجام لقاح از آنها گرفته می شود و لقاح در محیط آزمایشگاه صورت می گیرد و رویان تشکیل می شود. در ادامه بررسی تفاوت دوقلوهای همسان و ناهمسان باید اشاره کرد که رویان در واقع همان جنین است که از لحظه لقاح تا پایان هفته هشتم بارداری به آن رویان گفته می شود و پس از این مدت جنین نامیده می شود.

هنوز کسی علت دقیق بارداری دوقلوی همسان (تک تخمکی) را نمی داند. همه خانم های باردار تقریبا شانس یکسانی برای باردار دوقلوی همسان دارند. گرچه برخی عوامل می تواند به بارداری دوقلوی غیرهمسان کمک کنند. بارداری دوقلویی غیرهمسان در برخی نژادها بیشتر دیده می شود بیشترین تعداد در نیجریه و کمترین تعداد در ژاپن دیده شده است.

احتمال بارداری دوقلو، برای افرادی که در سن بالاتر باردار می شوند بیشتر است زیرا ممکن است در سن بالا هنگام تخمک گذاری چند تخمک با هم آزاد شوند. وجود دو قلوی غیر همسان در فامیل مادر می تواند روی باروری مادر تأثیر بگذارد، زیرا ممکن است از نظر ارثی آزادسازی چند تخمک به صورت همزمان در بین آن ها شایع باشد.

لقاح آزمایشگاهی می تواند شانس دوقلوزایی را افزایش دهد زیرا پزشک می تواند بیش از یک چنین را به رحم مادر منتقل کند. در انگلستان اگر لقاح به صورت طبیعی انجام گیرد از هر هشتاد تولد یکی از آن ها منجر به چندقلوزایی می شود در حالی که در روش از هر پنج تولد یکی از ان ها چند قلو است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر