;
coinex

جنگ هکرهای ناشناس علیه پلیس یک کشور جنجالی شد!

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کهنه کار بلاروس، مدتی است که با موج مخالفت مردمی مواجه شده است. در این میان عملکرد جمعی از هکرهای ناشناس بلاروسی حاشیه ساز شد.

لوکاشنکو را شاید بتوانیم به معنای صحیح کلمه یک دیکتاتور مدرن بنامیم. این پیرمرد 66 ساله با دیدگاه های خاص خود از سال 1994 زمام امور دولت در بلاروس را بر عهده دارد؛ برای شش دوره پیاپی، در انتخاباتی به ظاهر عادلانه و دموکراتیک به ریاست جمهوری انتخاب شده است.

اما انتخاب مجدد لوکاشنکو برای دور ششم ریاست جمهوری در 9 اوت 2020 موجی از مخالفت را در میان اقشار مختلف مردم بلاروس در پی داشت، از مردم عادی که به خیابان ریختند و تظاهرات اعتراضی برپا کردند تا تنها برنده بلاروسی جایزه نوبل ادبیات یعنی خانم سویتلانا الکسیویچ.

جنگ هکرهای ناشناس علیه پلیس یک کشور جنجالی شد

صورت مسئله در اینگنه اعتراضات عمومی بسیار ساده است. نارضایتی سیاسی عموم افراد جامعه که به طور معمول نشئت گرفته از یک وضعیت نامطلوب اقتصادی ـ معاشی است، به شکل و قالب اعتراضات خیابانی، درگیری با پلیس و به آتش کشیدن بانک و نهادهای دولتی رخ میدهد.

جنگ هکرهای ناشناس علیه پلیس یک کشور جنجالی شد
اعتراضات در بلاروس

دولت بلاروس نیز به مانند هر دولت دیگری در پاسخ این قبیل اعتراضات راه سرکوب خشن و محکم را پیش گرفته است. معمولا هم در موارد اینچنینی همین سطح از برخورد و زد و بند کافی به نظر میرسد.

اما اعتراضات 2020 بلاروس یک وجه ممیزه جذاب دارد و آن اینکه گروهی از هکرهای ناشناس بلاروسی از توانایی خود برای تحت فشار گذاشتن نیروی سرکوب حکومتی استفاده کرده اند.

بیشتر بخوانید:

گزارشات حاکی از این است که گروهی از هکرهای ناشناس بلاروسی اطلاعات خصوصی حدود هزار افسر پلیس این کشور را فاش کرده اند و تهدید کرده اند که در صورت ادامه عکس العمل خشن دولت، به کار خود با جدیت بیشتری ادامه میدهند.

هکرهای ناشناس در بلاروس شامگاه شنبه ۱۹ سپتامبر/۲۹ شهریور به تلافی سرکوب تظاهرات خیابانی علیه رئیس جمهوری این کشور، اطلاعات شخصی هزار افسر پلیس را منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه‌ای که در کانال‌های خبری اپوزیسیون بلاروس در تلگرام منتشر شده، آمده است:

 «تا زمانی که دستگیری‌ها ادامه داشته باشد، ما هم به انتشار اطلاعات در مقیاس گسترده ادامه می‌دهیم و نمی‌گذاریم هیچ کس، حتی افراد نقاب‌دار، ناشناس بمانند».

الگا چمودانووا، سخنگوی وزارت کشور بلاروس در واکنش به فاش شدن اطلاعات ماموران پلیس این کشور، که بازوی اصلی دولت برای باقی‌ماندن در قدرت محسوب می‌شوند، هکرها را تهدید به مجازات کرد. سخنگوی وزارت کشور بلاروس گفت: «وزارت کشور با استفاده از فن‌آوری‌هایی که در دست دارد هکرها را شناسایی و افرادی را که مسئول درز اطلاعات هستند، مجازات خواهد کرد.»

جنگ هکرهای ناشناس علیه پلیس یک کشور جنجالی شد
اعترضات در بلاروس

نیروهای پلیس ضدشورش بلاروس در آخرین اقدام خود روز شنبه ۳۹۰ تن از زنانی را که در اعتراض به قبضه قدرت توسط الکساندر لوکاشنکو، رئیس دولت بلاروس به خیابان آمده بودند، دستگیر کردند. در اعتراضات روز شنبه در مینسک بالغ بر ۲هزار زن معترض با تجمع در خیابان‌ها، خواستار استعفای لوکاشنکو شدند. به‌رغم سرکوب وسیع و خشونت‌بار این تجمع، معترضان تجمع برای تجمع بزرگ دیگری در روز یکشنبه فراخوان داده‌اند.

معترضان بلاروس پیروزی لوکاشنکو که از او به‌عنوان «آخرین دیکتاتور» اروپا نیز یاد می‌شود را در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بلاروس «تقلب» می‌دانند. دولت او به‌رغم اعمال خشونت علیه معترضان و دستگیری و تبعید رهبران اپوزیسیون، با پرشمارترین و پایدارترین اعتراضات در ۲۶ سال گذشته روبه‌روست.  لوکاشنکو اما به‌رغم فشارهای داخلی و خارجی، در برابر ترک صندلی قدرت مقاومت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره عملکرد هکرهای ناشناس بلاروسی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر