;
coinex

ماجرای درگیری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل بر سر کرونا چه بود؟

دعوای چین و آمریکا در حوزه سیاسی و اقتصادی به مسئله کرونا نیز پیوند خورد. درگیری در جلسه شورای امنیت میان نماینده چین و آمریکا غوغای زیادی به پا کرد.

ایالات متحده آمریکا و به طور خاص دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور، از همان آغاز نزاع و درگیری با چین را به عنوان رقیب اقتصادی مستقیم خود آغاز کردند.

از تحریم شرکت چینی هوآوی تا تحریم سایر محصولات چینی‌، تلاش برای خرید اپلیکیشن چینی تیک تاک و تحریم بزرگترین سازنده چینی تراشه؛ همه و همه از جمله سیاست های فشار اقتصادی دونالد ترامپ محسوب میشود که همگی در راستای مقابله با این غول نوظهور عرصه اقتصاد جهانی اعمال شد.

درباره تاثیر این اعمال و کنش و واکنش میان این دو قدرت حرف ها بسیار است. اما در این وضعیت کرونایی و تلاش جهانی برای مقابله با اپیدمی جهانگیر، ایالات متحده به جای همسویی با دنیا، به دنبال متهم ردیف اول در پرونده کرونا میگردد.

ما اطلاعی از نحوه عملکرد چین و کم و کیف آن نداریم، اما هرچه که هست منجر به درگیری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل میان نمایندگان چین و ایالات متحده آمریکا شده است.

درگیری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل بر سر کرونا

ایالات متحده در راستای جنگ رسانه‌ای با چین بر استفاده از «ویروس ووهان» به جای کووید-۱۹ و درج آن در قطعنامه شورای امنیت یا جمع بندی نشست گروه ۷ اصرار دارد که همین مساله مانع از به ثمر رسیدن یک جمع‌بندی شده است.

بیشتر بخوانید:

نمایندگی استونی در سازمان ملل متحد که اکنون عضو غیر دائم شورای امنیت است، روز گذشته تلاش کرد تا قطعنامه‌ای را درباره ویروس کرونا مطرح کند اما دولت ترامپ به دیپلمات‌های خود فشار آورده است تا از واژه «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» استفاده کنند.

درگیری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل بر سر کرونا

این رویه، هرگونه اقدام موثر برای پاسخ جهانی به این بیماری را مختل می سازد چرا که چین به هیچ وجه حاضر نیست این مساله رخ دهد بلکه خواستار آن است که در قطعنامه‌های شورای امنیت، عملکرد این کشور در مهار و مبارزه با کووید-۱۹ تحسین شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه وی، تاکنون بارها در نشست‌های مختلف خبری از واژه «ویروس چینی» استفاده کرده‌اند و آن را در تقابل با ادعای چین مبنی بر اینکه این ویروس از سوی نظامیان آمریکایی منتشر شده است، می‌دانند.

اما این مساله در داخل آمریکا منجر به رشد نژادپرستی و حمله به شهروندان چینی تبار شده است تا اینکه ترامپ مجبور شد در یادداشت توئیتری خود و همچنین در نشست خبری مربوط به کرونا تاکید کند این ویروس هیچ ارتباطی به این شهروندان ندارد.

پمپئو در نشست خبری روز چهارشنبه هم بار دیگر بر چینی بودن این ویروس تاکید کرد و منابع خبری هم گزارش دادند که اصرار وی برای درج این نام در بیانیه پایانی نشست مجازی گروه۷ باعث شد تا این بیانیه تصویب نشود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره درگیری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر