;
coinex

ثبت الکترونیکی اطلاعات چک ؛‌ اصلاحیه قانون چک اجرایی می‌شود

با فشار مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی الزام ثبت الکترونیکی اطلاعات چک برای نقد شدن آن را اعلام کرد. این مصوبه از اواخر آذر ماه اجرایی می‌شود.

فشار مجلس برای اجرایی شدن مصوبه اصلاحی قانون چک سبب شد تا بالاخره بانک مرکزی شرایط را اجرایی شدن این مصوب از اواخر آذر ماه فراهم کند.

بر اساس این مصوبه، دارندگان دسته چک علاوه بر صدور چک کاغذی، می‌بایست اطلاعات چک را به صورت اینترنتی در سامانه صیاد ثبت کنند، در غیر اینصورت شبکه بانکی قادر به نقد کردن چک ها نخواهد بود.

ثبت الکترونیکی اطلاعات چک

با وجود اینکه بررسی های اولیه نشان میدهد که تنها 10 درصد دارندگان دسته چک از اینترنت بانک استفاده میکنند،‌ اجرایی شدن این مصوبه به این معناست که دارندگان دسته چک باید علاوه بر صدور چک کاغذی،‌ اطلاعات چک را با استفاده از اینترنت بانک در سامانه صیاد ثبت کنند.  در غیر اینصورت چک نقد نخواهد شد.

ثبت الکترونیکی اطلاعات چک

از اواخر اذر ماه فقط برگه کاغذی چک نیست که اصالت خواهد داشت بلکه اصالت الکترونیکی چک کنار اصالت کاغذی قرار خواهد گرفت و ارائه کنندگان چک علاوه بر اینکه موظف می‌شوند برگه چک را تکمیل کنند بلکه باید اطلاعات برگه چک را در سامانه صیاد نیز ثبت کنند، در غیر اینصورت چک اصالت نخواهد داشت و بانک آن را پذیرش و کارسازی نخواهد کرد.

طبق ماده ۲۱ مکرر اصلاحیه قانون چک صدور هر برگه چک مستلزم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج چک برای شناسه یکتای برگه چک توسط صادر کننده در سامانه صیاد خواهد بود همچنین اگر شخصی بخواهد این چک را به شخص دیگری منتقل کند باید هویت گیرنده جدید چک نیز در سامانه صیاد ثبت شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ثبت الکترونیکی اطلاعات چک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر