;
coinex

کارآیی واکسن کرونای آکسفورد مشخص شد

دانشگاه آکسفورد نتایج آزمایش انسانی وسیع واکسن کرونای خود را اعلام کرده است. بر این اساس واکسن کرونای آکسفورد 70 تا 90 درصد موثر است.

این نتیجه هم نشان موفقیت این واکسن است هم به نسبت نتایج دو واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر و مدرنا که بیش از نود درصد کارایی داشتند، ناامید کننده است.

با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد بسیار ارزانتر و نگهداری آن ساده‌تر و براحتی به همه نقاط دنیا قابل حمل است. در صورت تایید نهادهای مرجع این واکسن نیز می‌تواند نقش بسزایی در مبارزه با شیوع کرونا داشته باشد.

براساس یافته‌های کارآزمایی، دو نوبت واکسن با دُز بالا تا ۶۲ درصد و یک نوبت واکسن با دُز کم و یک نوبت با دُز زیاد تا ۹۰ درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.

کارآیی واکسن کرونای آکسفورد مشخص شد

بیش از ۲۰ هزار داوطلب در آزمایش این واکسن شرکت کرده بودند که نیمی از آنها در بریتانیا و نیمی دیگر در برزیل بوده‌اند. براساس نتایج ۳۰ مورد ابتلا به کرونا در کسانی که دو نوبت واکسن را تزریق کردند دیده شد و ۱۰۱ ابتلا در کسانی که واکسن‌نما (واکسن بی‌تاثیر) دریافت کرده بودند.

محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند که این واکسن ۷۰ درصد در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد می‌کند.

کارآیی واکسن کرونای آکسفورد مشخص شد

این واکسن از دستکاری ژنتیکی یک ویروس سرماخوردگی معمولی که در شمپانزه‌ها ایجاد بیماری می‌کرد ساخته شده است. با این دستکاری این ویروس خاصیت بیماری‌زایی خود را از دست داده در عوض پروتئین شاخکی ویروس کرونا را به سیستم ایمنی معرفی می‌کند تا این سیستم راه مقابله با آن را یاد بگیرد.

در طی هفته‌های گذشته شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک و مدرنا اعلام کردند که آزمایش واکسن کرونای آنان بسیار موفق بوده است. واکسن‌های دیگری هم در مرحله تولید است و سومین آزمایش مهم را کارخانه بلژیکی جّنسِن در بریتانیا انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکسن کرونای آکسفورد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر