;
coinex

وزیر خارجه جدید آمریکا ؛ آنتونی بلینکن کیست؟

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع خبر داد که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، قصد دارد آنتونی بلینکن را به سمت وزیر خارجه منصوب کند.

«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات که تا این لحظه به طور غیررسمی رئیس‌جمهور منتخب این کشور محسوب می‌شود، تصمیم خود درباره فرد مناسب برای سمت وزیر امور خارجه گرفته و مشغول چیدن کابینه خود است.

یک منبع آگاه با این روند به وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گفته او وزیر خارجه‌اش را انتخاب کرده و بزودی معرفی خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست نامزد مورد نظر بایدن چه کسی است اما یک مقام دولت سابق آمریکا در گفت‌وگو با هیل تایید کرد که «تونی بلینکن»، دیپلمات کهنه‌کار و از متحدان دیرینه بایدن نامزد پیشتاز برای تصدی این سمت است.

خبرگزاری بلومبرگ هم شامگاه یکشنبه دوم آذر گزارش داد که آقای بایدن حتی پیش از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، به شکست خود اقرار کند، ترکیب کابینه خود را مشخص خواهد کرد.

وزیر خارجه جدید آمریکا ؛ آنتونی بلینکن کیست؟

به نوشته بلومبرگ، سه منبع مطلع تایید کرده‌اند که چهره مورد نظر جو بایدن برای وزارت خارجه مشاور قدیمی او، آنتونی بلینکن است که به سنا معرفی خواهد شد.

رسانه‌های آمریکایی پیش از این از سوزان رایس نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، سناتور کریس کونز، سناتور کریس مورفی و ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در کنار آنتونی بلینکن به عنوان گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت خارجه نام برده بودند.

وزیر خارجه جدید آمریکا ؛ آنتونی بلینکن کیست؟

آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما بود، چهره‌ای که در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج واشینگتن از این توافق به شمار می‌رفت.

از این رو انتصاب آقای بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا شاید احتمال بازگشت دوباره واشینگتن به توافق هسته‌ای را قوت ببخشد. با این حال مقامات دولت دونالد ترامپ می‌گویند که حتی اگر دولت هم بایدن بخواهد به برجام بازگردد، امکان لغو فوری تحریم‌های وضع شده علیه ایران را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تونی بلینکن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر