;
coinex

کشف علت درخشش خورشید

محققان توانسته اند ذراتی از یک فرایند ناشناخته را در خورشید شناسایی کنند که به کشف علت درخشش خورشید کمک میکند. با ما همراه باشید.

خورشید بیش از 4.5 میلیارد سال درخشیده و هنوز میزان قابل توجهی گاز هیدروژن و هلیم روی سطح آن قرار دارد که همین حالا در حال سوختن است. به خاطر بزرگی بیش از حدی که دارد، گرانش فوق العاده قدرتمندی هم دارد و همین نیرو سبب کنار هم قرار گرفتن گازها می شود.

ما از عبارت سوختن استفاده کردیم اما حقیقتا خورشید نمی سوزد، بلکه یک رآکتور هسته ای بزرگ است که هر ثانیه در آن واکنش های شیمیایی در حال انجام شدن است.

محققان توانستند برای اولین بار ذرات بنیادی ناشی از یک فرآیند ناشناخته در خورشید را شناسایی کنند. این کشف می‌تواند به درک بهتر ساختار و عناصر درونی خورشید و همچنین پدیده‌های دیگر عالم هستی مثل ابرنواخترها و مواد تشکیل دهنده ستاره‌های دور کمک کند.

کشف علت درخشش خورشید

گروهی از محققان انستیتو ملی فیزیک هسته‌ای ایتالیا (INFN) با استفاده از دستگاهی غول پیکر به نام «بورکسینو» (Borexino) برای اولین بار نوترینوهای (نوعی ذره بنیادی) چرخه‌ای مرموز در خورشید را شناسایی کردند. محققان از این کشف به عنوان «دستاوردی بزرگ در فیزیک نوترینو» یاد می‌کنند.

محققان می‌گویند اندازه گیری نوترینوها به آن‌ها کمک می‌کند تا از ترکیبات هسته خورشید اطلاعات بیشتری کسب کرده و به بینش‌های مهمی در مورد نحوه تشکیل ستاره‌های سنگین دست یابند. به گفته محققان این کشف بشر را یک گام دیگر به درک کامل خورشید و نحوه تشکیل ستاره‌های کلان جرم نزدیک کرده و نقش مهمی در هدفگذاری در فیزیک نوترینو در سال‌های آتی خواهد داشت.

کشف علت درخشش خورشید

است. این پدیده به دو شکل رخ می‌هد: واکنش زنجیره‌ای پروتون پروتون (pp chain) یا چرخه کربن-نیتروژن-اکسیژن (CNO). محققان واکنش زنجیره‌ای پروتون پروتون را از سال ۱۹۷۰ به شکل گسترده مطالعه کرده‌اند و دستگاه بورکسینو نیز نقش به سزایی در درک این پدیده داشته است. چرخه CNO اما به خاطر دشوار بودن جداسازی نوترینوها از سیگنال‌های پس زمینه‌ای تقریباً ناشناخته باقی مانده است.

حال محققان می‌گویند به خاطر نصب تجهیزات پیشرفته و بسیار حساس روی بورکسینو توانسته‌اند نویترینوهای ساطع شده از چرخه CNO را شناسایی کنند که تا پیش از این ناشناخته بوده‌اند. محققان برای اولین بار توانسته‌اند این نوترینوها و یا به عبارت دیگر سند مستقیم مکانیزم CNO را شناسایی کنند که هیدروژن را در سرتاسر گیتی به هلیوم تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص علت درخشش خورشید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر