;
coinex

اقتصاد جهان در دوران پساکرونا به کدام سمت و سو میرود؟

با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی در نتیجه محدودیت های ناشی از کرونا لطمات زیادی را متحمل شد. اما اقتصاد جهان در دوران پساکرونا چه افقی در پیش رو دارد؟

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی اعلام کرد که با توجه به نقش واکسن‌ها در احیای فعالیت‌های اقتصادی در پایان سال ۲۰۲۱ نرخ رشد اقتصادی جهان به سطح دوران قبل از بحران کرونا بازمی‌گردد، ولی میزان رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف جهان ناموزون خواهد بود.

به گفته این نهاد، امیدواری محتاطانه به توزیع واکسن‌های بیماری کووید ۱۹ در هفته‌های آینده خوش‌بینی به احیای اقتصاد جهان را افزایش داده است.

لارنس بون، اقتصاددان ارشد در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در پیشگفتار گزارش جدید این نهاد در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی نوشت: «برای اولین بار از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا اکنون امید به آینده روشن‌تری وجود دارد.»

اقتصاد جهان در دوران پساکرونا به کدام سمت و سو میرود؟

او ضمن اشاره به این نکته که رعایت محدودیت‌های مربوط به مقابله با شیوع ویروس تا چند ماه دیگر نیز ادامه خواهد یافت، افزود: «پیشرفت در زمینه تولید واکسن و روش‌های درمان این بیماری امیدواری به آینده را افزایش و ابهام را کاهش داده است. راهی که در پیش داریم امیدوارکننده، ولی همراه با چالش خواهد بود.»

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی معتقد است که کاهش حجم فعالیت‌های اقتصادی جهان به دلیل قرنطینه و توقف فعالیت‌های عادی در ماه‌های اوج شیوع ویروس در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۴.۲ درصد خواهد بود. ولی در عین حال پیش‌بینی می‌کند فعالیت‌های اقتصادی به زودی احیا خواهد شد و نرخ رشد متوسط اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ نیز به ۴.۲ درصد خواهد رسید.

اقتصاد جهان در دوران پساکرونا

با وجود اعمال محدودیت‌های جدید در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر موج دوم شیوع ویروس کرونا نرخ کاهش حجم اقتصاد جهان و نرخ رشد اقتصادی سال آینده به نسبت ارقامی که در گزارش ماه سپتامبر این نهاد اعلام شد پایین‌تر است.

پیش‌بینی‌های این نهاد نشان می‌دهد که در سال آینده منشاء یک سوم از رشد اقتصادی جهان چین باشد، ولی میزان رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا و آمریکا به نسبت سهم آنها در اقتصاد جهانی کمتر خواهد بود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارش خود یادآوری می‌کند که با توجه به دشواری‌های واکسینه کردن تمامی جمعیت جهان، ابهام در مورد مدت تاثیرگذاری واکسن و احتمال ادامه برخی از محدودیت‌های مربوط به کنترل شیوع ویروس «آینده اقتصاد جهان هنوز هم بسیار مبهم است».

این نهاد در عین حال در مورد پیامدهای اجتماعی بحران کرونا هشدار می‌دهد که تحت تاثیر آن جمعیت وسیعی بیکار شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص وضعیت اقتصاد جهان در دوران پساکرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر